Kolhydrater, hur många?
Hejsan.
Just nu står jag still i vikten, å jag är ganska säker på varför, älskar nämligen vispad grädde å hallon, mums.
Min fråga är, hur mycke kolhydrater max per dag ska man äta om man vill gå ner i vikt?
Och om man gör tex köttfärssås med grädde och creme fraiche i, och äter låt säga 100g av köttfärssåsen, hur mycke grädde å creme fraiche får man då i sig, så man kan veta hur mycke kolhydrater man får i sig. Usch va jag tycker detta är svårt.
Det går inte att veta exakt hur mycket kolhydrater just DU tål och hur du ska äta för att gå ner. :)
Mitt råd är att prova att ta bort alla mjölkprodukter för några veckor och se vad som händer. Dom kan ställa till problem för vissa.
Så det behöver inte ha med själva mängden att göra egentligen, tror jag…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Men blir det inte svårt att få i sig nog mycke fett då?

Kokosfett, smör, goda korvar, salami, fett köttfärs, jag tycker inte att det är svårt att få i sig tillräckligt med fett. I början vägde jag det jag åt, då får man en hum om mängden kolisar man får i sig. Men efter ett par dagar så kan man gissa ganska bra tycker jag. Men det tar ett tag att lära sig vad livsmedlen innehåller. Sedan lite hit och dit tycker jag inte spelar ngn roll. Så jag tycker att det är enkelt att äta på det här sättet.
Ät fet kött och fisk och smör, äggen innehåller också fett. Grädden är sämre än smör när man skall fetta till maten. Grädde 40 % fett smör 80% fett, grädde 3 % kolhydrater , smör inga kolhydrater.

jag undrar en grej.
Jag vet att folk här inne inte rekommenderar att steka i olivolja men de rekommenderar att äta oliver.
Jag undrar om det kan vara så att det är när oljan är upphettad den inte är bra. Alltså om man tror att man inte får i sig tillräckligt med fett, kan man då ta sig en matsked kall olivolja per dag, för fettets skull? Eller är det inte heller bra?
Gillar oliver och olivolja..
Jag vet inte sånt, jag steker mest i smör men ibland i kokosfett och ibland i olivolja. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Det är upphettningen av olivoljan som inte är så bra. Lite kall däremot är det många som äter.
Vill man ha olivolja utan smak till exempel till majonnäs finns det gul att köpa - den är inte virgin och har ingen smak.
Numer pensionär i Nynäshamn

okej jag ska testa ett tag att ta bort grädden och istället inta en sked olivolja om dagen!

Till majonnäs använder jag macadamiaolja, det känns inte bra att använda annan olivolja än kallpressad extra virgin…
Och jag håller med om att mjölkprodukter (utom smör) kan göra att man står still viktmässigt, så är det för mig.
Det spelar ingen roll om jag äter förhållandevis mycket kolhydrater från grönsaker, men så fort jag lägger till ost, grädde osv. så är det kört.
Det beror troligtvis på att mejeriprodukter (smör undantaget då, eftersom det bara innehåller pyttemängder av annat än just fett och vatten) ger ganska hög insulinutsöndring och att jag är insulinresistent.

Jag har undvikit så gott som alla mejerier ett litet tag nu och vägde mig nyss: 68,8 kg! Jag brukar ligga på 70-71.
Jag väger mig inte alls ofta, men det är mindre än på mycket länge…
Tänk också på att smör går bra även om man tar bort mejeriprodukter. Smör är så koncentrerat att kolhydratinnehållet i det är försumbart.

Javisst Andreas, det nämner jag själv i #10.
Smör är gott och inget jag undviker, tvärtom!
#13, Oj, det missade jag. Men det var inte dig jag riktade det mot, utan #0.