Antal ägg per dag...
Hmmm…men hur är det nu med antal ägg per dag.
Sitter just och läser på Aftonbladet som har en rubrik
"Rädda hjärtat!" Där får man 13 tips för att minska risken
för hjärtinfarkt. Tips nr 12 "Ha äggkoll" säger att mer än 3-4 ägg
i veckan bör det inte bli då gulan innehåller kolesterol.
Jag trodde det där var borta nu?!? Själv äter jag bergis 3-4
PER DAG. Vad gäller eg.?
Dessutom fanns ett tips nr 6 "Välj omättat fett", annars sägs det finnas risk för skadliga halter blodfett. Är inte vanligt hårt smör mättat? Vad är det hälsosammaste?
Förvirrad…igen.

Riktigt smör och högvis med ägg är då den hälsosammaste kost JAG kan tänka mig. Plus kött, fisk, fågel och skaldjur förstås.
Jag var sjuk och tjock. Nu är jag frisk och, eh, mindre tjock. Q.E.D.
Rent allmänt har jag som käpphäst att aldrig tro ett ord jag hör eller läser i media. Det som inte är direkt lögn är så hårt vinklat att det blir värre än lögn.
Fyra ägg och 150g bacon nästan varje morgon i drygt 2 år.
/ Erik, MatFrisk
Tack för era snabba svar!
Har läst länken nu, mycket intressant…och lugnande.
Nu förstår jag lite mer ändå..
Men det är väldans vad mycket olika info det finns på
olika håll. Ska hålla mig här och endast här fr.o.m nu…
Men, det där med att ägg var farligt hade dom ju ändrat på?? Alltså, Livsmedelsverket? Hade jag för mig iallafall…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Just nu ligger jag på 7 ägg om dagen men att det inte blir flera beror på att min äggkokare inte rymmer flera. Tidigare blev det upp till 12 - 14 om dagen ibland.
Människan har ätit mättat fett i miljoner år och att helt plötsligt börja skylla på det när sjukdommar som enbart har funnits i högst 200 år börjar bli allt vanligare är helt felaktigt och rent ut sagt korkat!
Vad livsmedelsverket och aftontidningarna hävdar är inget att bry sig om!
Jag har för mig att tom Fredrik Paulun sa att upp till 40 ägg i veckan var ingen fara.
Att kolesterol i maten skulle vara farligt på något sätt är en myt som kommer från en teori från 50 talet, som då blev stor i media. Den teorin har sedan motbevistats många gånger, men det hindrar ju inte folk från att sprida vidare myten. Äter man mer kolesterol så minskar kroppen sin egen produktion, så mängden kolesterol blir samma.
Sedan är höjt kolsteterol inte ett dugg farligt, faktum är att det har gjorts studier som visar att äldre personer med högt kolstererol lever längre. Att kolesterol skulle vara farligt är en myt från 50 talet som lever kvar, och har motbevistats flera gånger. Läkemedelsföretagen sprider dock myten bland sjukvårdspersonal och i media allt dom kan, för dom tjänar ju massa pengar på kolesterolsänkande mediciner, och vill inte att folk ska inse sanningen.
Själv äter jag 4 ägg om dagen dom flesta dagarna, och mår helt utmärkt.

Läs för guds skull inte Aftonbladet när du skall ha sanning om mat och kostråd. Håll dig här så får du veta vad som gäller. Kvällstidningar kan INGENTING - Här är nästan alla pålästa.
Kolesterol i maten är inte farligt. Äggmyten kan skrotes. instämmer med alla inlägg ovan.