Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2968 ggr
PerH
0

Vilken typ av kött gillar ni bäst

Låt oss höra

Speciellt Entrecôte och fläskkarré är mina favvisar, också lammstek…

Mona-Stina
0

Fläskkarré och kotletter, det kan jag äta mest varje dag.

navarro
0

Samma här, har just ätit fläskkarre som sen middag.

molana
0

Jag tycker om allt kött, nöt,kalv,fläsk,fågel,fisk och lever. Köper för det mesta när det är extrapris på varorna.Har inte provat på lammkött ännu.

Wildrat
0

Allt kött men just nu har jag snöat in på lax. Det går lite i perioder…

synvinkel
0

Just nu är det.. köttfärs och kyckling. Gillar det mesta men är bara inne i en less-svacka. Fick tag på köttfärs med hög fetthalt (över 20%) så jag köpte några kilon. Tycker mer om att göra något av t.ex. färs än att "bara" steka en köttbit. No offence Glad

Lehane
0

Kottlet å karré…

umbra55
0

Rött kött är lite hårt för min mage. Nöt går bättre än gris. Bäst är kyckling (och fisk) faktiskt. Man får göra goda feta såser till dessa kött bara- de är för magra oftast.

Annars gillar jag kalops! dvs högrev kokt i ett par timmar…

Mervi
0

Det mesta i köttväg, lammfärsen har jag blivit jätteförtjust i. Och lammkottletter. Har lärt mig äta fetare köttbitar som fläskkarré tack vare LCHF.

Mimsivimsi
0

kotlett & karré, blodig oxfilé (vändstekt), kycklingben eller vingar med knaprigt skinn, revbenspjäll, kängurustek, lamm, hjort, rådjur.  hehe ja allt kött e gott… mm

Jennix
0

Ja, som jag skrev tidigare så är det samma som PerH! Glad

Entrecôte, fläskkarré och lammstek är mina favvisar! Revbensspjäll är fruktansvärt gott också.

Jag är INTE förtjust i torrt kött. Äter jag grillad kyckling så äter jag lår och ben + skinn, är inte så förtjust i själva filén. Inga skosulor för min del, det går inte ner.

Också ibland kan jag inte äta fläsk, och jag vet inte varför. Knapriga svålar går alltid ner men mjukt fett har jag problem med ibland alltså. Inte alltid, det är som sagt var bara ibland som jag helt enkelt tycker det är för fett. Vilket är konstigt…

Köttfärs har jag också lite svårt för ibland, det känns som att det smakar konstigt… Eller så har jag fått dyrare smak sen jag började med LCHF. ;)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mervi
0

Jag har bytt fläskfärsen nästan helt mot oxfärs och gör ofta schweizerfärsen(recept finns på forumet) med grädde, bacon, och ost i. Tycker fläskfärsen luktar inte gott.Fundersam

hoppet
0

Min favorit är lammkött. På grisen är karrén bäst, ibland tycker jag om kyckling men inte alltid. Fisk av olika sorter äroxå jättegott.

Beställer oftast lammsteken i skivor som jag steker med s o p. Vitlök är ett måste och gul lök. Tillsätter lite vatten, salvia o buljong som för koka en timme. Creme fraiche får koka med 30-40 min. smaka av. Det är så gott när köttet ramlar sönder.

Jennix
0

Ville tillägga att jag älskar fisk och skaldjur men det konstiga är att jag inte blir mätt på det, jag måste äta massor av fisk för att bli mätt! Nån annan som har samma "problem"? :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MaMaMade
0

Lax
kyckling o gås
lamm
fläsk - sidfläsk, filé o stek i den ordningen
vilt
nöt - entrecôte o filé

i ordning uppifrån o ner…

PerH
0

#10 #13 Jennix

Det är dina ord rakt av "Ctl C"

fräckt va :-)

sist vi snackade var smaken identisk.

Vad anbelangar fisken, mättar dåligt, behöver mycket av fett som tillägg anser jag.

#3 Molana lamm smaskens.

En delikatess,tycker jag, naturligt fett kött,god eftersmak.

Man behöver inte dölja fårsmaken,kofta, som mor gjorde när vi var små.

Då vi nog käkade sega föräldrar till lammen.

COOP där jag bor, har en hörna

som innehåller det mesta, oliver fetaost storpack, halallslaktat

lamkött styckat med kap, I småbitar.

Bara stoppa ner i grytan för långkok.

I och med att det är fryst, äter vi lamm hela året.

Måste erkänna att jag stoppar I några rotfrukter.

gott med vitkål till = Fårikål.

En del oliver och lök blir det också.

Biffstek

Skosulor kan vara ok, om det är mycket stekt lök till, sulorna skall vara tunna isf.

Fisken får inte bli överkokt, torr fisk är en katastrof.

Mjälla skivor som släpper är lycka.

evacarina
0

#13 samma här, mycket eller med nån form av mättande tillbehör. Det känns nästan som att bara äta sallad och försöka bli mätt på det.

Brynhilde
0

Jag gillar allt kött bara det inte är för magert. Lamm är en höjdare, alla styckdetaljer. För att inte tala om levern, hjärtat och njurarna. De s.k. "sämre" bitarna gör jag ofta dillfrikassé av. Den är himmelsk. Slaksidan är god att fylla med färs, diverse örtkryddor, gult senapsfrö förutom salt och peppar. Det hela rullas ihop som en rulltårta och binds ihop med snöre. Kan både stekas i ugn eller gryta.

Det allra godaste är nog helt, grillat lammlår. Mina föräldrar har en öppen spis i "Grottan", deras uteplats. I den eldas det med vedträn, inga briketter i sikte där inte. Låret (ingen marinad el. dyl.) träs upp på ett stort grillspett som roteras med hjälp av handkraft. Med jämna mellanrum penslas låret med grillolja. Det tar cirka två timmar att bli färdiggrillat.

Det låter ju ganska trist att sitta framför en öppen spis och sakta dra runt en liten vev i två timmar, men faktum är att det är ganska så meditativt. Man tittar in i glöden och eldslågorna och ser hur köttet sakta ändrar karaktär och börjar dofta alldeles underbart. Och innan man vet ordet av, så har tiden gått och lammsteken är färdig.

En förutsättning är ju förstås att det är hyfsat väder, för det finns inget tak att skyla under.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Amiechan
0

#13: Absolut. Att äta fisk är som att äta vegetariskt för mig. Gott för stunden men jag blir hungrig snabbt som bara den. Och det trots att jag tycker jag är duktig på att lägga till fett…

dufva
0

Renkött är superbäst!!

Fast man får förstås trycka i sig lite extra fett, men det gör man ju gärna Skrattande

Tintaglia
0

Favoriten här är karré - stekt i skivor ellet i ugnsstekt i bit. Gott till är lök och äpple i bitar som man låter puttra med bredvid köttet. Tyvärr kan man ju inte äta för mycket av det, men det ger mycket smak så det blir gott ändå. En annan favorit är kycklingklubba.  Fisk är också gott, men precis som för många andra står jag mig inte så länge på det, då måste jag i så fall komplettera med ett ägg eller två.