Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2027 ggr
Dossan
0

Ägg i alla dess former

Hej allihop! Undrar om någon här har koll på om ägg bryts ner och tas upp snabbare i form av ägg-mjölk än t. ex omelett eller som stekt, man har samma mängd smör till. Ni förstår säkert tanken.

Mimsivimsi
0

intressant tanke, någon som vet?

Dossan
0

Ja jag hoppas någon har ett bra svar, i vilket fall som helst är äggmjölk ruskgt gott och lätt att göra.

Mervi
0

Koka ägg är väl inte heller så krångligt.

Pasi
0

Borde inte göra nån märkbar skillnad.

Dossan
0

Nej det är det inte, ägg är väldigt gott i alla dess former som t.ex äggröra kokt m.m. Frågan är ju om kroppen tar upp näringen och energin snabbare när man intar det som drink i flytande form än som t.ex omelett där det är fastare form. Vet att potatis som kan ätas i olika form också har olika inverkan på insulinet för framförallt de som inta har en förstörd insulinkänsighet.

Mimsivimsi
0

Själv gillar jag inte kokt ägg så har inget alternativ..

Tror äggmjölk är nyttigare än stekt ägg..

ebet
0

varför?

Dossan
0

#7 Kan tänka mig att det är sämre med stekt än kokt oavsett vad det är man tillagar. De skrivs ju ibland om cancerogena ämnen vid stekt mat.

ebet
0

Aha, jag trodde att det cancerogena var om man brände vid stekning, eller så stekte typ i olivolja. Jag kommer ihåg bara lite vagt som om SSS skrev att han steker nästan all sin mat.

Dossan
0

#9 Jag är inte säker, det var mest det som jag kom att tänka på då det varit lite hysteriskt i mellanåt angående stekt mat. Det kanske inte alls är på det viset, men stekt mat får ju aoftast en lite bränd yta.

stellina
0

Äggmjölk låter gott. Ert bästa recept?

LillaMe
0

Jag tror det var Dr. Mercola som skrev att när man rör sönder ägget så förstörs en del proteiner i äggulan. Nu är ju detta att jaga mygg bland elefanter. Men han tyckte löskokta ägg var bäst ur näringssynpunkt.

andreas0
0

Det farliga vid stekning sägs väl vara att fetterna härsknar? Det är ju ingen fara när man använder riktigt smör med mättat fett, som inte härsknar lika lätt alls, utan det är margariner och matoljor som har det problemet.

Jennix
0

Det är något som fascinerar mig också, hur livsmedel förändras vid olika tillagning. En grej som ajg har märkt är att jag reagerar olika på hur ägg är tillagat, vilket jag inte kan förklara: Kokta ägg kan jag få lite ont i magen av, inte om det är äggröra eller omelett.

Finns det någon logisk förklaring på detta? :D Ibland får jag för mig att jag har lite svårt för äggvita…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

andreas0
0

Äggvitan kan du skippa om du vill, den är nästan helt näringsfri, det är bara i gula som näringen finns. Det är mycket nyttigare att ta dubbelt så många ägg och bara äta gulorna. Vitorna brukar jag bara ta med om det är något som behövs bindas ihop (t.ex. en omelett).

Ulf-S
0

Vitan innehåller ungefär hälften av proteinet i ägget så helt näringsfri är den ju inte, även om så gott som allt nyttigt finns i gulan. Fast visst håller jag med, jag åt just en hastig frukost: 8 äggulor och en sked kokosfett.

Tombola
0

Löskokta ägg med smör är min senaste favoriträtt.

Kokar i en speciell äggkokare med ljudsignal vilket går mycket enkelt,,,,