Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4495 ggr
Skogstrollet
0

Chokladgott

Njuter just av min uppfinning; någon blandning mellan kladdkaka och Chokladmousse. Prova gärna:

3 ägg (160g.)

150 g. grädde

80 g. kakao (gärna Valrhona)

150 g. kokosfett

1 kapsyl flytande suketter 

Vispa ägg och grädde pösigt. Rör ner kakaon, vispa till en lite seg massa. Blanda i sötningsmedlet. Smält kokosfettet och vispa ner lite i taget så att blandningen "sväljer" fettet. Häll i en form och ställ i kylen att stelna. Skeda upp och servera med en klick grädde.

Själva chokladen ger i calcounter; protein 7%, fett 92 %, kolhydrater 3%.

Lycka till!

kalleankasmormor
0

Låter jättespännande!

navarro
0

har inget kokosfett, tror du att jag kan anvanda smalt smor?

mrsAngel
0

låter smarrigt. provade en annan Chokladmousse här i kväll för jag hade en kompis här som hjälpte mig med att sy gardiner. men jag räknade helt fel på ingredienserna, hade i 3 dl grädde för mycket och 3 äggulor för mycket och 50 g choklad för lite. men men, rödvinet var gott i alla fall… he he.

Ulf-S
0

Hur blev gardinerna då…? 

Förvånad

Heh. Själv är jag lat, så när jag någon gång längtar efter syndig choklad så vispar jag grädde med en aning stevia och ganska mycket kakao (Green & Black's organiska). Helt OK fuskchokladmousse!

Mervi
0

Låter gott, skall prova dett till påsk, skall har gäster då.Skrattande

mrsAngel
0

Gardinerna blev superlyckade, tur var väl det för moussen blev ju ingen höjdare….

Tofsvipan
0

Jag provade receptet i går fast med Stevia. Det blev verkligen jättegott. Ischokladmousse ungefär. Så nu har jag en tredjedels sats i kylen att ta av.

Namnam

Katarina2
0

150 g grädde…är det 1½ dl på ett ungefär eller hur mäter man det…har ingen våg.Det är väl vispgrädde eller hur?!?

150 g kokosfett är ju lättare att höfta…..80 g kakao borde väl vara nästan 1 dl eller?

Är det hela ägget på en gång eller vispar ni äggvitan för sig?

Nu blev det många frågor…Glad.

Jag blev så sugen när jag läste receptet och jag har alla ingredienser hemma.Räcka ut tungan

mammam
0

Tofsvipan: hur mkt stevia tog du? Jag har ännu inte lyckats med någon rätt med stevia, det blir alltid fel. Jag tror jag tar för mycket…

jenny_li
0

Kokosfettet - det måste gå att använda den billigare varianten om man ska ta så mkt? (inte foliepaketen menar jag - utan de i burk) Hur mycket är det i en burk? (Har inte fått tag i än, ska leta vidare idag…!)

Och var hittar man stevia? Är det ett bättre sötningsmedel än canderel och sånt som finns på ICA?

Margareta
0

Stevia är inte något sötningsmedel alls. Det är utvunnet ur blad från växten Stevia.

Numer pensionär i Nynäshamn

jenny_li
0

Men det smakar sött? (Socker är ju också ett sötningsmedel eftersom det används att söta saker med…)

Var köper man?

Katarina2
0

Ingen som har svar på mina frågor…Gråter.

Jag som är sååååå sugen på att göra receptet.

Margareta
0

Stevia lär vara 300ggr sötare än socker och man tar alltså YTTEPYTTELITE av det. En knivsudd är MYCKET.

Överdoserar man blir det en besk smak åt anishållet ungefär…

Det är nog en språkfråga, för mig är sötningsmedel något artificiellt - typ Hermesetas mfl, medan socker är socker och Stevia är Stevia, men jag kan ha fel…

Numer pensionär i Nynäshamn

hemul
0

http://stevia.se . Men det är billigare att beställa från USA.

Gittan-Xyz
0

sötningsmedel, gemensamt namn för livsmedelstillsatser med söt smak, vilka får användas istället för socker (eller andra sockerarter) i vissa livsmedel, t.ex. läsk, glass och konfektyrer.  Läs mer…
Källa: Nationalencyklopedin.

Saga208
0

jag gör ett test ikväll och ser vad dom andra i fam säger om detta…Fot i munnnen

Katarina2
0

Eftersom jag ställt flera frågor och inte fått några svarGråter….frågar jag dej Saga208…använder du våg eller hur har du tänkt mäta ingredienserna?Flört

Anterrabae
0

Katarina2: Jag skulle använda våg, om det är angivet i g i receptet… vägde upp en och en halv dl vispgrädde idag.. 163g så grädde väger lite mer än vatten..

Eftersom jag inte gör sånthär gottis för att jag inte "tål" sådana avsteg så får jag bara läsa om dem..

Låter som äggen ska vara hela. man vispar pösigt som man gjorde när man vispade ägg och socker i sockerkassmet förr. MYcket luft in, men jag gissar att det inte kommer tjockna.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Katarina2
0

Okej…tack för svar…har tyvärr ingen våg men då vet jag att lite mindre än 1½ dl blir det med grädde.

Tack Igen!

Saga208
0

Alla hemma vräkte i sig…inte ja då…Skrattande jag smakade…men uppskattad va den…var något mittemellan glass & mousse tyckte vi, fast jag hade halva mängden kakao och 100g 70% choklad i..KANON!! Tack så jätte mycket Skogstrolet..Glad

Saga208
0

katarina2….jag har faktiskt ingen våg…Fot i munnnen…jag höftar tyvärr…men typ

3 ägg (160g.)

150 g. grädde ~ 1,5 dl

80 g. kakao (gärna Valrhona) (jag hade ca 2 msk) + 100g 70% choklad

150 g. kokosfett

1 kapsyl flytande suketter (jag använde 4 tsk Hermestetes)

Saga208
0

oj förlåt…100g choklad när jag gjorde dubbel sats…

Jag slarvar nu…får skylla på att det är hemgång från jobbet snart…Förvånad

PaulaW
0

Skogstrollet. Detta har blivit min hemliga last, men tänkte testa göra den med kokosmjölk istället för grädde.

Josp
0

Angående dyr Stevia så är det kanske ett bra alternativ att köpa en egen Stevia-växt. Den är ju perenn & sköter man om den ordentligt kan den nog ge många bra skördar. Glad Eller det kanske inte funkar lika bra att torka och smula sönder bladen? Vad vet jag. Men kunde ju vara värt att prova i alla fall!

Om man bor i västsverige kan man köpa på Derome kryddor & perenner i Veddige utanför Varberg. En planta kostar 40 kr. Ska försöka övertala någon kompis med bil att ta en utflykt dit..!

zeretki
0

Jag har två små Stevia-plantor som nu håller på att växa upp! :D Vet inte hur jag ska kunna använda dem dock. Torka växter är jag inget bra på…

Katarina2
0

Tack Saga208!!

PaulaW
0

Skogstrollet. Nu har jag ändrat på receptet och lagt in 150 gr kokosmjölk med 0,5% kolhydrater. Jag skall ju avstå från grädde ett tag. Det blev mycket gott fast kanske lite "mörkare" i smaken, men jag gillar mörk chocklad. Värden blev protein 8%, fett 92 % och kolhydrater 2%! Alltså mer är 100% men har säkert med avrundningar att göra. Men väl värd att testas om man vill avstå från grädde, tycker jag.

Skogstrollet
0

Så mycket respons på mitt "chokladgoda". Det blir bäst om man vispar grädden hårt först och sedan vispar i äggen. Så bra med "förädling" PaulaW. Som vanligt får man väl prova sig fram… Smaska på!

Skogstrollet
0

Puffar för min egen uppfinning. Så här i melodifestivaltider…