Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1556 ggr
EvaL_51
0

Hejsan jag är ny här"

Hej, jag heter EvaL_51   

Ända sedan jag fick barn 1972 har min vikt pendlat upp och ner 
 som en jojo. Januari 1977 var vikten uppe i 113 kg………fick då hjälp av en läkare som skrev en   personlig diet som skulle passa mig. Ett halvår senare hade 36 kg försvunnit.

Läkaren sa från början att det "finns inga genvägar att gå ner i vikt - utan det är att ändra livsstil."
 Sen gick åren och jag halkade in på fel spår flera ggr …men återgick till den dieten som han skrev åt mig.
Vi hoppar fram till Januari 2005 Då vägde jag  116…återgick till dieten och gick ner till 97 vid jul 2006.
Fick difusa symtom som gjorde mig rädd…. hjärtklppning och magbesvär. Var till läkare mellan jul o nyår och priset för att jag varit så duktig att på egen hand gått ner…….var att jag fått T 2 Diabetes.

Blodsockret var då 18.
Fick Metformin  samt Glimepirid samt att äta enligt tallriksmodellen och motjon. Det senare får jag eftersom jag är hundägare. Flera dagliga promenader…..fr. 30 min. till 1 timma per gång.
Jag åt snällt den kosten som skulle vara bra. Eftersom jag inte var van vid sådan kost så slog magen bakut.
Mådde dåligt helt enkelt.
Började undvika allt bröd m.m. och återgick mer eller mindre till min diet. Mådde bättre o bättre. Senare läste jag om den här kosten och har följt allt om den på nätet sedan ett halvår ungefär.
Vikten då …..jo jag gick ner till 87,5 till sensommaren då det vände uppåt igen till 91-92 som inte rubbas av någon anledning.
Jag äter väl inte strikt  precis men har tagit bort potatis, pasta, ris och bröd men rårivna morötter fanns med i min diet då  och finns med nu. Mycket av det öriga äter jag som ätillåtet. Feta produkter.
 Mina värden

HbA1c      Feb -07 … 6,2       Juli -07  …..5,4        Dec  -07  ….5,8

Kolesterol      Juli -07          4,6
     Triglycerider                       0,78
      HDL                                  2
      LDL                                   2,25
      S-kreatin                            82

MaMaMade
0

Varmt välkommen till oss EvaL! Nog ska det väl bli ordning på dig också, tror du inte?! Håll ut!

evacarina
0

Hej EvaL Glad

Här kommer du att trivas!

Margareta
0

Välkommen hit!

Har Du någon aning om hur mycket kolhydrater Du äter per dygn?

Som Diabetes typ2-kost rekommenderas högst 20g kolhydrater per dygn. En del måste äta ännu mindre för att både gå ner i vikt och få ordning på sitt blodsocker.

Numer pensionär i Nynäshamn

Tizia
0

Hej och välkommen Glad

EvaL_51
0

Hej Margareta!

Jag har inte räknat på det men jag äter så här ungefär

Frukost 2dl A fil ekologisk + 1tsk linfrö +1ägg, grönt te med lite mjölk i

Kaffe med lite mjölk+ några ostskivor.

Lunch  Kalvsylta eller makrill rökt eller i tomatsås grösaker ofta riven morot eller vitkå,l blomkål broccolli.

Middag Kyckling, kötträtt eller lax +  någon kokt grösak+ salladskål.

Någon mörk chokladbit 70 % 1 ruta om jag känner riktigt sug.

miagumman
0

Hejsan och varmt välkommen till vårt trevliga gäng!Glad

Livianna
0

VÄLKOMMEN!

Du kommer att stormtrivas här! *lovar!*

Skippa moroten! 

EvaL_51
0

Jag är på väg åt rätt håll för jag mår redan bättre

Men Fastevärdet är runt 8-9  och sen är det efter frukost  7,4 eller lägre

Mitt på dan är det på 6,3 en del dagar

Jag syndade igår kväll…åt en semla….fy på mig. men hade inte högre i morse utan snarare lägre än på länge 8,2.

Tombola
0

Försök att dra ned på kolhydraterna så att du kommer ned till 20 - 30 gram om dagen.

Skaffa dig Skaldemans böcker - där hittar har du lösningen!

Margareta
0

EvaL_51:
Det första jag reagerar på är nog att Du äter väldigt lite fett.

A-filen ger för 2dl hela 8g kolhydrater vilket jag skulle betrakta som en rivstart eftersom jag äter 10-15g på hela dagen.
Kanske Du skulle testa med äggfrukost istället?
2-3 ägg med smör.

Morötterna är lite tveksamma om Du har problem.
100g morot inneåller 8-9g kolhydrater. De andra grönsakerna är ok - men Du kan skippa tomatsåsen till makrillen.

Du behöver få i Dig mer fett till alla målen. Då blir Du mätt och får mindre sug.

EvaL_51
0

Tack för tipsen…

Jag får testa mig fram. Ett tillägg! Jag äter  smält smör på grönsakerna eller gräddsås

till köttet. Har även prövat Meze som sås på grönsaker.

Händer att jag har vispgrädde i kaffet och har köpt ekologiskt kokosfett. Samt använder jag gammeldags mjölk i mån av tillgång.

Jag är bara nybörjare så det tar ett tag fast jag har ju läst mycket på nätet ganska länge. Följt med stort intresse utvecklingen.

Förr hade jag enormt godissug när jag åt tallriksmodellen men det har jag inte numera.

Sån tur  att magen sa ifrån så jag började plocka bort sånt som bröd m.m.

Margareta
0

Bra EvaL_51 - med både smör och kokosfett kommer Du att klara dig.

Tombola
0

Hur får ni i er kokosfett - det smakar ju inget?

EvaL_51
0

Man kan steka idet samt använda till ischoklad. Och blanda det i varma såser och grytor. Finns nog många andra sätt att använda det.

Tombola
0

Är det inte bättre att steka i smör?

Jag gjorde ett försök att steka i kokosfett men kom inte alls överens med det,,,

magma
0

Tombola: Om man vill ha cocosfett med smak så finns det att köpa ibland på hälsokostbutiker, annars bla från crearome.se

Välkommen hit EvaL_51!