Ostronskivlingsauté på japanska
Jag håller på att bli inspirerad av min sambo, Sagittaria när det gäller LC-kost. Idag gjorde jag något gott nämligen en sauté med ostronskivling, tofu och grönsaker. Kalasgott blev det! Tillagningstid totalt ca 15 min.
*****Recept***
För 2 personer eller en storätare
****Ca 150g ostronskivling
ca 150 g tofu (ev marinerad)
1 mindre purjo
**½ stor röd/gul paprika eller 1 liten
2 små zucchini eller 1 medelstor
Japansk shoyu (Kikkoman eller motsvarande kvalitet)
Sesamolja eller olivolja
Lousiana hot sauce eller Tabasco
Rosmarin eller Herbes de provence
Okej, det är inte något renodlat japansk detta, men det finns influenser. Om man tar olivolja och örtkryddor så blir det crossover med medelhavsköket :-)
Ta en stekpanna som du har ett lock till (gjutjärn är bäst). Lägg i svampen i stora bitar och tofun i kuber eller stavar. De välutvecklade svamparna är bäst så om du köper i lösvikt se till att du får svamp som har "slagit ut" ordentligt annars får du nog dela svampen i mindre bitar om det är mycket stam med eftersom den är segare.
Slå på pannan på full värme, och sprinkla över shoyu. Ett par matskedar kan bli lagom. Lägg på locket. Nu kommer svampen att börja safta sig men låt locket ligga på eftersom vätskan nu kan penetrera tofun som då blir snabbmarinerad. Efter några minuters kokning kan du ta av locket och hälla på rikligt med olja när vattnet nästan har dunstat in.
Fräs svamp och tofu för sig under några minuter på hög värme, det går bra att lägga på locket om vattnet är borta. Lägg sedan på den strimlade purjon, paprikan i större bitar, samt zucchinin i knappt cm-tjocka skivor. På med locket. När grönsakerna har mjuknat något efter några minuter så kan du börja röra om i pannan. Fortsätt med hög värme. Några minuter innan grönsakerna är klara (mjuka) så strör du över örtkryddorna och stänker på lite hot sauce om du gillar lite sting i smaken. Du kan prova med olika kryddor som timjan, basilika, oregano etc, förutom de jag angav. Slå av värmen om du har järnplattor, annars dra ner på värmen och låt det småputtra tills det verkar klart, alltså någon minut. Zucchinin ska inte vara vattnig, då har det gått för långt, utan den ska vara precis på gränsen till mjuk.
Ja, då är det bara att lägga upp på tallriken och njuta. Om du har andra familjemedlemmar som inte är inne på LC-kost så är det bara att servera ris (fullkorn) eller liknande till dessa tillsammans med sautén eller wok som man kanske hellre ska säga om det är asiatiskt.
Om någon provar, låt oss gärna höra hur det smakade!