Ekologiskt kött
Jag har ställt mig i kö för att köpa ekologiskt närproducerat kött. Har en granne som har en ekologisk gård.
Om jag inte säger till särskilt så får jag bara själva köttet men nu funderar jag på om jag skulle säga till om ben och lever och sånt. Men vad gör jag med det?
Jag brukar inte köpa lever eller koka egen buljong fast jag är lite inne på att göra det nu.
Kan ni ge mig tips på vilka delar jag ska be att få med och vad jag kan göra med dem?
Be om levern du, den kan du göra vad du vill med, lägga i marinad och grilla på sommaren, stuva den i grädde med bacon, koka god buljong på benen och frysa in i istärningar. göra egen korv man behöver inte mjöl för det. och det är inte så svårt som man tror men man får vara flera än en. revbenssidan kan man göra goda rullader med späck i och massor av god chili och örter. gamla traditionella kokböcker finns det mycket hjälp att få. om både nöt och gris.. Lycka till… God mat tar tid att laga! men sen kan man frysa den och njuta flera snabba gånger..

Grillad lever? Det låter intressant.
Ja, det känns ju synd att inte passa på och ta med det som kanske är det nyttigaste.
Be att få ryggbiffen m ben. Den är lätt att skära ur, man bara följer benen m kniven. Anv sedan benen till buljon. Samma sak m revbenen. Säg att du vill ha lårbenen…märg…till buljong o när den är klar skrapar du ut det götte inifrån o slurpar i dig m några korn salt…*mmm*!
Vilken tur du har som kan få tag på närproducerad ekologisk mat så lätt. Ekologisk lever och liknande går knappast att få tag på på något annat sätt, så det ska du vara glad för.
Att börja ta med dom sakerna du nämner och göra saker med dom är nog väldigt mycket nyttigare än att bara ta köttet.
Vill du ha recept så finns det flera på den här sidan, bara att söka.
Kom på att bonden i grannbyn är ekologisk kobonde. Ska fråga om han föder upp några köttdjur också…tack för att du puffade på mitt minne, AnnaCathrina! 

Du får börja jaga älg som mig, det är också ett alternativ
Här kräks vi åt älgkött snart…Guben jagar. Jag puffar för att han ska komma hem m ngt annat också; gäss (sååå goda), ngn tjäder kanske, hare; *mmmm*! O så ta m lite gott från Norge när han är där o dyker…kammusslor, krabbor, firrar…

Det där med Norge o skaldjur o fisk lät ju inte heller fel, bra med variation, blir någon fågel här ibland med.
Lyckliga dig som har en granne med ekologiskt kött. Här i Stockholm så får vi verkligen åka en bit för att hitta nån.

Be att få extra mycket avstyckade ben, en hel kasse. Ingen annan vill ha så du får säkert överskottet. Koka fond, reducera och frys in i tärningar. Du kommer att laga mat som en proffs-kock efter det.

Tack för tipsen!
Jag har faktiskt flera grannar med ekologiska gårdar. En fördel med att bo på landet.

Be att få lever, njure och hjärta. Rökt älghjärta var perfekt utflyktsmat och kohjärta är säkert lika bra. Tar du också hand om huvudet kan du göra egen pölsa.
Inälvorna brukar det inte vara så stor efterfrågan på så tala om före slakten att du är intresserad.
Kokt tunga!!! *Mmmm*!
Jag mailade ett av företagen som säljer ekologiskt kött. Ben och ister/fett var inga problem att få extra för en symbolisk summa.
Oxsvans som jag frågade om också kunde jag glömma, de hade problem att få tillbaka den själva från slakteriet om de ville koka soppa. Tänkte tyvärr aldrig på att fråga om inälvsmat.