Sovsara - ny här...
Hej alla. Nu j-ar ska jag bli pigg! Började idag med LC. Vill gärna ha hjälp av er på forumet. Vad säger ni om min frukost?: Fil med linfrö & lite havrekli, 1 ägg, 2 glas 3% mjölk, 2 Finn-crisp med Bregott och ost. Ska jag ta bort/lägga till något? Tycker jag redan blev hungrig 2 timmar efter frukost…
Jag skulle ta bort filen och linfröna, detsamma med Finn-crispen.
Ersätt det med fler ägg och äkta smör. Bregott är ganska bra men riktigt smör är bättre.
Det är en bra start, men jag tycker att fröna och havrekli ska bort. Produkter från frön och spannmål är ju en av dom sakerna man främst försöker undvika på en sådan här kost. Sen beror det ju på vilken sorts LC kost du är ute efter, det finns ju ett par olika varianter.
Blir du hungrig fort kan du testa att äta lite mer, alternativt ta lite högre andel fett. Båda dom alternativen håller en mätt längre. Testa att ta lite turkisk yoghurt istället för fil. Och kanske två ägg istället för ett.
Men redan som du äter nu, med bregott och standardmjölk istället för lättprodukter och margariner, så äter du bättre än minst 95% av svenska befolkningen.
#1, visst är smör bättre, men bregott är mest smör, bara uppblandat med en liten del olja, för att det ska bli lättare att breda med en smörkniv. Så jag tror inte det gör någon större skillnad, utan man kan äta bregott utan problem.

Hej Sara! jag skulle inte dricka två glas mjölk, det blir en hel del kolisar direkt,det. Kanske ett glas? man blir väldigt mätt på ägg, så ta du ett ägg till istället! jag har en univeralfruksot som består av tre mosade ägg med en klick smör i. Det håller jag mig mätt på länge. Du kan ju ha den röran på finncrisp om du vill. Lycka till! Ju mer man läser i länkar och tips här, ju lättare blir det, jag lovar.
Både fil och 2 glas mjölk på morgonen blir en hel del kohydrater och jag kan tänka mig att du inte står dig så länge även om magen är full. Ta mindre fil eller kanske Turkisk yughurt 10%, 2 ägg, ingen mjölk.
Vill du "bara" bli pigg eller behöver du gå ner i vikt också?

Innehåller linfrön (hela) ngnting överhuvudtaget? Jag tar de för att magen blir hård annars.
Varmt välkommen, Sovsara! 
Välkommen Sovsara. Registrera din mat på
http://www.minmat.net/ i början åtminstone - så ser Du var Kolhydraterna gömmer sig.
Numer pensionär i Nynäshamn