...till vilket pris?
Jag tror det är några av er här inne som varit inne på min blogg (www.dessi.se) där jag ivrigt skriver om LCHF och mina erfarenheter. Igår stängde jag ner bloggen. Jag har inte lämnat någon förklaring, förutom att jag i mitt senaste blogginlägg skrev att det är svårt att skriva för döva öron. Jag vill inte lägga ut och blotta mina tankar så därför luftar jag dem här inne istället.
Jag är inte lika stark som andra bloggare därute som kan stå upp för sin åsikt trots påhopp. Ju mer jag vill övetyga folk om hur bra LCHF är desto mer har jag skadat mig själv. Det är svårt att vara ödmjuk i en värld full av idioter.
Förmodligen kommer bloggen säkert dyka upp igen, jag vet inte när och jag vet inte hur. Det skulle vara trevligt att bara registrerade läsare kunde läsa bloggen (just pga kollen). Jag älskar att skriva och jag älskar att samtidigt dokumentera med foton och illustrera med grafik, men till vilket pris?
Jag förstår precis hur du känner det, jag orkar inte diskutera med folk som påstår att man är korkad som äter kött och smör… 
Ett tips är LiveJournal, där du kan skapa en blogg och stänga för endast registrerade personer, man kan blocka troll mycket enklare. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#1: Tack för tipset! :)
Jag föredrar dock Wordpress eftersom det är så flexibelt. Men blogga är ändå inte aktuellt just nu..
:)
Klokt Dessi - man skall må bra!
Du är så välkommen att skriva av dig här - vi behöver många goda skribenter framöver - det gäller att ha bemanning dygnet runt.
Numer pensionär i Nynäshamn

Blogger/blogspot har också sån funktion om det formatet skulle vara intressant =)
Jag førstår ditt beslut Dessi, men tycker verkligen det ær synd. Kommer att sakna din blogg! Føsøkte gå in hela dagen igår, nu vet jag varfør det inte fungerar.
Tråkigt att folk inte ska kunna skriva vad de vill på sin egna blogg utan påhopp. Nær det till och med går så lånt att vissa væljer att stænga ner.
Men det ær modigt av dig att øverhuvudtaget skrivit om det! Kænn dig stolt øver det!

Man ska göra det man mår bra av! Det är ju faktiskt starkt i sig att sätta ned foten och vägra ta emot påhopp!

Man kan inte övertyga alla direkt, det är nog ofta en lång process att gå från fettskrämd till LCHF…
Hoppas du återkommer i framtiden när det känns rätt!
Problemet är nog egentligen att man måste vara väpnad till tänderna för att hela tiden komma med motargument mot dumheten. Det kräver rätt mycket av en.
Sen är det ju så att mycket av det man faktiskt åstadkommer ser man inte ett spår av. Jag har erfarenhet av det från dressyrsporten. Jag har slagit huvudet blodigt mot en vägg som menar att om man vinner världscupen måste man "göra rätt". Att man vinner bevisar att man gjort rätt. I det fallet kan det diskuteras men i hoppningen visade det till exempel sig att den som vann OS 2004 hade dopat hästen. hur rätt är det? De som vinner dressyren, hade de tränat på bästa sätt ur hästens synvinkel? Bara för att de vann?
Bara för att en frisk människa kan banta genom att äta mindre och röra sig mer betyder inte det att det är så för alla. Läste precis ett stycke i Taubes bok om att en studie visat att vissa människors fettceller är mycket mer känsliga för insulin än andras. Kanske det som avgör om man blir fet, diabetiker, eller bara alstrar mer energi om man föräter sig. men det vägrar ju belackarna att fundera över.
Du har säkert hjälpt några och övertygat några. Men vad som händer då är oftast inte att de skriver att de har ändrat åsikt och jublar. De tystnar och lerat mer info. Istället för dem kommer nya belackare och gnatet fortsätter. Det känns som en vägg.
En person som är nöjd berättar det för 5 personer. En missnöjd berättar det för 20.
Det är därför jag försöker så ofta som min blyghet tillåter mig att säga till folk när jag tycker att de gjorde något bra.

#8: Du beskrev hur jag kände (känner?) bättre än jag själv! Tack!

Frågan är varifrån kommer dessa "åsiktshaverister" som tvingar bloggare att stänga ner sina bloggar kommer ifrån? Vad är det för människor som håller på så? Vad får de ut av det? Blir de tillfredsställda när de fått en bloggare att ta ner sin blogg? Gör något annat av din kreativa energi istället för att blogga. Skriv en bok t ex. Med tanke på hur många "vanliga" kok- viktminsknings och hälsoböcker det finns kan det väl knappast skada med ytterligare en LCHF-bok?

#11: En bok, ja det vore roligt!
Just nu läser jag grafisk kommunikation på komvux, så lite utlopp får jag ju där. Kataloger, grafiska profiler för företag m.m. Så nog finns det att göra, men det vore kul på fritiden också :)
#11 Tja, det finns ju en del som tycker att vi är ganska aggresiva och pushiga på HCLF bloggar. Så en "åsiktshaverist" kan ju vara vem som helst som inte håller med en.
Finns en gräns mellan bestämde i sina åsikter och förolämpande men folk har ju också olika åsikter på vad som är en lämplig nivå.
Jag tycker att man ska anstränga sig för att vara artig oavsett var man skriver och vad man kommenterar på även om man tycker personen i fråga är en idiot. Så lätt att glömma att det finns folk på andra sidan bloggen också.

#11 Jag tror det många gånger handlar om folk som anonymt äntligen vågar stå för sina åsikter och eftersom de då är anonyma vågar de även hoppa på folk.
Varför? Kanske för att de inte håller med och vill slåss för sin sak. Kanske för att känna sig större, för att de egentligen har dålig självkänsla. Kanske för att de själva är mobbade där de lever och på detta sätt vill mobba 'tillbaka'. Kanske för att de tycker det är ballt.
Synd om dom är det i alla fall, oavsett orsak till varför de gör så.
Om man hamnar i affekt ska man kopiera det anstötliga inlägget och nicket. Klistra in detta i anteckningar, resa sig från datorn och ta en promenad/kopp örtte.
Sen sätter man sig och skriver ett svar som man föreställer sig att man skulle skicka till en kompis som hamnat lite snett. Generellt så är det så att det är lättare att hålla sig klar och artig om man föreställer sig någon annan som mottagare.

#15:
Bra tips! :)
Skall man hoppa på folk skall det i varje fall inte ske anonymt. Sedan vad som är påhopp eller inte är en nivåfråga - man skall ha klart för sig att 80% av informationen kommer genom kroppsspråket och att man på en blogg missar mycket info,,,
Själv har jag varit verksam inom komunalpolitik och jag kan ju lova dig att man fick höra rätt så mycket konstiga saker men det fanns (och finns) gott om politiker som helt enkelt inte passar för att hålla på med det de gör och ibland kommer de i majoritet vilket gör det mycket svårt att komma upp på banan igen.
Själv han jag bara in en enda gång på din blogg men varför inte skriva en bok istället - nu börjar de finnas rätt så mycket bra info men en bok som vänder sig till yngre har såvitt jag vet ingen knåpat ihop ännu.
Men tänk på att behovet är stort men marknaden är liten,,,,
Det är väl paradigmskiftet som är det svåra. Jag kommer själv ihåg hur jag fnös åt någon bingbångandes Atkins-idiot för nåt år sen…
Den där hjärnkullerbyttan, när alla ens inlärda, ja ABSORBERADE ideer ställs på huvudet och man börjar tänka precis tvärtom, den är verkligen omvälvande. Jag föreställer mig att det är lite grann därför vi på Kif kan verka som en sekt (men en snäll och trevlig sekt!) - Vi "har sett ljuset" på samma sätt som som en nyfrälst i en religion.
Fnyfiken, klok som vanligt, det är förstås så att den som ursinnigt kämpat för en sida inte vill krypa tillbaka med svansen mellan benen och erkänna att "Jag hade fel, fel, fel!"
#15# Det var ett väldigt bra tips du kom med! Skall kommas ihåg så man inte själv hamnar i affekt.
lite OT kanske men intressant Fnyfiken att du använde dressyrsporten som jämförelse, har aldrig tänkt så men nu när du säger det så fick man sig en tankeställare…..
Det är nog en mänsklig egenskap att vara skeptisk för "nyheter".
Vi kan ju vara helt övertygade om att det fanns gott om folk som ifrågasatte snabbmat, margariner, lättmjölk o s v. när det infördes. De avfärdades då som griniga bakåtsträvare,,,,
Den gamle numera bortgångne miljökämpen Hugo Hassel yttrade en gång att "kapitalet är den svåraste fienden" och det stämmer nog - det finns många starka intressen för att hålla folk i schack med dålig mat och mycket piller!
Tyvärr så sätter sig dessa också över kunskapen och som nu har skett så finns det massor med folk som är "hjärntvättade" och mycket av det ovett som du sett på din blogg kommer sig nog av rädsla för att återigen behöva upptäcka att man blivit lurad?
Undersökningar har också visat att förstfödda är mindre förändringsbenägna än barn födda senare i kullen.
Tex så var det under franska revolutionen främst icke förstfödda som stödde den från början. Sen när den hade lyckats så tog de förstfödda över igen och började halshugga folk ;)
Förstfödda är nämligen också oftare aggresiva :)
Och det vågar Skadlig bara säga nu när han är 3 mil ifrån mig ;-)
Se våldsamma och aggresiva :)
Gissa var i ordningen jag är född ;)
Men de sa det på Discovery och Discovery skulle inte ljuga för mig. Den enda tv-kanalen jag skulle kunna tänka mig betala för.
Men visst gör du alldeles rätt Dessi. Det är tröttsamt att kämpa i motvind och man behöver nånstans där man är "normal".

Ingenting är farligt bara man inte är rädd, sa min pappa. Jag har haft stor anledning att fundera på det där.
Om man möter någon som hatar mycket och som är mycket aggressiv i sin framtoning,kan man fråga: Är det någon som är rädd här? Oftast är svaret ja.
Människor som känner sig hotade hatar mycket.
Hoppas du hittar ett annat forum för din kreativitet. Man skall inte utsätta sig i onödan för sådant som drar ner en och gör en ledsen.

#22:
Haha ja det där med aggressivitet kan jag hålla med dig om!

ullna:
Jag tror det du skriver stämmer! Tack :)
#22 *ger Skadlig en låååång blick*
#26 Du har helt rätt, Ullna! :D
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#29 fattar inte varför folk envisas med att göra så mot mig ;)
Ett projekt att ta till sig är ju att sortera upp alla recept som finns här och på andra platser och sätta ihop en kokbok som kan spridas på nätet i form av en pdf-fil,,,
Jag får alltid tyst på dem som vill "hoppa på" mej:
Man sa att elen var djävulens verk när den kom, men vem vill vara utan el idag. Vänta och se!
Man kanske kan använda det gamla uttrycket: den som ger sig i leken, får leken tåla?
Har för mig att många LCHF:are brukar vara väldigt hätska i inlägg där gammaldags dietister skriver sina trossatser. De gör ju bara vad de har blivit lärda och trott på. Man får förlåta dem. Och du Dessi får en chans att förlåta dem som hoppar på dig.
Uppenbarligen väcker du väldigt mycket känslor med vad du skriver.
Oj, så rätt du har venuseva
#20, jasså har du intresse åt dressyr?
Jag har slagits i 13 år mot tanken att "världens bästa ryttare" är den som leder världscupen och att det är en frisedel att man gör rätt. Då har man inte sett mycket, och inte stor inblick i hur tävling fungerar. Och sen bedömnings-sport till råga på allt…
Som sagt, OT.
varför försöka övertyga andra om att du gör rätt? huvudsaken är att du vet att du gör det och är nöjd. vad man än gör eller skriver kommer alltid någon att tycka annat. stå för dig och vad du tycker men ingen ide att försöka med andra. som du skrev så skadar du dig själv i din iver att berätta något du unnit underbart. andra vågar inte tro på under…. men här gör vi det…
#22: Skadlig, du har så rätt, så rätt…

#22 Förstfödda är dessutom mer ärliga än senare födda barn…..och intelligensen brukar vara något vassare!
*haha* Jag behöver inte fråga vart du finns i syskonskaran, eller tänkte du på en viss Amiechan nu?

Tack Pasi! Äldst av fyra o minst aggressiv. Ditt inlägg kom i grevens tid. Jag började känna mej felgjord.:)
#38: Det var väl det jag visste, Pasi :D

Eftersom jag är förstfödd så kan jag inte annat än vara ärlig i frågan och säga som det är.

…och eftersom jag är yngst i min syskonskara så struntar jag högaktligen i vad alla andra säger och går min egen väg… 
Såna är yngstabarn 
Och jag som är mellanbarn vill gärna medla och vara diplomatisk… När andan faller på.
#42 Fascinerande hur aggresivt du försvarar din och Amiechans ståndpunkt. Men jag betvivlar inte på att du faktiskt _tror_ på det du säger. ;) :p
Som ensamt barn har man alla egenskaperna eller… 
#46: Nä, men man är övermodig och tror sig vara bättre än alla andra ;-)
*asg* Fullträff!