Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2604 ggr
DaMum
0

MJUK PEPPARKAKA

Jag har experimenterat lite med receptet på linfröbröd, och faktiskt utvecklat dels ett mjukt, lite tjockare bröd, typ tekaka, dels åstadkommit en mjuk pepparkaka.

Så här gör jag.

4 ägg
10-12 msk krossade linfrön
Malen kanel (efter eget tycke och smak, jag tar mycket)
Malen kryddnejlika (även den efter eget tycke och smak)
Sötningsmedel efter eget behov, jag använder Hermesetas.

Gräddar detta på smörat fat c:a 6 minuterr i micron, under lock.

Blandar naturell färskost (typ Philadelphia) med sötningsmedel och har som topping på kakan. River lite citronskal som pynt och/eller doftar över lite kanel.

Om man utesluter kryddorna och sötningsmedlet, blir det en alldeles utmärkt grov "tekaka" som går att förvara några dygn i kylen.

Jag är egentligen inte så mycket för att fuska till det, men det är faktiskt jul, och bara att få känna den underbara doften när kakan är nygräddad, är värt mycket.

Dock är jag restriktiv med mänden jag äter. Linfrön i för stor dos är inte helt oskyldigt, som ni säkert vet.

Kram och God Jul!

Margareta
0

Det lät lite spännande… doften betyder mycket!

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Linfrön i större mängd kan vara dödligt pga av cyaniden, så man bör vara restriktiv.
Funderar på att göra det på mixade mandlar, smör, kryddor och stevi!?

DaMum
0

Pasi, jag vet att det är skadligt med för höga doser av linfrön, så detta blir verkligen ett undantag!

Mandlar låter godare, men jag tilltalas av den absoluta frånvaron av kolhydrater i linfröna.

Kram!

Taktur
0

Mjuk pepparkaka  175* i 20-30 min

5 ägg

1 tsk citronsaft

100 g smör

100 mandel mals i kvarn

50 g yoghurt

4.5 tsk pepparkakakryddor

3/4 dl hermesetas för bakning

Smält smör, vispa äggulor och tillsätt resten utom äggvitorna som vispas för sig till fast skum. Vänd i den andra smeten Häll i smord form grädda. Låt sed stå och "samla" sig i en timme

Jag gjorde i en avlång form och fick ut 14 skivor

Varje skiva ger:

130,43 cal      6,72   protein     8,90  fett och 1.29 kh

fru-kryss
0

Ja man bör inte äte mer än ett par msk dagligen läste jag någon stans