Entrecót och motion
I alla tider har man ju hört att för att inte lägga på sig en massa kilon ska man inte äta nåt efter kl.18 osv Men med lchf kost spelar det väl ingen roll NÄR man äter,eller hur? Naturligtvis mår man kanske inte så bra om man frossar i entrecót och dyl innan sänggåendet men viktmässigt ska det väl inte ha nån betydelse eller…?
Och samma sak gäller väl motion oxå om jag fattat det rätt. Man går inte ner mer i vikt om man äter lchf kost och samtidigt motionerar utan vikten går ner lika mycket ändå oavsett motion eller inte…
Rätta mig om jag har fel!
Rätt uppfattat.

Skönt att jag verkar ha förstått nånting iallafall!

Jag anser att man sover bättre av att äta strax innan sänggåendet, bara man inte äter kollisar.
Instämmer med Pasi - det har gjort mycket för min nattsömn när jag kom på det.
Numer pensionär i Nynäshamn
Ær det sant? Jag har haft lite dåligt samvete øver att det jæmt blir middag så sent på jobbet, sællan tidigare æn halvtio. Och då ær jag rætt hungrig, speciellt om man åt en tidig lunch. Men det ær lugnt alltså? Håller alla med om det?
Jag äter när jag är hungrig, jag går aldrig och lägger mig hungrig - det går inte.
Har gjort det en gång och vaknade då mitt i natten med VRÅLANDE mage och illamående. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag försöker följa Maria Tausons råd; ät inget senare än tre timmar före sänggåendet.
Men det är säkert olika för olika människor.

jag äter också när jag är hungrig.
Som igår åt jag middag vid 19-tiden och sedan vid 23-tiden var jag hungrig igen och käkade lite kyckling med skinn, gick och la mig en timme senare.
Jag brukar äta en stor bit ost precis innan jag går och lägger mig. Då lägger jag mig mätt och belåten, somnar jättelätt, och är inte vrålhungrig när jag vaknar, vilket är perfekt. Dessutom ska kalcium tydligen göra det lättare att somna, och då är ju ost en fördel.
Dom som tror på kaloriteorin tror väl att om man inte äter innan klockan 6 så blir det över 12 timmar utan att man äter, och då måste väl kroppen ta av sina fettlager istället. Men är det så? Självklart inte, utan går man och är hungrig (även om man sover och inte "märker" det) så frisätter kroppen stresshormoner för att få energi att öka blodsockret med, vilket den får genom att bryta ner musklerna. Och det är väl knappast någon som vill.

….dessutom är det dessa hormoner som stör nattsömnen och försämrar sömnkvaliteten.
(Bra andreas!)
Brukar inte Skaldeman säga att ska man äta nån insulindrivande ska man göra det på kvällen så det inte får effekt?
Jag får undvika äta aldeles för fet mat strax innan sängdags, men inte är det nåt fel för mig att äta typ en bit kött eller så, men skulle jag frossat i fet lax med smör eller nåt pajar magen av att ligga ned sen … :) Får ont i magen och det känns som en murblock. :) Men som sagt, äta en bit kött, en liten bit ost, paprika, eller kanske även ägg gjör inget bekymmer för mig.
Sen har jag gått ned 10 kilo sen starten i slutet av uni i fjor, utan gympa eller motion, fast jag funderar på att forsöka motionera lindrigt för att stramma upp litet..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#11 Jag vet inte, men när man äter det spelar egentligen ingen större roll…insulinkänsligehten är troligen lite större på kvällen, men om man för sämre sömnkvalitet så påverkar det i sin tur troligen kortisolet nästa dag…så de dåliga effekterna kommer ändå.
Skall man äta kolhydrater är nog det bästa att fördela dem jämnt under hela dagen så att blodsockersvängningarna blir minimala.
Det där att man inte går ner mer i vikt av att motionera köper jag inte helt och hållet. Jag tror att det är en fördel, att om man vill gå ner i vikt använder kroppens kraftverk (musklerna). Musklerna är väll ändå det som använder mest fett i kroppen och om aktiviteten i musklerna är högre så ökar ju fettförbränningen.
Argumentet att när man motionerar så blir man hungrigare tror jag på, men tror ändå att man inte äter så pass mycket mer så att den ökade fettförbränningen på grund av träningen skulle tas ut.
Alltså tror jag att man går ner mer i vikt av att motionera. Jag har ju inga riktiga bevis att det är så. Mer än min erfarenhet av kost och träning.
Sedan så finns det ju andra positiva effekter av träning också.

Andreas_P - Fel tråd eller!?
I stort sätt all min energi jag förbränner, är redan fett. Så får jag ökad förbränning så är det alltid fett.
Ökar jag förbränningen så blir jag mer hungrig…eller hur?
Låter jag bli att äta så höjs kortisolet (jag signalerar svält).
Hormonerna bestämmer vilken fettmängd det skall finnas på kroppen för tillfället….och kan man via träning påverka de hormoner som bestämmer detta, då går man också ner i vikt.
GH är ett av dessa hormon och även kortisol. Kan man träna så att GH höjs mer än kortisolet så får man en liten fördel…men den är inte alls så stor som många skulle vilja tro.
Den andra effekten av träning har redan Andreas0 tagit upp…Kan man sänka insulinet så släpps fettet lättare från depåerna….tömning av glykogenlagrena och därför högre insulinkänslighet sköter detta…men det gäller ju bara kolhydratdrivna.
Sedan kan det vara så att någon enstaka får större effekt av träning men viktnedgång på grund av träning är faktiskt ovanligt (finns flera studier som stödjer det). 
#14, Om du vill ha konkreta vetenskapliga bevis för det vi säger så finns det flera ställen du kan kolla. Till exempel så tar Gary Taubes senaste bok up det en hel del. Detta är inget vi har "hittat på", det finns välgjorda vetenskapliga studier bakom. Så här fungerar kroppen helt enkelt.
Jag håller med dig om att det finns många andra positiva effekter av träning, men det är ju onödigt att slita ut kroppen med träning när man har övervikt, då riskerar man att få förslitningsskador för livet. Bättre att vänta tills man har gått ner, så kan man träna riskfritt, dessutom är det enklare att träna utan övervikt.
Dessutom är det många som inte kan träna av olika anledningar, t.ex. för att dom har tidigare skador. Det är ofta man får hör att överviktiga personer är feta för att dom är lata. Det är ju inte så kul att höra på som överviktig, att man är lat och har dålig självkontroll som inte klarar av att motionera som andra, och därför blivit fet. Speciellt när man vet att det inte är så det fungerar alls.
Själv planerar jag att börja cykla lite efter jag har gått ner ytterligare 20 kilo.
Pasi: Jag menar inte att andelen fett som förbränns i förhållande till kolhydrater skulle öka utan att den totala mängden fett som förbränns.
Mina tidigare erfarenheter när det gäller träning och kost är ju på kost med mer kolhydrater, så kanske är träningen viktigare där.
Men jag tror tex att de som har svårt att gå ner i vikt, eller har hamnat på en platå när det gäller viktnedgång med LCHF skulle prova att träna några gånger i veckan om de inte gör det.
Meningen med träning är inte att den ska slita på kroppen utan den ska bygga upp den. Givetvist så ska inte feta människor ut och springa. Men tex träning på motionscykel eller styrketräning sliter ju inte mer på kroppen om man är överviktig än om man är normalviktig.
andreaso: Jag har väll ungefär 50 sidor kvar på Taubes bok och den har förändrat mycket i min syn på kost och hälsa, men av det jag läst hittills så har jag inte ändrat min uppfattning i att träning ökar viktnedgången. Jag har själv gått ner 10-15 kilo flertal gånger genom att öka på träningen, då har jag ätit ohejdat med mat och ändå gått ner.
Hej…jag har inte kunnat träna så mycket nu för gymmet som finns i samma hus som jobbet har gått i konkurs. Jag ser ju resultatet nu…träningen gör att jag går ner i vikt fortare men jag är ju en van tränare också. Det är säkert olika för olika människor. Längtar tills nån annan öppnar så jag får träna igen :)
Andreas_P: Det kanske fungerar så länge man inte gjort det så många gånger att man lider av det metabola syndromet?
Numer pensionär i Nynäshamn