Hur mycket grädde är ok?
Har börjat vänja mig vid fett och tycker vispgrädde är riktigt gått.
Har det i thé och i maten. Men hur mycket grädde är ok att äta per dag?
Igår vispade jag grädde och hade i kokosflingor. Var så sugen på nåt gott och det funkade bra men är det ok att äta lchfmässigt?

jag tror att en dl vispgrädde motsvarar en sockerbit.
oj så pass.

Det varierar så du får nog prova helt enkelt.
Själv har jag aldrig provat mer än ca 1 liter på en och samma dag.
Jag slattar i mig rätt mycket grädde per dag - mest i kaffe.
2 dl blir det nog men jag skulle utan vidare få ner mer.
Pasi - hur mycket grädde i snitt blir det för din del?

1,5-2 dl…ibland äter jag ingen grädde på nån vecka utan håller mig till basicmat, dvs kött, kyckling, ägg med smör
Jag använder aldrig grädde… Tycker inte om det och har aldrig gjort det. Kompenserar med mina ostar istället… Gott! :-)
Jag gillar grädden och den mättar på ett utmärkt sätt - då kör jag på med 2 - 3 dl per dag,,,,
Jag kör med 1-2 dl grädde i kaffe och the och maglagning. Det är gott och mättar bra. Lite mellanmålskänsla ger det också
De som klarar grädde och får avsedd effekt med kosten kan ju använda det. De som tycker att det känns trögt får tänka sig för. det är 3g kolhydrater per dl grädde.
Numer pensionär i Nynäshamn
Det är gott och det mättar bra. Tror jag skulle kunna leva på enbart ägg och grädde,,,,
Jag har på senare tid ökat på andelen fett och minskat proteinerna och på 100 gram bacon, 50 gram smör samt drygr 0,5 dl grädde till frukost klarar man av en hel dag.
Hungern kommer sakta och det finns gott om tid att laga till något och jag mår kanonbra med mycket grädde och smör i kosten!
Jag har "slarvat" en del under en period och gått upp men är nu på väg ned igen.
Jag har läst SSS´s böcker och är övertygad om att vi har samma genuppsättning - max 20-30 gram kolisar för min del sedan går jag upp,,,,
Hur mycket grädde man klarar är väldigt individuellt. Enda man kan göra är att testa sig fram.
De som inte klarar av grädde - vad beror det på?
#12 det beror på mjölksockret i grädden.
På vilket sätt då?
Höjer det blodsockret?
Kolhydrater höjer blodsockret, och kolhydraterna i grädden består av mjölksocker- det är dessutom lätt att få i sig större mängder kolhydrater genom grädden i form av både desserter, i kaffet, i matlagningen osv kanske just för att man använder det på så många olika sätt.
Dessutom skiljer det mellan olika personer vilka typer av kolhydrater man är mer eller mindre känslig för. Hos en del reagerar blodsockret mer på kolhydrater i form av mjölksocker (laktos) än på kolhydrater i form av stärkelse eller fruktsocker: dvs återigen så är det sig själv man måste prova sig fram med.

Någon som har tips på vart man kan köpa större förpackningar med grädde? Jag hittar aldrig mer än 3 dl-förpackningar… går ju åt på en gång.
Nej tacka vet jag på jobbet där har vi grädden i 5 liters! =)
Våra större butiker i Sthlm har grädden i 5dl och 1l
Det är 9g kolhydrater som blir socker i varje 3dl förp grädde.
Det blir för mycket för några av oss - som har svårt med måtta….
Vad måtta är får var och en bestämma.
Numer pensionär i Nynäshamn
#14, det kan det göra ja. Sedan så är ju grädde relativt sött i smaken, och det kan sätta igång sötsuget hos sådana som är sockerberoende. Sen är det mycket lättare att få i sig för mycket grädde än annat eftersom det är i flytande form. Dom flesta klarar ändå rätt stora mängder grädde utan problem, men det är en del som inte klarar det.
Ja hittade laktosfri grädde fr. Skånemejerier på ICA - de finns en särskild avdelning med flera laktosfria varor på de flesta större butiker iaf. Kolla efter den nästa ggn. Å ja bor ju i södra norrland.
Sök under nyheter:
Konsumentbeskrivning
Skånemejeriers laktosfria vispgrädde är framställd av äkta skånsk grädde och har därför kvar den goda naturliga gräddsmaken. Skånemejeriers laktosfria vispgrädde fungerar lika bra i matlagning och bakning som vanlig vispgrädde. Vispas bäst kylskåpskall med elvisp.
Näringsvärde
Storlek
Energivärde
1400 kJ
Energivärde
350 kcal
Protein
2 g
Kolhydrater
3 g
- varav sockerarter
3 g
- varav - laktos
0 g
Fett
36 g
- varav mättat
24 g
- varav enkelomättat
9 g
- varav fleromättat
1 g

Det är synd bara att det inte är ren grädde. Allt fler producenter har sänkt fetthalten till 36% och tillsatt nånting som ska ersätta fettet. Tror nästan Arla är ensamma om att ha ren vispgrädde… Men det är väl bara en tidsfråga tills de också börjar manipulera sin grädde.
Karro, har du hört nåt om det?
Man tycker ju att 3 gram per dl är lite men lägger man ihop så blir det mycket på en dag,,,
Själv kan jag bara konstatera att jag mår kanon sedan jag började med grädde samt ökade mängden smör.
Tidigare har jag nog haft för stor andel protein i kosten.
Vågen visar mindre för varje vecka så jag fortsätter nog men kommer nog att bli lite mera restrektiv med grädden,,,,

Vi köper alltid enliterförpackningar med vispgrädde, om det inte är nåt billigare erbjudande på små förpackningar. Det är Milkos grädde.