Mellanmål på långresa?
Jag ska om några dagar åka på långresa och sitta på ett flyg i över 10 timmar. Antar att det blir den vanliga flygplansmaten. Vad kan jag ta med mig och äta istället för de kolhydrater som säkert kommer att serveras?
Nötter har jag tidigare provat att mumsa på när jag behöver mellanmål men har upptäckt att jag får ont i magen av det. Jag har kört dieten i ca två veckor, så jag får räknas som nybörjare.
//Kerstin
När vi skall åka långt med bilen köper vi alltid massor av påser med babybel ostar. Dom är godt mättande.
Vi brukar även steka upp små prinskorvar eller annat, fast sedan prinskorvarna är förbehandlade går dom ju äta som dom är i paketet. Jag vill gjärna ha nåt friskt och grönt, då köper jag ofta paprika och några tomater med
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag gör ost- och skinkrullar och lägger i en liten ask. Perfekt att ha med när det kan bli långt mellan måltiderna.

akta dig för nitiska säkerhetskontroller… jansons är en vätska (visserligen ingen av oss som skulle bära omkrin gå det) och får inte medföras… packa allt i plastpåsar.. annars kan du blanda till sprängdeg…
Kokta ägg, ost, salami eller skinka, eller tillagat kött. Jag gör ju ofta kött i ugn numera och det är perfekt till mellanmål och rese-snacks. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag gör som Jennix - skivar ungstekt karré. Till det gör vi potkäs - hinner vi inte det blir det ost/smör-rullar.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jösses, vad snabba ni är med svar!
Tack! En massa bra förslag!
Eftersom jag är nybörjare har jag en del funderingar:
Är det "rätt" att bara ha proteiner med, om jag väljer t ex ägg eller skinka? Bör det inte vara fett också, för att inte trigga hungerkänslorna? Ost borde ju vara fett men om jag utesluter det?
Är rädd för att få den där svidande känslan i magen som gör att jag uppfattar det som att jag är utsvulten och äter vad som helst, bara för att döva magen och i tron att jag behöver få upp blodsockret (ursäkta att jag svär i kyrkan!) för att orka med resan och transfer och nya intryck (ja, jag har varit utbränd och har svårt att hantera för mycket nya saker på en gång). Försöker hitta ett sätt att inte falla ihop och hoppas att det är kosten som ska hjälpa mig på vägen.
/Kerstin

kolla med flygbolaget! Man brukar kunna beställa specialmat om man ringer några dagar innan man ska åka!
Vegeterianer och allergiker brukar ju kunna beställa egen mat, varför skulle inte vi?

#7 Ja, har tänkt på det och funderat över hur jag ska lägga upp det: "Jag är glutenintolerant" (inte sant..). Då öser de väl på med ris istället.
"jag föredrar fett framför kolhydrater." -Jaha. har inte damen nog med fett som det är? (med en blick på min inte så slanka lekamen). Och förresten, vad är kolhydrater? Eller alternativt ett rop över hela församlingen i planet: -Vem var det som ville ha extra fett?? … Jo den breda damen med det röda ansiktet.
Känns på något sätt lättare att smuggla med mig egen mat, även om jag kanske inte har Janssons i handväskan.
Kerstins - du har så rätt - det är ju så vi känner oss. Vi skäms för att äta fett - just för att vi inte är så smala.
Jag hoppas mer och mer att vi skall bli en grupp - precis som glutenintoleranta - så att vi bara behöver säga LCHF och så vet man varför och hur det skall vara.
Numer pensionär i Nynäshamn

Kanske du kan säga (även om du inte är det) "jag är diabetiker och kan inte äta något med högt kolhydratinnehåll. Jag kan inte äta pasta, ris, potatis eller bröd, ej heller sådant med stärkelse som majsmjöl, eller något med gluten. Däremot har jag blivit rekommenderad att äta mat med högt fettinnehåll."
Kanske lite långt, men om de har någon form av service på flygbolaget du åker med borde de lyssna på kundens önskan.
"kunden har alltid rätt!"
Om du äter äggula så får du i dig en hel del fett så ägg är bra…
Jag säegr som det är: min mage tål inte spannmål och stärkelse. Min hälsa är viktigare än att dom får lite extra jobb. Jag betalar ju ändå för det. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

När jag började äta lchf för ett och ett halvt år sen så skämdes jag något otroligt över allt smör och alla feta matprodukter som vi alltid handlade, det var nästan så jag gjorde som svågern och bad om ursäkt till alla runt omkring mig för att jag handlade fett.
Nu har jag slutat bry mig, varför ska jag skämmas för? Jag är rund, men jag har tappat en hel del av min vikt och fått upp flåset och mår bättre nu när jag äter fettrik mat.
Du är en betalande kund så ring och ordna med specialmat du och du kan alltid ha med dig ett litet paket med smör att lägga till maten, och börjar folk glo så ögonen står ut på dom, ge dom ett solskens leende och ta en tugga till 

#13 förstår vad du menar så var det för mig i början också..
Men nu är det jag som tittar ledset på feta damer i affären när de har vagnen full med fiberbröd, lågfettprodukter och becel, och en och annan kaka.
Kanske man ska ha med sig en bunt med LCHF-foldrar (från förstasidan på KiF) och droppa ner i folks vagnar när de inte ser.. eller varför inte, smyga ner i fickan på dem.. hihi

Tack för alla svar! jag tror att det får bli små ostar, känns som om det är smidigast och minst märkbart.
Jag har egentligen inte så stora problem med att folk ser vad jag äter, fast minns ändå från min tid som vegeterian, när jag varken drack kaffe eller te, bara örtté, att det var lite jobbigt att "sticka ut" och få frågor, när man kanske inte alls ville prata mat och diet. Kan ju vara skönt att bara smälta in i mängden, räcker med att jag är nästan 1,80 lång, då är det tillräckligt svårt att vara lagom osynlig.
Bra råd har du ju fått redan. Är (född) nyfiken…semester? Varthän? Snälla, säg att det är jobb i…Antarktis ed. Annars blir jag så avis! 

#16#
Hehe, iiiinge jobb! Jag ska till Guadeloupe, som är en fransk koloni i Västindien, norr om Barbados. Stackars mig
*Aaargh*!
Kontaktar genast en voodoo-madame därnere… 
Ha det så underbart du bara kan…såklart du kommer att ha…är jag dum på riktigt eller!?!?!? God tripp! 
Kerstins, jag hade nog satsat på ost jag med. Och ett par ägg också kanske. Ägg innehåller ju alla vitaminer och mineraler utan c-vitamin, så då där får man i stort sett allt man behöver.
#13, när jag handlar så tänker jag tvärtom. "Hoppas någon kollar ner och ser var jag köper, och blir nyfiken".