Becel förstör cellväggarna?
Vill bara få en sak redogjord. Ang. Becel, visst är det väl så att Becel sänker kolesterolet i blodet genom att skada cellväggarna och på så sätt är kolesterolet (eller är det D-vitaminet?) upptaget med att laga dessa?
Hur beskriver man det lite mer korrekt än vad jag nyss gjorde?
http://kolhydratiker.se/dokument/becel.pdf
Här finns en artikel med info om Becel
Numer pensionär i Nynäshamn

Frank beskriver det ganska bra här, hur forskningen ser ut på området vet jag inte.
Det tillsätts också växtsteroler som jag tror hindrar kroppen från att ta upp dietkolesterol och kolesterol från gallan.
Synd då kolesterol genom kosten visat sig ge muskeltillväxt (och säkert mer positiva effekter) , vilket jag ser som ett hälsotecken.

Man blir ju mörkrädd av detta. Och min stackars pappa som blivit rekommenderad Becel för att han har hjärtproblem. Huuu…jag mailade genast länken till honom och sa till om "inget annat är smör och bregott hädanefter!"

VILKET Bregott köper ni?? Kollade i affären idag och är det det på 70-80% man ska köra med? Extrasaltat tror jag det var. Eller kan man ta det som är 40% istället för Becels 30%?
Vi har kört med Becel länge nu och använder även den flytande varianten. Dags att sluta?
Bregott har 75% fett, bregott mellan 60% fett. Sen finns det olika salthalt. Med LCHF blir du snart saltkänslig så ta en normalsaltad, bregott mellan om du har svårt för smörsmak. Till matlagningen använder du smör.
Jag tycker man skall ta den fetaste. Och så smör så klart.
Finns även en ekologisk variant av Bregott. Smakar mer och har kanske bättre omega 6, omega 3 fördelning.
Med LCHF hälsning
.
Jag tycker du ska ta den fetaste. Gäller även ost, fet och smakrik.
Om man , som jag, varit ordentligt fettskrämd,och har svårt med fettkonsistens-och smak, så är det lättare att få i sig tillräckligt om man tar litet och fett, istället för mycket och magert .
Det där lät litet konstigt tror jag, hoppas du fattar
Precis som DrAnna tänker jag också - om man väljer den mindre feta måste man ju ta mer för att nå samma fettmängd och det är ju fettet vi vill åt - hur baklänges det än låter i en Fettskrämds öron.
Numer pensionär i Nynäshamn