Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3635 ggr
Bitta
0

Hjälp - jobbfika

Nu på fredag (övermorgon) är det min tur att ha med mig något till morgonfikat!!

Jag brukar i vanliga fall hoppa över, och bara inta mitt the - men det är ju lite svårare när det är jag som står för serveringen…

Har inte "gått ut med" min nya kosthållning, så nu undrar jag om det finns något som jag kan servera utan att det blir alltför annorlunda. I vanliga fall är det antingen någon kaka eller frallor med pålägg som man bjuder på.

Här finns säkert någon klok som kan vara räddaren i nöden, eller??

Mervi
0

Jag brukar ta med frallor till de som äter det och så se till att det finns tillräckligt med pålägg, text fet ost som jag själv kan hyvla på. Nu vet mina arbetskamrater att jag inte käkar bröd.

Någon gång har jag bakat nötbröd och haft med. Recept på olika bröd alternativ finns på forumet.

Annsta
0

Jag håller med Mervi, ta med frallor och pålägg. Du behöver ju inte ta bröd, men kan ta ostskivor t.ex.

Jag har några gånger försökt att baka sånt som alla kan äta, men smaken blir annorlunda när man inte använder socker. Jag som inte ätit socker på evigheter tycker att det är jätte gott, men mina vänner som är mer van vid socker tycker att det inte smakar något. Man ställer ju liksom om sin smaklökar.

Lycka till, hur du än beslutar att göra.

Skogiz
0

I ett extremfall en gång bjöd jag på biskvier och pepparkakor medan jag själv åt brieost och oliver. Minerna på vissa jobbarkompisar var helt obetalbar, haha.

Skadlig
0

Vad sägs om frukt och bär med grädde till? Kanske inte det bästa om man äter strikt men bättre än många alternativ. Sen så måste du ju inte själv äta så mycket. Personligen så misslyckas jag alltid med det sistnämda :)

En sak dock, jag är något av en te-älskare/narkoman och jag har en lite egenhet att jag verkligen avskyr och fullständigt går igång varje gång jag ser någon stava te som "the". Snälla snälla snälla skriv "te" eller om det måste låta engelsk så skriv "tea". "The" är bara en bestämd artikel och jag tycker att det ser jättefult ut.

[slamslams]
0

*skadlig*  Nu var du väl lite väl petig eller hur.

Alla vi som inte är så skolade som du, vi skriver säkert många felstavningar, sätter kommatecken där vi inte skall osv.

Vi irriterar säkert många, men är det verkligen så viktigt att allt är så rätt stavat, vi har hela tiden förstått varandra ändå.

Jag är en som stavar the till te , det lär jag nog fortsätta med.

Loria
0

Har ingen reagerat på vad du äter/inte äter? Folk anmärker jämt på mig om jag inte äter som dem… särsskilt om det bjuds…

Skadlig
0

#5 Jo jag vet att jag var petig och jag vet att jag också skriver massor av saker som är gramatiskt fel. Tror egentligen inte att det är så mycket petighet som en patologisk irriation på det. Ungefär som många lärare går helt i spinn när man sär(-)skriver :)

Men om jag ska fortsätta misshandla den döda hästen, är ursprunglig okunskap en god anledning att inte lära sig mer? :)
I så fall skulle vi ju fortsätta äta enligt talriksmodellen ;)
Ha lite överseende med mig, det är väldigt sällan jag kritiserar någons språk men just detta slår an en sträng av någon anledning.

Häftigt förresten att ni slaktar själva :)
Misstänker att det är mångas LCHF:ares dröm att om inte helt så iaf att kunna nästan vara självförsörjande.

#0 Tillbaka till ämnet
En annan idé är kanske annars tex Pannacotta, Cheesecake eller ostkaka. Inte heller helt idealiskt men det är bättre än många alternativ. Tror att ingen av dem kommer över 5% kolhydrater iaf inte om man förstärker det med grädde. Kanske ok för en fika?
Kan vara lite problem med kylning dock

MaMaMade
0

Jag skulle bjuda på frallor m mkt pålägg till, sedan får var o en ta vad den vill ha! Ska det vara ngt sött så varför inte: 

Tårta m chokladkräm på mandelbotten.

Experimenterade fram en LCHF-tårta (Low Calory High Fat) till middagsbjudningen idag. Den blev inte så dum, iaf om man inte är van vid socker o mjöl.

Mandelbotten:
100 g mald sötmandel
3 äggvitor

Vispa äggvitorna till hårt skum o vänd ner i den malda mandeln.

Bred ut i en form m löstagbar botten. Ev kan du lägga ett smörpapper i botten av formen.

Grädda i 175 graders ugnsvärme i ca 10-15 min, botten ska ha blivit relativt fast.

Gör chokladkrämen under tiden botten är i ugnen.

Chokladkräm (creme brulée):
180 g choklad (80%)
170 g grädde (ca 2 dl)
ev 1-2 tsk vaniljsocker om man äter socker
70 g mjölk (inte riktigt 1 dl)
1 ägg

Koka upp grädden, lägg ner chokladen o låt den smälta.

Rör ihop ägg o mjölk i en skål.

Häll över den avsvalnade gräddchokladblandningen över äggmjölblandningen o rör ihop.

Sänk ugnsvärmen till ca 160 grader, häll smeten i formen över mandelbottnen o grädda i ytterligare ca 20-25 min, el tills fyllningen stelnat ngt. Den kan gärna vara lite lös i mitten.

Ta ut formen ur ugnen o låt kakan kallna helt. Lossa sedan försiktigt tårtkanten från formen m en tunn kniv o ta sedan loss formens kant.

Mkt gott m hallon o vispad grädde till.

Rita-S
0

Små nötkakor eller kokostoppar till fika kan kanske fungera? :) brevid fraller altså?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Margareta
0

Jag brukar bjuda på ost helt enkelt - Brietårta med tårtspade och Wästgöra kloster i lagom stora stavar.

Det blir jätteuppskattat - Att det inte är bröd med - är det ingen som reagerat på - det ser lyxigt ut utan helt enkelt.

Numer pensionär i Nynäshamn

MaMaMade
0

Mmmm, Margaretha! Man kan ju ha ett pkt kex till om de andra är fjolliga…

Margareta
0

Precis - fast jag brukar ställa fram en Premium Dark 70% som ser ut som en After Eight kartong med 10g portionsbitar så att de inte får blodsockerfall och svimmar.

DrAnna
0

Margareta! Fy 17 vilket läckert fredagsfika!Kyss

Margareta
0

Tack DrAnna - nu är det ju så att mina kollegor vet hur jag äter och att jag blir utan när de bjuder - men det är ingen som klagar när jag ställer fram ost - tvärtom - alla äter och känner sig jättenyttiga.

DrAnna
0

Knepigt!… men trägen vinner…Glad

Bitta
0

TACK ALLA!!

Har precis kommit hem efter en lång dag, och då är det kul att se att många andra har tänkt i mitt ställe, och löst mitt problem Glad

Nu vet jag precis - det blir ost, frukt, lite paprika… och lite kex till dem som vill ha det! Mumsigt!

Rita-S
0

du kan ju även gjöra ostchips :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

andreas0
0

#4 skadlig, håller helt med dig om stavningen på te, det riktigt ryser i mig av okänsla varje gång jag ser någon skriva det helt felaktiga the.

#0, Kokta ägg och 2-3 sorters ost hade jag nog kört på. Kanske lite kex till för dom som vill ha.

MaMaMade
0

Om 2 v ska jag hålla fika på syjuntan. De ska få "vanligt" bak (de vet hur jag äter nu) men själv ska jag ha en syndig choklad-creme brulée m massor av vispgrädde o några tjusiga hallon på toppen… Oskyldig

Mervi
0

Hur gick det idag!

Sagittaria
0

# 4. (Hoppas du inte tar illa upp nu, Bitta! Generad Det handlar nog främst om min hangup, och inget som egentligen har med din stavning att göra.) Jag måste faktiskt hålla med. Och detta trots att jag är en sån som brukar vara tolerant när det gäller språkbruk, så till den grad att det nästan blir löjligt. Vi kanske kan starta en diskussionsgrupp och tala ut om vårt förhållande till stavningen the, du, jag och Skadlig? Flört En annan OT-sak: vad betyder okänsla? Är det norrländska och betyder motsatsen till känsla? Jag har aldrig hört det förr och blir nyfiken. (Frågan är seriöst menad, för en gångs skull är jag inte ironisk alls.)

odezza
0

I Bonniers svenska ordbok (1991) hittade jag uttrycket "thè dansant", det kommer från franskan, och betyder te med dans, eftermiddagsdans på restaurant…

Då jag var liten vet jag att jag stötte på alla stavningar, te, tè, the, thé, så det har rått stor osäkerhet om hur det ska stavas, tidigare.

Jag tycker faktiskt inte att det är hela världen hur man stavar det ordet, på ett forum, och blir man irriterad på en sådan sak, så kanske man ska leta efter orsaken till det hos sig själv… Flört 

Skrivet av en f d språkpolis, som tänkt om… Flört

Edit: Hittade det här, oxå… känsliga personer varnas! Flört Cool

"still lost in space and time"

Sagittaria
0

# 22. Odezza, du kan få bli vår diskussionsledare i samtalsgruppen där vi talar ut om vårt komplicerade förhållande till stavningen t%& (törs inte skriva ut den), tycker jag. Flört

odezza
0

Gärna! Räcka ut tungan

Anders-S
0

Nej, jag bjuder ingen på det jag inte tål själv. Varför skulle jag bjuda på frallor, hårt bröd, kex o.s.v. om jag inte äter det själv?

När man skall bjuda har man ju chansen att visa att det vi äter inte är så tråkigt som dietisterna säger.  Oftast blir det en ostbricka med bitar med hårdost, fetaost, mögelost, paprika, rädisor, gurkstavar, en bra salami eller rullad skinka med pepparrotsgrädde.

Häromdagen hittade jag korvkaka i Coop och ringde tillverkaren för att kolla innehåll. Fanns korngryn, socker och russin och alltså lite hög i kolhydraterna (15g/100) för storkonsumtion men helt ok för en liten bit med creme frais som bakelse! Kryddad med kanel och garanterat utan smakförstärkare eller sötningsmedel enligt charkmästaren.

Bitta
0

Hejsan!

I förmiddags dukade jag fram veckans fika - Brietårta, en bit gorgonzola och en bit cheddar och till sist en bredbar vitlöksost. Till det serverade jag bitar av äppel, päron och paprika. Kex i två sorter - fullkorn och salta - fanns till dem som ville ha.

Det blev väldigt uppskattat, och ett bra avbrott till alla kakor och frallor!

Tack för alla tips!

andreas0
0

#21, okänsla var ett ord jag hittade :P

Tyckte det passade in, altså något obehagligt menade jag.

Jag går genast med i gruppen :)

Mimsivimsi
0

igår hade vi lite "snacks", riktigt gott blev det:

-kalamata oliver
-några goda ostar
-rostade tomater
-inlagda vitlöksklyftor
-skivad stark ungersk salami (mums)
-jalapenos

Sagittaria
0

# 27. Aha, lite som o:et i odjur eller oväder, alltså. Jag har bara hört okänslig tidigare, och där har ju o:et en annan funktion, där innebär det ju en avsaknad av känsla. Medan odjurs-o:et innebär en negativ variant av djur, och här en negativ variant av känsla. Om nu någon överhuvudtaget hänger med i mitt oherrans o-babblande längre. Flört

odezza
0

#26… Bitta, vad kul att ditt fika blev en sådan succé! Du ska se att dom kommer att längta till de gånger det är din tur att stå för fikat! Kanske kommer en del av dom t o m att ta efter ditt exempel. Det är nog så att de flesta "normalkostare" uppskattar lite variation… att socker och bakverk inte är nyttigt är säkert de allra flesta överens om, de vet bara inte vad man kan ta istället. Glad

Norrlänningar är ganska uppfinningrika på att hitta på kombinationer med "o"… t ex kanppen är oi… eller han som hade okvällspinkat…

MaMaMade
0

Jo, man o:ar av gammal ohejdad ovana! Skrattande