Kurs i näringslära minnsann!
"Dessi: du behöver VÄRKLIGEN gå en kuursi i närings lära. Inge illa menat! klart du behöver kolhydrater, utan kolhydrater fungerar du inte. Hur ska proteinet transpoterat till musklerna? vad ska våran hjärna använda att tänka coh fungera med?
varför tror du läkare säger att man dör i förtid om amn ute sluter kolhydraterna?
de är livs viktiga!"
Ja det fick jag läsa häromdagen.. Hjälp mig knåpa ihop ett bra svar. Just det här med musklerna har jag ingen stenkoll på.
Har dom berättat det för Inuiterna, stackarna Inuiterna som lever i okunskapen om behovet av kolhydrater ;-)
En kortis

Såklart :) Får se om hon svarar senare..

Skicka en länk till FAQ:en som Doc har fixat på Kostdoktorn!
"still lost in space and time"

Jo.. citerade delar ur den.. Den är utmärkt att använda :)
Det jag tänker på är mer själva processen med musklerna hon påpekade. Hur kan den beskrivas på ett enkelt men ändå utförligt sätt när man går på fettförbränning?

Jag tog upp detta i ett inlägg på bloggen som jag dragit igång igen. Den kommer dock vara begränsad till en mindre skara läsare då jag vill ha koll på vilka som besöker bloggen.
Adressen till bloggen är:
Man kan registrera sig genom länken nedan för att få anv. namn och lösenord (precis likadant för att kunna kommentera hos kosdoktorn.se!)
**
http://www.dessi.se/wordpress/wp-login.php?action=register**
Bloggen kommer begränsas till endast reggade användare from imorgonkväll!
Tillägg:
**
Publicerar ev. inlägget en annan dag (då bloggen är begränsad) då jag kanske trampar den här tjejen på tårna vilket hon inte förtjänar.**
Men det vore ju såklart trevligt med besökare härifrån iallafall ;)
Jag har reggat mig på din blogg för jag vill också ha ett bra svar på den frågan att ge till folk. Uppenbarligen mår ju de flesta toppenbra på den här kosten, men ibland behöver man lite fakta också att kunna ge.

paminner lite om debattsattet som signaturen ric69 anvander pa Foraldraliv.se
Ni som ar insatta far garna ga in och kommentera dar:-D
http://www.familjeliv.se/Forum-5-64/m29174109.html
Jag har tom hotats med polisanmalning nu, fast jag ar inte riktigt pa det klara om varfor..
Jag har reggat mig och hoppas att jag får vara med! Är reggad som "Elin".
Jag har också reggat mig i samma namn som här.
Sön 27 jan 10:19 | ID: 29186961

ric69
Jag låter saargr förklara för er varför kroppen inte ska ha kolhydrater, för nu är jag ganska trött på att förklara för henne! Varsego, saargr - tala nu om varför kroppen inte behöver kolhydrater. Nu är jag verkligen trött på din okunskap om kroppen
Rickard - kostrådgivare
Det är inte bra att du för fram fakta som är uppåt väggarna, Saargr. Du kan ha en diet utan kolhydrater under en period. Inför du dock dom alltför sent, kommer kroppen att bli intolerant emot ris, potatis, linor, bönor etc..Ditt snack om fiber är också så felaktigt.
Men men, jag låter dig, saargr som lekman fortsätta sprida ut din fantasi över att hjärnan inte behöver kolhydrater. Det är bara jag och andra näringsexpter, b.la Fredrik Paulun som vill föra fram kunskapen om dieter som är ofarliga.
Low carb är bra men att äta denna hela livet, är inget man rekommenderar!
Low carb har dock gjort vissa sjuka p.g.a att hjärnan behöver kolhydraterna för att fungera till fullo! Tränar du, måste du tillför en mängd efter träningen.
saargr, förklara för alla varför kolhydrater inte är bra för din hjärna!!!!!
Rickard - Kostrådgivare
Skall en sådandan här kostrådgivare få härja fritt?
Jag tycker vi har så mycket på fötter här så någon kan säkert gå in och tala honom tillrätta.
Mvh
.
#11 "Det är bara jag och andra näringsexpter, b.la Fredrik Paulun som vill föra fram kunskapen om dieter som är ofarliga."
Blygsam kille det här :)
Jag reggade mig nyss, samma nic som här!

Be den där näringsfysiologen att läsa på lite.
Kroppen kan tillverka all glukos hjärnan behöver ifrån glycerol (fett/triglycerider) och aminosyror (protein)…men stora delar kan lika gärna bränna fett eller ketonkroppar. En ketogen kost gör att hjärnan får större glukosförråd, ATP-förråd och dessutom får ökad ämnesomsättning vilket sannolikt leder till bättre skärpa (vilket kan vara till nytta om han vill lära sig lite
) .
Han kan få referenser också om han vill.
Saargr, känner mig avundsjuk. Har aldrig lyckats reta upp någon så pass med fakta som inte kan kontras att de har velat polisanmäla mig :)
I övrigt så har jag funderat lite på det där med att bli intolerant mot ris, vete osv.
Det kan säkert stämma att man blir det.
Förresten så kan man bygga upp en imunitet mot arsenik genom att äta små mängder av det under lång tid. Man får dock gula naglar av det.
Av någon anledning så har jag aldrig sett något behov av att bygga upp min tolerans för arsenik heller…
Intolerans är det kanske inte men man mår så bra utan att om man testar att äta igen mår man så dåligt att det känns som en intolerans…

kul att ni vill forsoka informera den har mannen. Tyvarr sa tror jag inte han laser lankar..
Om man blir känsligare eller ej tål att diskuteras. Jag är benägen att tro både ock - beroende på hur man vänder på det.
Innan jag slutade med spannmål/ris/potatis/pasta osv hade jag alltid en molande värk i magen när jag ätit. Det var något jag levt med i så många år att jag trodde det skulle vara så. Alltså hade jag en hög tolerans för det. När jag numer får i mig den sortens mat får jag magknip - som gör ont och jag tycker inte om det.
FÖR - ökad känslighet
Att jag får mer smärtsamt ont nu kan tolkas som högre känslighet.
MOT - ökad känslighet
Min mag/tarmkanal är läkt nu och min toleransnivå för smärta har minskat och därför kan känsligheten vara densamma - jag har bara högre krav på att må bra utan en massa obehag - eftersom jag numer - tack och lov - är ovan vid smärta.
Välj den variant som passar!
Numer pensionär i Nynäshamn
#17 Egentligen så tror jag inte att det är han vi ska försöka övertala. Han är nog tämligen omöjlig. De som vi kan ha en chans att rädda är de som läser i samma trådar som honom.
Det var därför han tyckte att du borde bli polisanmäld saargr, för att du höll på att driva folk från hans flock med vad han anser är felaktigheter.

# 19
Jag haller med, det gar nog inte att overtyga honom.. Utan de ar de klienter han har..eller andra lasare som vi maste kunna na..
Darfor har jag svarat, aven nar hans inlagg har varit helt motsagande och nastan dumma..
Tacka gud för varje korkat uttalande. De flesta vet att korkade uttalande är som kackerlackor. Ser man en så gömmer det sig fler i väggarna. Så det är bara till att fortsätta ge honom rep att hänga sig med :)

#20 saargr, varför måste vi nå dietistens klienter? Dietisternas råd är ju på väg att självdö så sakteliga och vi får bara fler och fler medlemmar.
Låt oss bli levande friska bevis för att vår kosthållning är riktig, och gläds att du och vi hittade hit. Här finns folk som tänker själva.
Jag tror att råden håller på att dö pga att vi har räddat undan klienter från dietisterna. När någon som inte har blivit hjälpt av dietisterna blir hjälpta av oss så urholkar vi deras råd.

# 22, grejen ar att just den har killen ar "kostradgivare", inte dietist. han ar dessutom valdigt okunnig, och enormt envis i att inte vilja ta till sig kunskap. Nu sitter han ju dessutom och kabblar pa ett forum, dar man inte vet vem som laser vad..