Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 984 ggr
miagumman
0

Inte tid med sån mat...

Har nyss ätit lunch bestående av blomkålsmos och stekt sidfläsk som var helt underbart gott! Slängde mig på telefonen och ringde min syster och berättade vad supergott jag nyss ätit och tyckte hon skulle pröva. Nej men inte har jag tid med sånt nu svarade hon då. Nähä,säger jag,men du ska väl äta nåt till middag i dag? Jo visst, det blir biff och potatis! Hm,det går ju fortare att göra det jag åt, ca 10 min, så nu förstår jag inte…Förvånad

Ja där ser man! Jag tyckte det här va ett bra ex. på hur folk kan reagera när man pratar om att man ändrat kosten. Vissa tycks tro att det blir en jätte omvälvning i sitt liv som tar timtal att genomföra när det många ggr är helt tvärt om!

Jag vet att jag kan bli lite väl entusiastisk( stavfel..? ) när det gäller sånt jag blir intresserad av. Om det så handlar om mat, djur, film, livsåskådningsfrågor etc så blir jag lätt lite för ivrig och vill att ALLA bara måste få ta del av detta osv så jag får väl lägga locket på ett tag antar jag…

Ps: Innan vi la på sa jag att nu ska jag ta mig en bit mörk choklad och en kopp kaffe och till middag blir det lax kokt i bl.a hummersås ,cr.fraiche och grädde. Va bara tvungen att få ur mig det oxå….Skrattande

nilu
0

Känner igen mig så väl i din berättelse. Har ätit LCHF sedan juli 07 och har många gånger varit fruktansvärt frustrerad över hur folk resonerar. Är det inte tiden som inte räcker till, så är det att e-nummer finns ju överallt "ingen ide att leta efter annat", eller också lyssnar dom intresserat (?) och sedan fortsätter dom att äta sin snabbmat eller sockerkakan.

Känner som du, att jag måste nog lugna ner mig lite och bara föregå med gott exempel, så kanske man kan påverka den vägen.

OT Inga felstavningar i ditt inlägg, bara en ynka särskrivning, "jätteomvälvning".

emu_
0

biff och potatis går mycket snabbare att göra om man skippar potatisen, ju! 

Visst, om man väl börjar laga "riktig" mat så kanske det tar lite längre tid än att göra makaroner och köttbullar, men man kan ju ofta t ex göra mycket käk på samma gång, eller köra saker i ugnen så att man kan göra annat under tiden och inte måste vakta den.

Det låter gott hur som helst det du har ätit!

miagumman
0

Det enda som jag har upplevt tagit lite tid är att byta ut all skräpmat ikyl och skafferi och handla hem ett nyttigare sortiment. Själva tillagningen har i överlag gått lika snabbt som förr om inte snabbare!Glad

Emma31
0

Jag är precis likadan, miagumman… bJag blir så väldigt ivrig… När jag hittar något spännande, viktigt, kul… här i livet är det bara det som gäller. Nu är det bara LCHF som gäller. Jag har KiF på skärmen nästan hela dagarna, alltid är här något spännande att läsa. När jag pratar med mina föräldrar, släktingar… om LCHF så förstår de inte. Och jag som är SÅ övertygad, så ivrig…

(Jag tror inte heller på att människan verkligen har landat på månen. Aj, vad jag får lida för detta… De tycker jag är helt…!)

Jag försöker inte längre övertyga dem, men LÅT mig få tycka vad jag vill.

Skadlig
0

vet att Ameichans yngsta syster delvis motiverade sitt matskifte med kommentaren att det var så mycket lättare att slippa göra potatis, ris, pasta osv till när hon bara hade en spis med två plattor :)

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon är klok hon Skadlig - vi märker samma sak när vi bor i vår husvagn. Det är hur enkelt som helst. Egentligen räcker ett Trangiakök fast vår variant är lite modernare!Skrattande

Bon LCHF-apetit!

Numer pensionär i Nynäshamn

LillaMe
0

#5 Vilken klok iakttagelse systern gjorde.

Jag tycker också det har blivit enklare med maten, färre kastruller på spisen då jag bara lagar mat till mig själv. Tyvärr är sambon svårövertygad så ibland blir det flera olika saker istället när båda ska ha "sin" mat. Han vill ha sås för att potatisen blir torr annars och jag äter kryddsmör, dessutom vill jag ha min kokta broccoli till men den räcker ju inte som kolhydratkälla för honom… suck.

Margareta
0

LillaMe - gör någon maffig gratäng på broccolin som blir mättande - eller kanske blomkålsmos med mycket smör i.

Numer pensionär i Nynäshamn