Några tips för en nybörjare?
Hej! Jag har precis hittat hit o behöver lite tips. Har kört Atkins flera ggr och det kan jag nu. Det är väldigt effektivt men man tröttnar. Detta ser ut att vara väldigt likt fast med vissa skildnader.
Jag kommer inte orka äta ägg och bacon den här gången, gjorde det varje morgon när jag körde atkins o får magkatarr så det skriker om det. Har ni några bra tips på "normala frukostar" inte sallader o stekt mat. Kan man tex äta fil och müsli utan tillsatt socker?
När man ska kolla på tex beanaessesås förpackningar är det fortfarande kolhydraterna man kollar? Hur många gram kolhydrater ska man äta som max i inledningsfasen?
Skulle bli tacksam för svar :)
Har inte titta så mycket på innehållet av musli men jag är rädd att du nog kan glömma den. Tror att den har kolhydrater på mer än 30-40%.
Personligen så äter jag turkisk yogurth till frukost och får då i mig mindre än 5% kolhydrater. Finns en del som gärna utesluter mejerivaror också dock. Beror på hur känslig man är
Kan inte heller äta "stadig" frukost.
Bakar mitt egna bröd och äter med smör, fet ost och rökt skinka, samt ett par gurkskivor.
Kan du äta keso är det också lättätet eller den så omtyckta ää-mjölken. På tal om det så blandar jag alla ingredienser till den i en rostfri bunke och värmer i vattenbad under tiden jag vispar. Den blir väldigt krämig och god.
Vad menar ni med tex 30% kolhydrater. Per hundra gram eller per totala dagsintaget och vad är det isåfall.
Vad tycker ni är den största skildnaden mellan detta och atkins?

Jag försökte lära mig en gång Atkins, men det blev för krångligt. LCHF tycker jag är enkel, jag har upprättat mina egna regler. Jag köper ingenting som innehåller mer än 5% kolhydrater. Alltså vet jag ungefär att jag inte får i mig mer än kanske 10% kolisar per dag. Ibland mindre, men sällan mer.
:) Tycker inget är så simpelt som atkins, stay away from carbs… punkt :) Där är det max 20 gram per dag första tiden. Finns det någon sån gräns här. För det kan ju inte funka om man inte äter enligt något sånt för det är ju sjukt mycket kalorier o det man ska äta i den här typen av koster. Så måste vara någon annan begränsning som gör att man går ner?!
Vi har nog aldrig kommit överens om vad som är skillnaden - om det är någon skillnad. Här får du min variant - sen får du säkert flera till - som inte tycker som jag.
Alla vi som äter kolhydratreducerad kost är olika och alla söker efter sin variant - det är väl det vi har gemensamt.
Vi strävar inte heller efter olika faser som Atkins eftersom det är många av oss som inte ens kan gå på 20g- gränsen.
Vi betonar ofta nödvändigheten av att verkligen ersätta de kolhydrater vi tar bort med fett. Allt för att slippa sug.
För mig är Atkins en bantningsmetod att hålla på med tills man är nöjd - LCHF är - för mig - hälsokost som jag har för avsikt att äta livet ut.
Skall man orka hålla en diet livet ut - måste den vara specialanpassad för mina behov - alltså finns det inte två som äter lika. Inte ens i min familj - fast alla äter LCHF i någon form.
Numer pensionär i Nynäshamn

Det här är världens bästa sajt för LCHF-kost. Grattis att du hittade hit.
Om du använder sökfunktionen och letar under kost och andra rubriker här till vänster, så kommer du att lära dig massor.
Att börja med en bok t ex Skaldemans GI-Noll kan rekommenderas. Där får du massor av måltidsförslag och recept på köpet med uträknat ratio.
Välkommen bossa!
Vi brukar snacka om per 100 gram när vi pratar om kolhydrater.
Dagsintaget ligger mellan 0-ca 60 gram kolhydrater, beroende hur strikt man tänker äta.
Det finns ingen inledningsfas utan man får bestämma själv hur hårt man startar.
Vi har inte några exakta siffror för intaget då det inte passa alla.
Jag tycker du skall läsa de artiklar som vänder sig till nybörjare.
Lycka till!
själv äter jag ofta middagsräster till frukost, grekisk/turkisk yoghurt med lite hallon och kli, eller jag tar paprika, broccoli, tomat och doppar i creme fraiche. Några bitar ost och paprika om jag är på travet och har dårlig tid :) buljong med några bitar ost brevid funkar med.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Tack för era svar! Jag tycker det låter spännande det här o det är en bra sajt! Ska läsa på lite! Tack för hjälpen! :)
Det var 30-40 g per 100 g som jag menade. Jag brukar också gör som ebet. Ser till att hålla maten under 5% kolhydrater. Jag personlinge ser ingen skillnad mellan att tänka på per dag eller per måltid.