Kotlett i långpanna
6-8 benfria kotletter
1 dl kinesisk soya
5 dl grädde
1 tsk sembal oelek
1 brk creme fraiche (liten)
Lägg kotletterna omlott i ugnssäker form
blanda soya, grädde och sembal oelek
Häll över köttet
In i ugnen 175 grader i 30 min
Sänk sen till 125 grader i ca 75 minuter
Tag ut formen, tag ur köttet, sila såsen och tillsätt sen creme fraiche. Värm såsen. Lägg tillbaka köttet och servera
med nåt gott, typ broccoli o gröna bönor
Köttet blir mycket mört på detta sätt och GOTT!
Det blir mycket sås. Man kan ta undan en del och servera till annat; typ köttbullar vid annat tillfälle.
Detta kommer jag prova när jag är färdig med fakiren. Låter kanongott.
Har bokmärkt. Såna superenkla recept är väldans praktiska att ha på lager :) Och allt med massa chili… mums!

Jag brukar köra detta receptet. Även dagisbarnen tycker om den!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Hur är det med Soya? 1 dl är rätt mycket, eller? har för mig att soya innehåller rätt mycket kolhydrater.
Sen jag började äta Lchf så tål jag inte längre soya….tråkigt. Jag har blivit illamående så fort jag ätit något med soya. Som marinad till kött t ex…
jag vet inte hur det är med kolhdyraterna i sojan, men jag äter det nästan aldrig nuförtiden. Ibland smaksätter jag maten med en skvätt. Så när jag gör det här receptet kommer jag att minska sojadosen rejält hur som helst… :)
Sojan hoppar jag också över.
Åh, det låter hur gott som helst! Jag ska prova receptet men bara ta en liten skvätt soya (för att färga såsen) då jag inte tycker om smaken.

Kikkoman soy sauce :
näringsinnehåll per 100g:
Energi:
59.3kcal/248.2kJ
Vatten:
70g
Protein:
7.5g
Fett:
0g varav mättat: 0g, enkelomättat: 0g, fleromättat: 0g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater:
7.1g, varav sockerarter: 1.6g
Fibrer:
0g
Vattenlösl. vitaminer:
Folat: 28mcg, Niacin: 1.1mg, B2: 0.19mg, B1: 0.05mg, B6: 0.17mg
Fettlösl. vitaminer:
Mineraler:
Fosfor: 140mg, Järn: 2.3mg, Kalcium: 21mg, Kalium: 400mg, Magnesium: 43mg, Natrium: 5900mg, Selen: 1mcg, Zink: 0.4mg

MRS CHENG´S Mushroom Soy
Genomsnittsvärde per 100 gram:
Protein 8,5 g
Fett 0,3 g
Kolhydrater 22,1 g
Energivärde 127 kcal (531,3 kJ)
Var det så stor skillnad mellan de två, oj..!

Ja, jag kommer inte att köpa MRS CHENG´S i alla fall.

Här kommer en variant:
10-14 kotletter (!)
1 dl Kikkoman Soy Sauce
5 dl grädde
1 liten burk creme fraiche
2 tsk sambal oelek
2-3 dl riven ost
Beräknad tid: 1 h 45 min.
Ugn: 175 grader.
Rör ihop grädde, creme fraiche, soja och sambal oelek.
Strö den rivna osten på botten av långpannan.
Lägg kotletterna omlott på ostbädden.
Häll över röran.
Lägg folie över pannan.
In med långpannan i ugnen i 1 h.
Ta ut långpannan, bort med foliet och vänd kotletterna. Lägg till dem om de skarvar (de har krympt och rymms bättre nu).
Skjuts in i ugnen igen i 30 minuter till (fortfarande 175 grader).
Njut!
#5, Soja innehåller naturligt glutamat, kanske därför du inte tål det. Jag mår också sämre av glutamat nu när jag inte äter det regelbundet…
Läste ingredienserna på en flaska och den innehöll vetemjöl också. Varför behöva ha vetemjöl i soya?!
Däremot så tål jag en skvätt av soja med sockerkulör, mest för färgen skull. Men det blir inte ens att jag använder den heller längre.
Försöker undvika allt som innehåller glutamat.
Det finns två olika varianter av soja, tjockare och tunnare. Den tjocka är väldigt smakstark, tex mushroom soy och man ska nog inte ta så mycket av den medan den blaskiga inte smakar lika mycket.

Det är ju glutamat som har ändrat våra smaklökar nuförtiden, har för mig att glutamat är godkänt som femte smak. Ligger det någon sanning i detta?
Varför använder de flesta av er creme fraiche? Jag tål absolut inte att ha det i maten.
OT.
Den femte smaken heter Umami, upptäcktes i början av förra seklet. Glutamat är den konstgjorda varianten.