Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3821 ggr
KatNyb
0

hur mycket ska man dricka?

Jag lyssnade på en föreläsning om ketogen kost där det sades att man dricker mer vatten i början men att man sedan minskar mängden vatten, att det ger bättre effekt. Kan det gälla för oss lchf:are också?

Pasi
0

Läkarna anser att ketogen kost för epileptiker får bättre effekt om de går törstiga vilket jag tror är nonsens. Är man törstig skall man dricka…kroppen säger till när den behöver nåt och det bästa är alltid att lyda (förutom när den skriker efter godis o sånt dåFlört).

I början när ketosen är som värst så driver ketonkropparna ut en del vätska vilket gör att man är törstigare och dricker mer….

Medlem
0

Jag har en stor flaska vatten här bredvid och dricker när jag blir törstig. Jag tror jag dricker mellan 2-2,5 liter om dagen. Har känt att med LCHF blir jag mer törstig.

blodtopp
0

…och jag dricker på tok alldeles för lite, vilket märks både på ork, huvudvärk, dålig andedräkt och minskad viktnedgång… Fattar bara inte varför det ska vara så svårt att dricka vatten Generad

nyfikenA
0

blodtopp - kanske vore en bra idé för dig att ha med dig en flaska vatten överallt, så kan du ta nån liten slurk då och då av bara farten så att säga. Många bäckar små..

Wildrat
0

Har märkt att det är mycket lättare att dricka vatten från flaska än från glas. Jag har en halvliters flaska som jag tömmer ett par gånger om dagen. Då är det lätt också att ha koll på hur mycket man dricker så man inte dricker för lite. Jag behöver inte mycket vatten, mer än en liter om dagen från min flaska rinner bara över…

[bittek]
0

Har också varit dålig på att dricka, men så provade jag citron- och ingefäradrycken! Blandar ihop en liter (50/50 av vatten och dryck) och har den stående på skrivbordet. Ofta har jag fått i mig allt innan lunch. Tyvärr rekommenderas man att inte dricka mer än en halvliter av koncentratet varje dag, så efter lunch får jag tvinga i mig vatten istället.

Jag lägger in receptet, men tar inte åt mig äran för receptet! Det är en annan medlem här på kif som gjort det. Minns tyvärr inte vem.

Utrensande/vätskedrivande dryck

Det man behöver:

Stor gryta om minst 4 liter.

3-4 liter vatten

2 citroner

en bit färsk ingefära 

Skiva eller hacka två  citroner med bra skal (helst ekologiska), själv brukar jag ta bort zesten, det yttersta gula lagret i skalet och kasta det vita svampiga skaldelarna som kan göra brygden lite väl besk.

Sedan strimmlar, hackar eller skivar man färsk ingefära, en bit om cirka 3x5 cm. Det blir lite olika för färsk ingefära är inte precis homogen i utseendet. På en höft kanske max 50 gram. Morotsskalare eller osthyvel fungerar bra till detta. Allt fast som stoppas i grytan ska silas bort så hellre tunna långa bitar än finhackat.

Kör man den i mixer så kan det bli väl starkt och det kan va svårt att få bort alla ingefärsbitarna.

Citronbitarna och ingefäran slänger man i grytan och häller över 3-4 liter kokande vatten (enklast är att använda vattenkokare). Alternativt så låter man både vattnet och citronerna o ingefäran koka upp, men då bör man passa att det inte står och stormkokar för länge för då kan det börja skumma och ev. bli ganska starkt/beskt. När den kallnat är det bara att sila av och hälla upp i kannor och in i kylen.

Den här drickan ska man helst inte dricka mer än en halv liter koncentrat per dag och helst inte efter kl 18 då den driver ut vätska och dricker man den sent så kan man ha lite och göra sen på natten.

Enklast är att späda den 50/50 med vatten och sprida ut det lite över dagen, eller så klunkar man i sig den ren. Är man förkyld eller bara vill testa så kan jag rekomendera att dricka den varm.

MaMaMade
0

Jag tyckte den smakade lite unket efter dag 3 så jag kokar 1 l i taget. Fixade inte att få i mig den "långtstådd".

Hanveden
0

Drick så mycket att urinen är klar eller nästan ofärgad. Det är för mig ett bra mått på att kroppen får rätt mängd vätska. Glömde själv att dricka så mycket i början av min LCHF övergång pga att jag bara äter två ggr om dagen med den här kosten och inte är sugen på några mellanmål. Har nu infört dryckesintag istället för mellanmål bestående av en stor mugg grönt the med en isbitsstor kokosoljebit och en sejdel med vatten där jag har  pressad citron från flaska i.

Mvh  Glad .

[bittek]
0

#7 Jag hällde upp ´"dekokten" i diskade pet-flaskor och har dem i kylen.

ullna
0

#8 Hanveden. Jag tycker som du, man skall kolla färgen på urinen. Den skall inte vara mörk utan ljust gulfärgad.

Jag tror det är svårt att dricka för lite i ett land med fri tillgång till rent dricksvatten. Sedan är mycket mode med hur många liter etc man skall trycka i sig.

blodtopp
0

#4 Numera står det ett glas vatten bredvid datorn i alla fall, eftersom det är där jag sitter mest. Men att dricka ur flaska är på nåt sätt lättare. Ska ta och diska ur den som ligger bredvid mig…

Jag brukar också kolla färgen på urinen, men den stämmer inte alltid med hur jag tycker jag druckit Flört Så jag får verkligen se till att skärpa mig på den punkten Glad

[Norum]
0

Jag dricker koppiösa mängder vatten. Men jag har njurfel så jag ska helst trycka i mig 4 liter om dagen… Ibland får jag i mig det och ibland inte. Men viktigast är nog att man lyssnar på kroppen för den vet när vattnet fattas.
Är försiktig med allt vätskedrivande då njurarna får jobba för mycket för att orka "rensa"

salomon
0

Är man törstig så dricker man väl tills man inte känner någon törst längre.

Det fungerar för mig! 

Mig veterligen är törsten en av de starkaste drifterna vi har och kroppen har väl självbevarelsedrift nog att signalera om den behöver vatten?

Rätta mig gärna om någon tycker jag har fel.

Hej på er förresten, är ny på sajten och ska prova på denna spännande diet ett tag!

magma
0

Välkommen salomon!

Bjorne
0

Det är naturligt att man behöver dricka lite mer på LCHF då grönsaker och frukt innehåller en hel del vatten som man annars får i sig.

molana
0

# 13 Välkommen !

ullna
0

Välkommen säger jag med! Om man inte har ngn diagnos som föreskriver mycket vätska, så tror jag man dricker som man ska.

Ibland är man ju extra törstig och då dricker man ju sig otörstig - eller……???

Baglady
0

Salomon, jag måste rätta dig på en punkt. Alla är inte friska och har man tex. hjärtsvikt så får man begränsa sitt intag av vätska till 1½ liter per dygn, vare sig man är jättetörstig eller ej.

Pasi
0

#18- Inte hört om detta. Varför begränsa vätskan?Glad

Frualbertsson
0

Välkommen Salomon!

Jag dricker ca 2 liter om dagen, märker att jag är törstigare på denna kosten, men så har jag ett jobb som är fysiskt krävande med och har alltid druckit ganska mycket där.

Baglady
0

Den försämrade blodcirkulationen vid hjärtsvikt innebär att njurarna påverkas. Nedsatt blodcirkularion till njurarna gör att urinbildningen minskar och vätska ansamlas i kroppen.