Ny och nöjd
Hej alla trevliga positiva !
Jag är en tjej (!) på 50 som är helt otroligt imponerad av er alla här på forumet.
Jag och min gubbe (51) började efter nyår med LCHF. Vi gjorde även ett försök för ett år sedan, men pga jobb i stort sätt dygnet runt i ett halvår så blev det för många nattmackor för att vi skulle kunna hålla oss vakna.
Nu har vi börjat igen och det är så kul, för vi mår så bra. Min man ska gå ner cirka 20 kilo men min vikt är där den skall vara.
Några hekto har glidit av de första veckorna för honom , men det viktigaste är att vi slutat med alla kolhydrater .
Fråga:
Är en av biverkningarna av att äta denna kost att man får ett stort och omtänksamt hjärta ? 
Haha…ja man skulle nästan kunna tro det med tanke på hur goa alla här är mot varandra. :-)
Välkommen hit!
Ps: jag tror det kan vara allt smör som folk blir snälla av…

Välkommen!
Svar - Ja, man blir snäll….. på gränsen till mesig!
T o m Pasi…fast han har horn! 
En liten fråga angående toabesök.
Sedan vi började med den nya kosten så har jag bara varit på toa en gång på 3 veckor.. kan det bli så? Är maten så välanpassad för kroppen eller…
Man går mycket mindre på toa - det blir helt enkelt mindre som skall ut.
Numer pensionär i Nynäshamn

3 veckor?!
Jag går nog varje morgon. Visserligen blir det oftast inga jättemängder, men ändå…
Fast visst spelar det roll vad man äter. Kött/fett tas upp väldigt effektivt, grönsaker ger ifrån sig mer osmältbart skräp.
För mig blev det stopp…men m lite x-tra tankar på fett, en skvätt rödvin ett par kvällar + mensvärk så har det löst sig s a s. 
Man kanske ska tänka på att röra sig lite extra den första tiden…motion även i ringa mängd är ju bra för maggen.
Jag har haft problem-mage i 30 år, ont varenda kväll men nu är det helt lugnt i kistan… 
1 gång på 3 veckor?! Nja, även om de flesta går mer sällan än före LCHF, så vete 17 om du inte är aningens förstoppad ändå?
Testa en balja kaffe på fastande mage, gärna med ett par, tre msk cocosfett i!! Och öka fettmängden för att se om det blir någon effekt. Lycka till!
Sess - då har vi haft ont lika länge - fast jag har ätit så här och mått bra i 3 år nu…
Vilka problem har Du haft? Jag trodde det var normalt att ha ont i magen och kramp i tarmarna efter att man ätit. Jag var ganska gammal innan jag insåg att andra inte hade det.
Dessvärre blir jag känsligare och känsligare för andra saker - tex Glutamat visste jag inte om innan och det märker jag direkt om jag får mig nu.
Precis som du har jag haft kramp och ont efter måltider.
Antingen har jag sprungit in på toa flertalet gånger varje kväll men bara suttit och haft ont, tvärstopp. Eller så har det gått bra, men jag har varit tvungen att gå in flera gånger efter varann ändå för tarmen har inte lugnat ner sig.
En enda ont cirkel….
I samband med mensen så har jag haft så ont att jag svimmat av flera gånger samtidigt som hela kroppen "svettats" så att jag blivit dyngvåt.
Krångligt har det varit, men på nå´t sätt så tror man att det skall väl vara såhär…
Nu känns det helt annorlunda. Magen och tarmarna är alldeles "tysta" och magen är inte ett dugg svullen längre !!!

Sess förhoppningsvis kommer du att märka som många av oss har att mensproblemen liksom försvinner med den här kosten. Jag plågas inte alls som förut med värk, illamående och svullnad. Kommer som en överraskning ibland faktiskt.
Vet inte var jag läste det eller om det var Skaldeman som svarade på det att före LCHF åt man som en ko och sket som en ko och med LCHF äter man som en räv och skiter som en räv. Jag kan ha fel, men det fastnade i mitt huvud iaf 
innan LCHF var vårt bästa bantningstips "Ät som en mygga och skit som en elefant…"… ;)
Jag går helst på toa varje dag - även om det inte blir så mycket. Drar det ut på tiden vill jag gärna ha något som motverkar. I början var det problem - men när jag väl fått ordning på fetthalten var det inte så jobbigt längre.
#15 I dag är det ju tvärt om, man äter som en elefant o.s.v.
Kokosfett i kaffet är nytt för mig, jag ska börja med att testa det.
Är skvätt rödvin bättre än vitt vin för att få fart på magen?
En promenad ska jag försöka hinna med idag också. (Sol i Stockholm).
Skulle tro att alkohol överlag "spruttar på" maggen men jag håller mig mest till vin o rödvin tycker jag kör på mer än vitt. Därmed inte så att man ska göra det till vana att dricka alkohol för sin mages skull…vill ju inte göra ngn till alkis! Men nog kan det vara gott m en skvätt till steken m kryddsmör emellanåt! 
kopierat från #14
"före LCHF åt man som en ko och sket som en ko och med LCHF äter man som en räv och skiter som en räv"
*skrattar gott*
så sant som det är sagt.
Rävar är listiga djur….
"Ät gräs och skit som en ko; är kött och skit som räv" läste jag någonstans ;-)
På den mer allvarliga bogen kan jag nämna att kokosfettet (och det övriga, naturliga fettet som jag nu äter) har gjort min mage en stor tjänst. Jag har varit hård i magen och fått blödningar nästan varje gång jag varit på toaletten, så länge jag kan minnas (jag fyller snart 35). Och precis som flera av er andra säger, så trodde jag att det skulle vara så… Det ska det inte! Jag går nu på toaletten varje eller varannan dag, helt utan besvär. Tidigare åt jag antagligen på tok för lite fett som kunde "smörja" kroppen och mådde därför som jag mådde. För att inte tala om alla dessa fibrer…
Fibrer är rena döden för många magar…
Jag märker att det är mycket som känns annorlunda i kroppen efter kostomläggningen:
* jag känner mig inte lika tung i kroppen eller trött efter maten
* jag börjar "tycka om" mig själv …
.. lite mer
* allt "tröstätande" =borta
* allt känns så mycket roligare, för att inte tala om min inspiration i köket !!
Jag känner mig fastare i hullet, det skvalpar inte omkring längre! 
Tack för tipsen! Fett har fått ordning på min mage 
Jag vill bara säga att äta en sådan är kost innebär planering så att man har rätt ingredienser hemma….. under tiden kan jag ju inte smälla i mig glass (som har varit min stora last i livet)
För mig har det inneburit att jag planerar vad som skall köpas hem istället för att jag tror att jag skall få inspiration i affären.
Alltså kan jag handla snabbt det jag skall ha, till flera dagar och när jag väl öppnar kylskåpet så finns alla rätta ingredienserna där och bara väntar på att bli tillagade.

Hurra! Nu äter våra tre killar vår kost också !
Den yngsta (17) stod och stekte omelett med bacon, ost och grädde i morse innan han skyndade sig iväg till skolan.
Med rätt grejer hemma …….
Ha en bra dag !
Hej det här skrev jag i en annan tråd:
Man kan ju gå till kassan där man får ha max 10 articklar…
Racet genom butiken är ju också enkelt bröd, kakor, läsk, chips, sylt, saft passerar man snabbt för att ta smör, ekologiska ägg, ekologisk vispgrädde, ekologisk creme fraiche, avocado, bacon, stekfläsk, fläskkarré, brietårta 1kg (för 29,90), makrill i tomatsås och sedan till kassan… Någon gång köper man lök, 86% chokladkaka, grönt the, ekologisk majonäs, frysta räkor, rökt hel makrill, entrecote, grillade revbesspjäll, lantpaté, gräddost, kycklingklubbor, nötlever och ölkorvar…
Ja man köper jordnötter, solrosfrön och talgbollar till fåglarna också förstås…
.
PS Kokosolja och fisk köper jag på andra ställen DS
#26: Skönt att höra att fett "löste" det hela!
Hej!
Jag är också en nykomling i forumet, har bara hållit på med LCHF i 10 dagar. Också jag har lite problem med att få fart på magen. Har tidigare ofta tagit Inolaxol. Är det bra eller dåligt för oss?

Tror att de flesta har en ingångsperiod, man har inte riktigt fattat att allt är så enkelt och man inte riktigt vet vad kroppen reagerar mot. Efter lätt förstoppning med linfrö och daglig matsked med olivolja var min inledning. men nu med mer fettkonsumtion (smör, smör och smör). Jag använder kaffe med grädde och en stor klick smör på fastande mage och allt går som en dans. Senare idag skall jag smaka på kombinationen kaffe - äggmjölk, smör som smör!
Härligt att höra att det finns fler ungdomar som föredrar omelett till frukost…
Inolaxol ställer inte till med något. Egentligen så måste man inte gå på toa varje dag, det är en myt!. och o m det nu blir litet mera sällan så beror det på ett minskat intag av fibrer fr a. För mycket fett kan fö ö ge diarrè.(se ovan)
Jag brukar gå på toa var 4-5 dag när jag går på LCHF. Känner inte av några besvär, och mår helt utmärkt, så jag tror inte något är fel.