Hei,hei.Helt ny her inne
Hei hei,er det lov for en nordmann(kvinne)å bli med her?Jeg er 57 år og trenger å gå ned 10 - 15kgDere er så mange positive mennesker her inne ,og har så mange flotte oppskrifter.Tja-startet 2.jan.08,kjøpte GI-noll,men skjønner jo ikke alle ordene her jeg da.Gradde og graddefil er det det samme?Hva er keso-er det det samme som vi i norge kaller kesam?Vi er tre stk.som startet 2.jan.en på VG slankeklubb,en på Grethe Rohde(tror det er det samme som VV)og så meg som startet med SSS.De to andre har gått ned ca.4 kg hver seg,men jeg stakkar:1.uke ned 1.2 kg. 2.uke 0kg.3.uke opp 300g.HJELP!Tror jeg spiser ganske riktig + mosjon + vann.men håper det løsner snart.Må klare det
skal til Kreta i mai.Ha en kjempefin dag alle sammen
Välkommen hit. Keso är en ostmassa, men vad den heter på norska vet jag inte.
Det är olika hur mycket man minskar och hur fort. Viktväktar sätter försvinner muskler och man svälter ner sig, vilket är inte bra.
Lycka till!
Gräddfil är syrad grädde så inte det samma. Keso behöver du inte bry dig om, det är inte så mycket fett i.
Köp så feta mjölkprodukter som möjligt, bara att kolla på affären, ni har ju ett annat sortiment i norge.
Välkommen hit!

Hei Mervi og Wildrat,takk for svar.tror graddfil er det vi kaller for rømme.Her er min frokost:90gr.bacon-2 egg-5gr.ruccola salat-1ss.smør-2 kopper kaffe med 1ss.fløte(38%).Vitaminer:
1tbl.B-Stress(alle b-vit.)2.tbl.magnesium(a 300mg.)2 tbl.calcium m/K ogD vit. 1SS.COCOSA(Kokosolje/+2ss.Vita hjertegod(raps,solsikke,olivenolje)ser dette greit ut tror dere?
Römme ska tydligen vara godare. Tryck på förstoringsglaset och sök på römme så får du upp en tråd (eller fler) där norsk mat diskuterades…
Testa äggmjölk i kaffet istället, en del Går inte ner... de använder grädde i tex kaffe.
Det där sista med raps, solros och olivolja skulle de flesta här inne inte vilja ta. Vegetabiliska oljor innehåller omega 6 som bidrar till inflammationer i kroppen. Omega 3 tillskott är bättre i alla fall om du inte äter så mycket fisk.
Frukosten ser jättebra ut…
Välkommen karbo - vi har fler norrmän här - och svenskar i Norge - så Du kommer nog att känna dig hemma!
Numer pensionär i Nynäshamn

Det finns flere nordmenn her inne som bor i Sverige. Og svensker som bor i Norge. Vi får hjelpe til med å oversette.
Keso = Cottage Cheese
Gräddfil kan väre det samme som Römme, men har bara en fettprocent på 15.
Mange steder der det refereres til Creme Fraiche er jeg overbevist om at Römme kan brukes, helst den 35% procentige Seterrömmen.
Smör bör du kanskje se på Bremyk, tror den er relativt lik Bregott som er bra i Sverige.

Takker dere alle,bra at det er nordmenn i Sverige og Svensker i Norge-det er ikke så lett og skjønne alle ord
nå skal jeg ut og sykle og gå litt.Det er vår her jeg bor,vi har 7 varmegr.har bare hatt snø en gang i vinter--rare vintre vi har men men.Kos dere i dag.P.S.skal kutte ut Vita god
Trevligt med lite mer Norge hær på forumet :) Ær inte hær ifrån men bor hær tillfælligt. Vælkommen Karbo och lycka till!

Håller med arnedanc: bruk römme, när det står crème fraiche! Gräddfil är mycket surare och magrare och gott till andra områder.
Grädde är flöte - och då är det bäst att bruke kremflöte = vispgrädde! ("Kesam" är väl något som på svenska möjligen kan liknas vid "kesella". Gjorde misstaget att köpa kesam, när jag ville ha keso - dvs cottage cheese…!)
cottage cheese finns det en del oppskrifter med, f.eks. "polarbröd" (tror jag).
Välkommen och lycka till!
(Jag är inflyttad till Oslo sedan 1 1/2 år!)
Polarbröd kommer väl från Norge ursprunligen tror jag…
någon av våra svenskar fann det på en norsk LC-sajt om jag minns rätt..
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej o vamt välkommen! 
Og jeg er forhenværende harstadværing, så jeg tror jeg har ganske god greie på melkeproduktene på begge sider om Kjølen! Velkommen, karbo!
Det dere har i Norge som heter rømme er det som jeg alltid kjøper med hjem til Sverige. Vi har forsåvidt crème fraîche her til lands, men rømmen er myyyye deiligere. Seter-rømme er livretten min, det!
Jeg jobbet som servitør i Norge i årene 1998-1999, og har aldri vært så slank og i så god form som da. Først nå har jeg funnet ut av at det må ha hatt samband med hva jeg spiste. Mye rømme, egg, rogn, kveite, ørret og laks, og i stort sett ikke brød i det hele tatt.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Åh gud ja Seter rømmen ær fabulous.. Vi har femkilos hinkar hær på jobbet, jag vill bara sno med in i mitt rum och æta rakt ur MMMM
Välkommen hit!