Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 855 ggr
Morsan1
0

Viktnedgångsstillestånd

Långt ord va?? Skrattande

Jag undrar varför jag stannar i min viktnedgång? Jag har just klivit in i min 4:e vecka och har gått ner 4 kilo. Det rasade fort ibörjan men nu står jag still.

Jag kör ju efter GI, rivstartsmetoden och då ska man ju kunna stoppa en liten nöt i munnen osv…

Har ni några heta tips? Det får inte stanna nu för då är det lätt att man faller, känner mig lite svag nu och behöver ett litet viktras för att få tillbaka motivationen. Just nu växer äggen i munnen och broccoli får mig att rysa.

Tack på förhand!

Kram Åsa

MaMaMade
0

*Oj* så *duktig* du är! Själv gick jag in på 4:e v igår o har bara tappat ca 1 kg, 2-3 cm i midjan o 3 cm över låren. Nåja, man ska ju inte räkna kilona…

Har du tänkt tappa mkt o på hur kort tid? Vet att jag läst men…minnet är bra men kort! Iaf…du är *mkt* duktigare än mig…syndade av o till hela förra v ju! Generad

Det här kommer att gå bra…för dig alltså…ska du se! Glad

clajo
0

Jag tappade 4 kg. de två första veckorna, sen stod det still i 3,5 månad… Om du har väldigt lite övervikt, kan det också gå väldigt trögt - kroppen verkar inte vilja släppa den "sista reserven". Du ser i alla fall hyfsat smal ut på bilden!

Tålamod och smör, är mitt mantra; låna det gärna om du vill!Glad

ullna
0

Ja, alla har inte turen att kontinuerligt tappa si och så många kilo i rasande takt. De första 3 kilona anses här utgöras av vätska som är relativt lätta att bli av med. För mig var det tvärstopp länge efter de första 3 kilona. Lite tålamod får du nog utrusta dig med. Kroppen är ingen maskin som man ålagga jämn takt i allt.

Skaldeman
0

Släng vågen!

/SSS

Dessi101
0

Du är inte ensam! :)

Jag står också relativt stilla, tror det är vätskebalansen som gör att det skiljer några hekton från dag till dag.

Ställde undan vågen ett tag, och det var rätt skönt. Men jag ska ju göra en fin viktkurva för januari så nu tog jag fram den igen.

Jag skriver iaf inte längre in vad jag äter (anv. GIViktkoll.se förut). Då släppte lite stress o sånt. Nu vet jag vad som innehåller kolhydrater och inte, och om inte annat kan man ju kolla innehållsförteckningarna ^^

Fas 1 med GIViktkoll.se är iallafall bra! Det var inkörsporten till LCHF för min del :)

Jag uteslöt nästan alla mejeriprodukter under en vecka och rasade 2 kilo direkt. Gick upp 1 kg av de 2 när jag började äta mejeriprodukter igen. Har svårt för att strunta i creme fraiche och ost, men försöker att skära ner på det iallafall.

Man får antingen experimentera eller ha tålamod :) Jag tror att jag kommer gå ner några kilon till sommaren (har -10 kg som mål till 1 juni) och eftersom jag mår så pass bra av att äta såhär känns det inte så bråttom :)

Morsan1
0

Jag tror abslout på att slänga vågen! Den driver mig till vansinne! Jag väger mig 2 ggr/ dag. Det går överstyr, det blir nåt konstigt beteende….

Jag har ca 10 kg som jag vill bli av med så det är ju inte så mycket. Jag har hört att om man har en vikt som man haft under en lång tid så tar det en stund att komma över den tröskeln. Någon sanning?

Hur mycket spelar menstruationen in på viktnedgången?

Tack så oerhört mycket för alla snabba och fina svar! Det känns fantastiskt bra att vara medlem här. Det hjälper till mycket att ha den här sajten att tillgå!

MaMaMade
0

Jag har också funderat mkt på könshormonernas inverkan på vikten. Mensen började haka upp sig i maj i fjol, klimakteriet enligt min KK. Jag var iofs ganska så lat under sommaren men svullade mindre än vanligt, ändå gick jag upp 2-3 kg i rask takt.

DrAnna
0

Tyvärr är det så att många av oss lägger på några kilo i samband med klimakteriet.  Fettfördelningen på kroppen blir också annorlunda pga den minskade östrogenhalten.

MaMaMade
0

Äppelkagge? Tycker att den har blivit mer o mer framträdande på senare år o klimakteriet sätter ju igång betydligt tidigare än när mensen slutar komma.

Mimsivimsi
0

för mig var det så att jag gick ner 3kg första 2 veckorna och sedan stod det still i minst 1 månad, nästan så jag gav upp.
Men eftersom jag mådde så bra slutade jag koncentrera mig på vikten och bara försökte leva så bra som möjligt med kosten, hade så mycket mer energi och blev sugen på att träna.

Sedan släppte det! Efter att ha börjat gymma och spinna några gånger i veckan släppte allt inom loppet av 3 veckor. Gick ner de sista 7kilona på en månad. Men det var ca 3-4 månader efter jag börjat med kosten!

MaMaMade
0

Vintern är en dålig tid för mig. Gör som björnen o går i ide. Rör mig minimalt, vill cocoona o pyssla för mig själv. Lever  upp på våren, april…då börjar jag vakna. Sommare är själva livet o hösten går an sålänge det inte blivit frost…bär att plocka, trädgårdsland att sköta o skörda. Ta husvagnen o hälsa på alla goa människor jag lärt känna över hela Sveriges avlånga land. Fiska o bada i älven…*längtar*!

Vibeka
0

suck jag är inne på min 4 vecka och här har det inte hänt mycket…har i och för sig ingen våg och tänker inte skaffa nån heller men Morsan1 du och jag får hålla ut!!!!!! Gläd dig åt 4 kilos nedgång ett tag så ska du se att det nart hoppar av dig mera :)

DrAnna
0

"9" OT;            Husvagn!?  Då kan ni kvista över till oss i sommar när vi är på plats . Skulle va kul att träff litet mer folk norröver när vi kommer.

MaMaMade
0

Sure! Alltid pigg på att träffa folk! Vad är norröver för dig?

Dessi101
0

#10:

Ditt inlägg peppade mig! Tack! :)

andreas0
0

Dom första veckorna går man ner ett par kilo för att man tappar vatten. Dom kilona räknas igentligen inte eftersom  dom inte har något med kroppsfettet att göra, och man går upp dom direkt om man börjar äta kolhydratrikt igen.

Det är fysiskt omöjligt att gå ner mer än ett par hekto vikt kroppsfett per vecka, max ett kilo möjligtvis i extremfall, men för dom flesta bara 3-4 hekto kanske. Så tro aldrig på några viktminskningskurer som säger att man går ner mer, för då menar dom antingen vattenvikten eller att man bryter ner sina muskler (vilket man gör på svältdieter).

Eftersom vikten kan variera en hel del, bland annat genom att man bygger en del muskler på den här kosten (även om man inte tränar), så är det väldigt svårt att tolka vikten. Väg dig en gång i veckan istället om du ska väga dig alls, och jag rekommenderar att du istället tar ett måttband och mäter ditt omfång runt magen (och eventuellt andra ställen). Då får du något som är rättvisare att jämföra med.

Annars så behöver man inte mäta och föra statistik, hälsoförbättringen märker man ändå.