Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2183 ggr
AnnaCathrina
0

När är det dags att äta?

Jag funderar på en sak. Man ska ju äta när man är hungrig och inte däremellan. Många av er skriver att ni aldrig är hungriga men äter tre mål om dagen. Hur känner ni när det är dags att äta?

Just nu är jag inne i en period när jag är hungrig titt som tätt, ibland någon timme efter maten. Första tiden när jag hade börjat med lchf så var jag sällan hungrig.

Jag har ätit lite oregelbundet ett tag både i tid och i storlek på portionerna, kanske är det orsaken till att jag är hungrig. Jag ska försöka äta mer vid målen så kanske det löser sig.

Fast är det dumt att gå och vara hungrig? Vad händer i kroppen när man är hungrig? Bör man äta direkt eller kan man vara hungrig ett tag utan att det blir tokigt?

Mona-Stina
0

Jag har kommit in i en rutin med tre mål om dagen, precis som innan LCHF. Portionerna är betydligt mindre nu men jag är mättare och småäter inte mellan målen som förut.

andreas0
0

Jag tror dom som skriver att dom aldrig är hungriga menar att dom inte är hungriga mellan måltiderna, och därfår inte småäter något. När det väl är dags att äta blir man hungrig, det blir jag i alla fall.

Kroppen vet vad den behöver, är du hungrig så ät, annars så vänta, ovavsett hur konstiga eller "normala" ättider det blir.

Fett är väldigt mättande, så är du hungrig ofta så testa att öka andelen fett lite. Man kan vara hungrig ett tag, hunger är mer en signal för att nu bör man börja leta upp mat, inte att man måste äta direkt. Men väntar man för mycket så kompenserar kroppen den låga energinivån genom att utsöndra stresshormoner som ökar blodsockret, och det är knappast bra, vare sig för viktminskning eller humöret.

Mervi
0

jag har en rutin pga att jag jobbar och har bestämda tider för lunch. Frukosten är på morgonen och middagen på kvällen. Det går liksom inte att vänta på att bli hungrig. Helgerna är det lättare när man är hemma.

AnnaCathrina
0

Andreas - Tack för ditt utförliga svar, jag ska testa att öka fettmängden något, kan nog vara det som fattas.

# 1 och # 3  - tycker ni att det fungerar bra med era rutiner? Det är ju så mycket enklare att äta tre mål när de andra i familjen äter.

Någon som har testat både att följa rutiner och att äta när kroppen säger till och märkt någon skillnad?

Mervi
0

Jag är nöjd med mitt just nu.

suneb
0

Har löst det så att jag alltid äter frukost när jag jobbar vid 9-tiden som alla de andra då jag i 99% av fallen är hungrig då, däremot "lunchen" äter jag om/när jag blir hungrig och inte bara för att klockan är 12, det går lika bra att tex. ta en biff eller två att knapra på till eftermiddagskaffet istället, är jag inte hungrig då heller så väntar jag helt enkelt till jag kommer hem och då blir det bara 2 måltider den dagen.

Middag på kvällen äter jag också när jag blir hungrig, klockan kan då va allt från 16:30 till 21:00.

Mona-Stina
0

Jag har ätit så här i ungefär ett år så min kropp har slutat "säga till" som den gjorde tidigare. AndreasO har nog rätt där när han säger att man inte känner sug mellan målen.

Ibland på kvällarna kan jag känna lite sug, men inte hunger och då tar jag mig en bit Västgötakloster och sen är jag nöjd.

Rutinerna har kommit av sig sjäv i och med att man äter tillsammans med andra vilket fungerar alldeles utmärkt. Jag är mycket nöjd med mitt ätande nu för första gången i mitt liv. Hets- och tröstätande bye, bye. Jag saknar det inte.

SvartKaffe
0

Min frukost brukade förr bestå av svart kaffe. Idag har jag vispad grädde till kaffet och det brukar jag stå mig på några timmar. Till förmiddagsfika blir det en kopp te med kokosfett i.

Har möjlighet att äta lunch när jag vill, det brukar bli mellan 11.20-13.30 Beroende på hur mycket jag äter till lunch så varierar det när jag blir hungrig härnäst. Ibland tar jag något litet som mellanmål innan det är dags för middag med sambon runt 18-tiden.

Mellanmål kan vara lite ostkuber eller ett kokt ägg med lite smör eller majonäs, kanske en liten burk makrill beroende på hur hungrig jag är. Ibland kan man känna sig hungrig men är egentligen törstig så jag dricker ofta lite vatten först för att se om det är hunger. 

Periodvis så varierar hungerkänslorna för mig. Ibland kan jag stå mig på lunchen till 8-9 på kvällen. Då plockar jag fram lite ostkuber, lite oliver, kanske någon ölkorv eller salami eller kallrökt skinka. Lite småtugg bara, det räcker oftast.

Frualbertsson
0

Jag äter frukost hemma vid 6-snåret, sen blir det lunch på jobbet vid 12. Äter sen någon typ av middag runt 18-19 snåret. Det har funkat bra denna veckan som jag testat.

Men jag känner direkt hunger när jag slarvat och inte fått i mig tillräckligt med fett, då blir jag småsugen på saker. Det löser jag med att dricka ägg-mjölk eller ta ett par skivor ost.

Men jag ska på allvar försöka få ordning på fettintaget denna veckan, har mått ganska pyton denna första vecka och hoppas att det vänder snart.

Wildrat
0

#9, De flesta mår pyton första veckan men det borde gå över under veckan som kommer… Tänk på att du kan behöva lite mer salt eftersom mycket försvunnit med vattnet nu…

AnnaCathrina
0

Jag tog tag i saken och gjorde en rejäl portion fläskfärsbiffar till lunch efter recept från Skaldeman. Och jag har varit mätt och nöjd hela dagen. Det var åtta timmar sedan jag åt och jag funderar på om jag ska äta nåt litet eller om jag kanske ska stå över.

Och här har jag gått runt i flera veckor och varit hungrig när jag har Skaldemans recept inom räckhåll.  

Glad

Mervi
0

Vi behöver verkligen inte svälta.Skrattande

Mimsivimsi
0

jag har börjat ett nytt jobb då jag börjar tidigt (10.30, tidigt för mig =) och är inte hungrig så tidigt på morgonen.
Brukar mixa 2 ägg med lite grädde och "svepa" innan jag går på morgonen, sedan äter jag lunch efter jobbet kl 15 och middag efter träningen vid 20-tiden.

Äter när jag är hungrig och inte alls så mkt, kanske en halv kyckling med gräddsås och broccoli eller fläskotletter med avokadoröra och tomat.

Jennix
0

Om det är precis i början av din omställning med kosten, så tycker jag det är extra viktigt att inte gå hungrig - för jag tror att kroppen och hjärnan gärna vill känna sig säker med kosten, att den får det den behöver. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!