En vecka
En vecka har nu gått sen jag och min sambo började lägga om vår kost och vi är båda mycket nöjda hitills! Vi har testat en massa smarriga recept och sällan har vi känt oss mätta så länge! Vi är väldigt förtjusta i mat båda två, och då gärna typ gourmetmat, så det här passar oss perfekt! Här behöver man ju inte göra avkall på grädde eller goda ostar heller!
Det jag har jobbigast med är att avstå från bröd,choklad.kakor,bananer etc. och min sambo saknar popcorn,ostkrokar,chips osv, men överlag har det gått överförväntan bra! Vi har båda tappat i vikt,jag ca 2kg och han desamma.
Det jag undrar över är om vi kanske äter för mycket fett…I dag tex käkade vi bacon och omelett med grädde till frukost, samt varsin kopp kaffe med grädde och en ostbit till det, sen kycklingfile bakad i ugn med bacon,grädde och cr,fraiche till lunch,kaffe med grädde och varsin Wasa fiberplus med ost till mellanmål och sen på det en broccoligratäng med grädde och bacon även där…svälj…Jag vet att bacon 3 ggr på en dag kanske inte är nån höjdare precis men det blev likssom bara så idag pga de rester som fanns i kylen samt idetorka.Det här är oxå den dag vi "svullat " värst, har sett lite annorlunda ut de andra dagarna.
Är det risk att man kan få i sig för mycket fett och riskerar hälsan på nåt vis? Det känns ju lite pirrigt att äta så här med tanke på att vi har stora hjärtproblem i släkten.
Jag känner mig än så länge lite osäker på om vi äter rätt mängd av rätt saker och det gör mig lite orolig.Vill ju inte riskera hälsan! Men jag läser det jag kommer över här på forumet och har även beställt två böcker som jag ska fördjupa mig i!
Vad tror ni andra,blev ni skräckslagna över vårt "frosseri"?
Hej och välkommen
Jag vet inte heller om jag också äter för mkt fett. Jag är så dum att jag inte klarar av tabeller och beräkningar 
Det jag äter är vad min kropp klarar av. Jag tror inte jag klarar av mer fett så det jag tar accepteras av kroppen och smaken.
Hoppas någon kan svara på dina frågor.

Tycker inte det verkar vara så frossigt! Jag skulle i så fall tagit bort Wasafiberplus och bara tagit ost med smör på , tror också att det inte kan bli för mycket fett så länge ni håller er till riktiga sorters fett.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag tycker inte ni skall oroa er för fettet. Jag äter mycket fett idag och är rädd för socker istället.
Visst är det härligt att kunna äta de goda ostarna.
Nej ni äter inte för mycket fett och "frosseriet" minskar ju längre ni håller på med LCHF. Efter ett tag behöver man inte lika mycket mat och äter automatiskt mindre… Mellanmålen försvinner och portionerna blir mindre.
Välkomna hit!

Åh,tack snälla ni! Nu kan jag pusta ut!!
Wildrat
Jag äter mkt nu (är på min 3 v), är det säkert att jag kommer att äta mindre sen? När börjar man äta mindre och varför är det så?
#6, Helt säkert är det ju inte men de flesta blir mindre hungriga efter ett tag och då äter man inte. Ett av våra mantran är "Ät när du är hungrig och ät dig mätt" och följer man det blir det oftast mindre än när man åt kolhydrater.
Men även om du inte minskar på maten gör det inget. Du äter så mycket som du behöver…
Medlem, det är så olika vad som är mycket för oss. Det är svårt att jämföra. Du kanske tycker att du äter jättemycket och jag tycker att jag äter ganska lite och mina portioner kan vara större än dina.
Jag kommer inte ihåg exakt när man minskar men jag fick en period när jag kunde känna mig mätt på min frukost i 9 timmar och mer, var liksom aldrig hungrig. Det kommer ska du se.

Medlem - Det behöver inte vara så att du kommer äta mindre eftersom din kropp kanske drar mycket energi och vill ha det så.
Själv har jag ätit mer sista året än vad jag gjorde första halvåret.