Nybörjare på LCHF
Hej!
I morgon ska jag ge LCHF en ärlig chans. Jag har läst massor på nätet och suttit och läst en massa inlägg här för att få så mycket "kött på benen" som jag kan…
Som gammal viktväktare så är ju detta totalt motsatsen till deras metoder, så det kommer att kännas konstigt… Men jag är så trött på att räkna points, äta mager mat men fetare mat till övriga familjen…
Hittade denna kosten på aff och läste att personer med fibromyalgi kan må bättre, för mig vore det en dröm om det vore så! Så en ärlig chans ska jag ge LCHF, det får bära eller brista!
Men har jag fattat allt rätt?
- välja livsmedel med max 5 g kolhydrater/100 g
- max 20 g kolhydrater per dag (var valt den nivån)
- Kött, fisk och fågel är fritt (inte mängder men man behöver inte räkna)
- inte välja livsmedel utan innehållsförteckning
- äta fett men av rätt sort
Om jag väger 104 kg och är 164 cm lång *jag vet att jag väger mer än jag borde* Hur mycket protein och fett mm ska jag ligga på/dag?
Finn det ngt mer att tänka på?
Tack på förhand!
Välkommen hit :)
Jag är inte insatt i siffror och grejer, jag försöker bara äta så att det känns rätt. Men här finns garanterat många andra som kan hjälpa dig. Jag ville bara hälsa på dej, Konstigabaralillajag.

Att du är alldeles för kort i förhållande till din vikt - 64 cm!
Du verkar ha förstått det här jättebra Konstigabaralillajag - det enda jag saknar på listan är ägg.
Du får gärna äta grönsaker ("gröna ovan jord" brukar vi förenkla).
Mejerivaror som ost och vispgrädde brukar de flesta kunna äta - så ta gärna med det i början - så det inte blir en rivstart för dig.
Har Du sett vår nya LCHF-folder? Den finns på Startsidan.
Numer pensionär i Nynäshamn
Nu har du vuxit ser jag!
Jag har lchf:at i 10 månader och mitt råd är att hålla viss koll på kalorierna. Jag har nog legat för högt där vilket resulterat i att jag bara gått ner 2-3 kg. Men nu har jag, efter konsultation med Sten Sture, stramat åt, tar till att börja med bort all grädde. Min kalorinivå är drygt 2000. Jag hoppas på bättre viktminskning.

Lycka till på LCHF resan! Det blir både spännade, överraskande och underbar.

Vill bara hälsa och säja välkommen.
Tror det är 0,8-1g protein/1kg kroppsvikt. Fettet ska helst överstiga protein och kolhydrater sammantaget.
Rätta mej om jag har fel.
Din avatar; är det en eurasier?
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Hej o välkommen!
Du är inte ensam om att vara konstig! 
Jag undrar också över din avatar…eurasier?
Minst 0,8-1g protein per kilo önskad kroppsvikt. Ett minimum alltså. Om man tränar behöver man mer. Kött innehåller ungefär 20% protein.
Kul att hitta en till som ska börja i morgon. Välkommen konstigabaralillajag. För mej känns det lite svårt än vad det är jag ska äta och hur mycket. Eftersom jag har en ätstörning bullimi som jag har varit i behandling för så har jag lite svårt för det där hur mycket jag får äta. Vill gärna veta hur stora portionerna ska vara. Vet inte än hur mycket jag väger. kanske 85kg 164lång. Ska i morgon ställa mej på vågen Men min man ska få titta på den och skriva upp och inte säga vad jag väger, sen ska jag ställa mej en gång i veckan så får han anteckna min vikt och skriva upp. Så får vi se när jag själv törs titta på vågen hur mycket jag vägere. Har nog inte vägt så här mycket på flera år. Vågen var en sak jag fick ta bort i behandlingen för den förstörde mycket för mej. Därför har jag bett min man om hjälp. Men han ska få tala om hur mycket jag går ner eller upp.
Brynhilde & MaMaMade
Japp, det är en Eurasier :) Lägger till en bild på Theo…
(www.foxfiretheo.se)
Och alla ni andra. Tack så mycket för välkommnandet. Kommer garanterat att dränka er i frågor :)
Välkommen. Du börjar på den vikt jag hade som mest 2004 och jag är lika lång som du. Lycka till!
Vilken fin hund!