Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 3503 ggr
Bookjones
0

Synen bättre!

Hade en liten "olycka" på jobbet igårmorse. Såg en stor brun pöl på golvet och kikade upp för att se från vilken av de många sprickorna det kom ifrån och PLASK sa det rakt mellan ögonen. Fick brunt regnvatten i båda ögena… Hade silats genom hundraårigt ruttnande trä, isolering med vete gudarna vad. Råttspillning och fladdemussmuts. Det sved och ögonen vart illröda.

För att göra en lång historia kort stack jag till kliniken och vart kollad och sköljd och fick gentamyacindroppar och tetanusspruta och det känns OK idag. På återkollen idag kollades min syn igen och jag hade 20-19… Jag vet med bestämdhet att sist jag hade en synkoll kunde jag knappt se fjärde femte linjen på synaffischen men idag kunde jag se första och andra. Läkaren var imponerad.

Tror att jag var prediabetiker innan kostomläggningen och att hålla blodsockret jämnt har varit hemskt bra för mina ögon.

Wildrat
0

Låter ju hur bra som helst. Grattis!

MaMaMade
0

*Härligt*!

Närsynt sedan 9-årsåldern…bara värre o värre. Nu har jag blivit drabbad av ålderdom o således *även* börjat bli översynt! Plus att en privat ögonläkare konstaterade en *svår* skelning på ena ögat…haft problem hela livet men optikerna har bara sagt; "O så skelar du lite på höger öga…" Har styrketränat m speciallins, op muskeln, tränat igen, tränat vänstra ögat o kanske det blir op igen…

Det är ju så himla bökigt…o *dyrt*! Gläds m dig!

navarro
0

Idag har jag varit och tagit Blodtryck, skall ske 3 ggr innan nästa läkarbesök. Måste ha tappat bort glasögonen i samband med att jag fick ta av en tjock tröja och jag hade dom i en snodd. Kanske kan jag skippa dom och inte behöva köpa nya. I Spanien fick jag ju beröm av sambon att jag körde bättre i de kurviga bergsvägarna och det berodde säkert på kosten.

Mervi
0

Så roligt bookjones. Det skulle jag också vilja, få bättre syn.

Idag ser jag ganska dåligt på långt håll och har även börjat se sämre på nära håll, det är väl åldern här med. Så nu har jag progressiva glasögon.

venuseva
0

Grattis bookis!

chapp
0

Jag ser också bättre, är väldigt närsynt. Fortfarande halvblind men ser numera som en örn i de glasögon jag haft de senaste åren. Kanske är det att jag börjar bli gammal (39…) men i såfall sammanfaller det ganska exakt med den nya kosten och alla blåbär jag ätit det senaste året. 50-75 gr blåbär per dag.

Bookjones
0

Behöver läsglasögon på nära håll men det är visst åldersbetingat. Ser som en örn på långt håll. Sparkar mig själv i häcken att jag inte bad att få se resultaten från förra undersökningen. Nu får jag vänta till Maj tills min årliga.

navarro
0

Körde bil utan glasögon idag och om jag inte tappat bort dom igår hade jag ju aldrig fått veta att jag ser bättre. Glasögonen fick jag tillbaka på läkarmottagningen, men mycket positivt vetskap i alla fall.

Bookjones
0

Jätteskoj Navarro. Känner att det är mindre "dimmigt" för mig. Hade inte tänkt på det så mycket förrän jag vart undersökt häromdan och såg ögonkartan. Då vart jag alldeles förvånad för jag kommer ihåg hur ledsen jag var sista gångerna då det bara gick neråt!

Fantastiskt!

kitabu
0

myopi - närsynthet

hyperopi - översynthet

presbyopi - åldersynthet

Myopi och hyperopi beror på byggnadsfel i ögat.

Presbyopi beror på att linsen i ögat blir stelare med åldern och då orkar inte de små fina musklerna förändra linsens form, sk ackommodation, för att se på nära håll. Händer i Sverige när man är omkring 43 år.

En närsynt 50 - åring kan ta av glasögonen för att läsa.

En översynt 50-åring behöver mer plus.

Optikern hälsar att han är glad att han stängt sin affär och bara delar ut glasögon gratis i Afrika. Eftersom det kanske finns risk att åldrandet bromsas upp i Sverige med LCHF och färre personer blir presbyopa (ett skämt!!!)

Mervi
0

Skrattande