Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5820 ggr
SillyZones
0

Nattjobb

Jag jobbar natt och tycker att det är väldigt lätt att följa LCHF på dagtid. På nattendäremot så blirj ag så vansinnigt hungrig, på ett helt annat sätt än på dagtid. Jag vill helst ha mat varannan- var tredje timme om natten. Ska jag lyssna på kroppen och vräka i mig *ler* eller ska jag försöka behärska mig på natten? Har inget sug efter kolhydrater dock, utan jag är nöjd med LCHF maten även på natten.

Mvh/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

magma
0

Jag jobbar också natt (tex just nu:) Har precis druckit ett stort glas med äggmjölk, och det står jag mig antagligen på till 7:30 då det blir frukost.

Hur länge har du ätit LCHF? Om du inte hållit på så länge så har antagligen inte din kropp vant sig riktigt, jag tycker många skriver att efter ett par månader så blir man inte lika hungrig lika ofta. Man står sig bättre, helt enkelt. Om det är så i ditt fall, att du inte ätit LCHF så länge menar jag, så kanske du skulle äta när du blir hungrig helt enkelt- så länge det är hunger och inte sug som det är lätt att få på natten.

Det jag lärt mig efter snart 15 års nattjobb är att kroppen egentligen inte är inställd på att äta nattetid, och att metabolismen sjunker och kortisolet naturligt stiger på sennatten. (Ja, det sista har jag fått lära mig på senare tid här på forumet:) Så om jag vore så hungrig som du beskriver, så skulle jag nog försöka äta rejält strax innan jag åkte till jobbet. Och sedan försöka äta en måltid till under natten, helst före 01och sedan undvika att äta åtminstone de tre timmarna mellan 01-04 då kroppen är som minst inställd på att ta hand om mat och kortisolet som högst. Tyvärr passar det sällan för mig att kunna ta rast och äta före 01, så då får det bli som det blir.

Men är du hungrig så ät, det är ju en stressfaktor i sig att kroppen ska utföra ett arbete nattetid- och att då utföra det hungrig är förmodligen värre än att låta kroppen få mat när den behöver! Även om det är natt.

En nyfiken fråga: vad äter du när du blir hungrig på natten?? Kan vara bra att få lite tips…Glad

stockankare
0

Jobbar åxå (i)natt, sen många år. Ät som magma sa rejält och sent på kvällen, jag äter precis innan jag går till jobbet. Helst nått ordentligt fett så man inte får något sug. Om jag får sug efter nått försöker jag i första hand avstå, i andra hand texx nån ost eller skinkskiva med bregott.

Hoppas det funkar. Annars är vanligt kallt vatten ett knep om känner sig trött på natten men det vet du säkert redan.

Bookjones
0

Nattjobbare sen c:a 15 år tillbaka. Äter middag sent och äter inte på natten (om inte jobbarkompisarna har potluck) Ytterst sällan blir jag sugen. Dricker kaffe och har med mig vatten. Sover på rasten och äter frukost med grabben när jag kommer hem.

grona-marie
0

Jobbar också natt inatt. Brukar göra precis så som Magma säger. Äter middag litet senare än vanligt, och sen en riktig måltid på jobbet nån gång mellan midnatt och 01. Sen äter jag ett litet mellanmål vid 06 så att jag inte ska behöva lägga mig hungrig(är hemma vid 8). Morgonmålet kan va ett ägg eller litet 10% yoghurt.  Det funkar bra för mig att äta så. Tidigare när jag inte åt lchf kunde jag vara småsugen hela natten och gå och snatta kakor och mjölk i köket.

SillyZones
0

Ja, okej era råd känns vettiga. jag har ju inte hållit på med denna kosten mer än en vecka så kroppen är ju i chock, antar jag :-)

Jag vill ju helst äta middag med barnen innan jag åker så så får det bli, sen får jag ta med mig mat och äta en omgång rejält inan kl 01 och sen inget mera.

/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

kickelina66
0

Jag jobbar också natt. första natten på nya kosten var gräslig. jag var hungrig hela tiden. kroppen riktigt skrek efter snabba kolhydrater. andra natten gick det mycket bättre. sedan har det inte varit några problem. jag äter vid 1 tiden  sedan är jag inte hungrig förren jag kommer hem. äter då min omelett med skinka och det sover jag bra på. Sedan  beror det lite på hur mycket jag har på jobbet. nätter med mycket arbete så kan jag känna mig sugen frammåt morgonsidan. tar då en frukt eller lite nötter för att orka ta mig hem.