Inbjudan till rådslag folkhälsa
Jag skickade brev före jul till min kommun angående skolmaten och att jag anser att den inte är så lämplig för våra barn. Jag bifogade artiklar och gav dem länkar till fortsatt läsning.
Med anledning av det har jag nu blivit inbjuden till ett möte då kommunen håller på att upprätta ett folkhälsoprogram med målsättningen att på sikt öka folkhälsan hos kommunens invånare. Alla möjliga är inbjudna till mötet ex barnavårdcentralen, närlingsliv, krögare, försäkringskassa osv.
Jag tror att jag kommer att vara ganska ensam om mina åsikter och behöver därför er hjälp. Hur ska jag på bästa sätt förbereda mig? Mötet hålls i början av mars så det är ju ett litet tag kvar.
Vad skönt det vore om någon vettig människa skulle kunna vara med och föreläsa, som Doc, Annika, Skaldeman… eller kan ni inte följa med allihop 
Ge mig tips och råd hur jag ska gå tillväga. Känns väldigt viktigt!

Någon?

Var bor du?

Flens kommun

Fantastiskt att du fått en inbjudan! Grattis! Det är tyvärr litet för långt för mig att komma och stötta, bor i Fagersta.
Det är väl helt enkelt att börja råplugga? Läs på om LCHF - LowCarb och även den officiella rekommenderade kolhydratkosten så att du är beredd på argument i alla riktningar. Vanlig tabbe är att man bara kan sitt eget ämne så att man inte kan ge relevanta svar på den andra sidans argument eller frågor.
Jag kan plocka ihop litet material jag har nerladdat och maila dig om du vill?

Suda - tack, gärna!

Kolla din brevlåda här på ifokus och dra mig ett mail så skickar jag över litet material. Hur mycket kan du ta emot? ;)

Ok, ditt mail landade samtidit som jag skickade…

Suda - Du kan nog skicka en hel del skulle jag tro.

Jag kanske är lite tjatig
men jag tar gärna mot fler tips.

Har du kollat under fliken "länkar" (menyraden överst)… där finns länkar till flera tidningsartiklar om fett… och till sajter, t ex "Feta Lögner". Vill du ha studier, så kan du väl kolla Annika D:s blogg, där finns ju länkar i marginalen… Kostdoktorn har oxå samlat studier… :D
Litsfeldts senaste bok… om du vill ha lite samhällsstuk på argumentationen… :D
"still lost in space and time"
AnnaCathrina hur går det? Har du fått massa kloka råd osv :)

Karro - jag har fått mycket information av Suda men tar tacksamt emot andra sorters tips också. Jag vet ju inte riktigt hur mötet kommer att gå till. Ska jag ta med information och dela ut eller ska jag försöka skicka ut information innan så folk kan läsa på?

Gå till Skaldemans hemsida och maila till honom. Han bor väl i dina trakter?
AnnaCathrina, jag har dessvärre inga jättebra tips att komma med. Fast jag önskar att jag hade, eftersom jag tycker att det här är väldigt viktigt det du gör. Och jag önskar verkligen dig all framgång vid mötet!
Jag såg att Annika Dahlqvist är inne på just det här temat i sin blogg under rubriken Skol- och dagisstrejk. Kanske kan du hitta någon bra infallsvinkel där? Och dessutom kan du säkert tipsa andra föräldrar som har skrivit i kommentarerna där hur man kan göra för att få till ett sådant här möte.