Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2205 ggr
miagumman
0

Ny medlem

Hejsan! Glad

Prövar att skicka detta inlägg än en gång med hopp om att jag hamnar på rätt ställe i forumet…Är som sagt var ny medlem och har inte riktigt full koll på hur man går tillväga ännu…

Jag är ny här på forumet och har sen i måndags börjat äta kolhydratlåg kost. Jag följer recepten från en gi-metod bok och tycker de stämmer bra överens med den här kosten, med en del undantag.

Jag är inte överviktig,65 kg till 166 cm längd, men har märkt att jag går upp mer och mer i vikt utan att för den skull äta mer. Har säkert betydelse att jag äter medicin samt den ålder jag är i (47) + att jag älskar choklad!! Förstår inte hur jag ska kunna vara utan denna underbara godsak….!  Ledsen

Ang bra mjölsorter undrar jag om inte soyamjöl är ett bra  alternativ?

Och vad anser ni om gi-metoden?

Kul och intressant att på detta sätt få ta del av tips och ideer!Glad

Häsningar: Chokladälskande miagumman

Wildrat
0

Vissa använder sojaprodukter men de flesta låter bli eftersom soja har ett högt kolhydratinnehåll. Själv tål jag inte soja och litar inte på det som livsmedel.

Det finns så mycket gott man kan äta utan att använda soja, kolla nedan under Mat - länkarna så hittar du en massa recept.

GI-metoden kan väl vara bra. Själv följer jag Skaldemans GI-noll, tycker den passar bäst. Gillar inte grönsaker men älskar kött så jag trivs. GIs fas 1 eller rivstart är ganska likt LCHF men med lite mer protein och annan inriktning på fett. Här föredrar vi smör och kokosfett och de flesta använder inte växtoljor (utom kokosfett) i matlagningen.

kickelina66
0

Välkommen hit. Är själv rätt ny här men har redan lärt mig mycket. Choklad behöver du nog inte avstå helt ifrån bara du väljer rätt cholkad och inte äter så ofta.

MillisB
0

Välkommen Miagumman!

Det är många här på forumet som äter LCHF för att må bättre, inte alla vill ner i vikt.

Det finns lika många olika sätt att äta LCHF som vi är medlemmar här på forumet. En del är väldigt strikta och äter nästan inga kolhydrater alls, andra tar det mer piano. Det som är viktigt för oss alla är att hitta en fördelning som gör att vi mår bättre.

Skulle tro att en del är positiva till sojamjöl, andra är negativa. Men om det fungerar för dig så finns det ju ingen anledning att sluta med det? Vi som inte gillar sojamjöl tar nog hellre och mal mandlar/nötter/kokos/linfrön och bakar ett brödliknande bröd.

GI-metoden är mer kolhydrater och mindre fett än många här äter, men det är några som har börjat med GI och så gått vidare till LCHF, så det är bara att köra på.

Lycka till!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Wildrat
0

Just det ja Skrattande… Välkommen hit!

MillisB
0

Vi skrev visst samtidigt…

Varmt välkmmen ska du vara i alla fall, miagumman!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Mervi
0

Välkommen hit.

Jag har flyttat detta till gruppen Medlemmar.

miagumman
0

Tack snälla ni för välkomnanden och svar!Skrattande

Ja vem vet,gi-metoden blir kanske en inkörsport till att helt övergå till lchf! Nu kör jag nog en sorts blandning av de två och prövar mig fram!

I allafall så har jag under dessa 3 dagar gått ner ett kilo….! Är det bara vätska tro?

Mervi
0

Det brukar vara vätska i början.

venuseva
0

Lycka till med att ändra dig och ta bort kolhydrater, om det är det du skall göra?

Choklad kan man äta, den 70%iga i hälsokostaffärerna är jättefin. Den i livsmedelsaffärerna har mycket socker i sig.

Att vara sockerfri är skönt, men har inget sug helt enkelt.

Mår du bra i dig kanske du skall fortsätta med GI och inte följa den något striktare former som de flesta följer här, för att man inte tål kolhydrater.  Du verkar inte ha det problemet, men du får känna efter och se vad som passar dig.

MaMaMade
0

Hej o välkommen! Är i 3:e v själv o är också chokoholic! Idag är en mkt dålig dag som jag kommer att få äta upp senare. Vi ska bort på lördag på middag o jag ska ha efterrätt m mig. Har testat lite olika saker m choklad idag…bidde nog lite för mkt smakprov. Generad

Imorgon ska jag prova att baka en kladdkaka m ngt ovanpå…vill bevisa för min väninna att man kan baka lite nyttigare än på det vanliga sättet o att LCHF inte alltid behöver betyda total späkning. Får sköta mig exemplariskt efter helgen alltså! Skrattande

Jag är 162 cm lång o vägde 67, har gått ner ca 1 kg…hoppar lite upp o ner, har alltid gjort. Midjan har gått ner några cm men jag bidde förstoppad första v o fick mens mittuppiallt så…vi får se om ngn mån el två.

[Karro]
0

Välkommen miagumman!

magma
0

Välkommen hit!

miagumman
0

Tack alla snälla Lchf:are!Glad

MaMaMade: Jag tar gärna emot ett recept på en smarrig kladdkaka!!! Känner att jag måste ha något gott med choklad i till helgen! Förstår att det måste vara svårt att motstå för många smakprov när man grejar på med choklad men det är nog ingen större fara skedd,man är ju inte mer än människa!

Jag köpte proteinpulver med chokladsmak i går som faktiskt var helt okey,smakade lite som o,boy ungefär.Tänkte ha det som ett alternativ till mellanmål. Min sambo däremot tyckte det var jättevidrigt och kunde inte ens dricka upp sitt glas! Men han är ju inte nån chokoholic heller utan gillar mer salta grejer.

Där ser man hur olika man kan vara. Han ska köpa pulver med vaniljsmak till sig själv idag. Han har oxå börjat med gi-tänket.

Har oxå köpt hem multivitaminer för kvinnor i övergångsåldern( hjälp är man redan där!) som jag ska äta nu under den första fasen i allafall.

I morse när jag vägde mig visade vågen på 63,8 och det var det längesen den gjorde! Måste ju som sagt vara vätska som försvinner eller kan det vara så fantastiskt att det är magen och kärlekshandtagen som redan håller på att minska…?!Förvånad 

Känner mig lite svag i kroppen,ung som man kan känna sig efter man varit magsjuk,+ att jag har en fruktansvärd "skallebank" idag,men det brukar jag ha ibland annars oxå i och för sig…Annars tycker jag det funkar bra. Funderar bara på hur jag ska kunna slänga all godis som är kvar här hemma efter jul,+ alla goda kakor mm……! Kakorna är bakade av smör så då kanske jag kan äta av dem ändå? Och vilket slöseri sen att kasta bort det som man kämpat och gjort, och dyrt va det oxå! Visst är det väl ok,snälla svara JAA!!Skrattande Suck,ett desperat försök bara…Förstår ju att även dom måste bort…Det känns lite smått ångestladdat måste jag erkänna……Gråter Har försökt att ge bort till mina vuxna barn men dom vill inte heller ha det. Vad är det med barnen nu för tiden…!!!Skrattande

Ha en bra dag alla!

Ps: Tittar ut genom fönstret och ser att det vräker ner blötsnö! (Bor i mellersta Norrland.)

Mervi
0

Jag anser att slänga kakor är bättre än att äta dem. Flört

Dina barn verkar vara kloka som inte vill ha kakorna.

MaMaMade
0

Har inte kommit så långt i baket än. Guben sover o flickorna o jag har nyss haft en jättebatalj…ett himla liv. *Puh*!

Rekommenderar detta recept härifrån sajten:

**Chokladbrulée
**180 g Odense Mörk Choklad 70%
170 g grädde
70 g mjölk (3%)
1 ägg

Det blir 6-8 port beroende på hur mkt man fyller. Mäktigt, särskilt (gott) om du äter vispad grädde till.

Förstår fortfarande inte hur man länkar till ett annat inlägg! Är jag korkad eller!?

miagumman
0

Mmmmm,låter väldigt smarrigt,det måste jag testa!! Tack för tipset! Skrattande

Och Mervi du har nog rätt ang.mina barn…Det blir nog att slänga det goda!

Skadlig
0

#15 Hur mycket blir grädden och mjölken i dl istället?

anki1
0

välkommen säger jag med. Jag är en sån där som tar det lite piano och ligger nånstans emellan strikt och GI . Men jag siktar på att bli mer renodlad på lite sikt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jennix
0

Välkommen! Det låter som du provar dig fram, vilket är bra! :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

miagumman
0

Jo tack, nog är det så att jag provar mig fram. Jag blandar lite tips från gi och lchf. Jag försöker att äta så lågkolhydratlikt som möjligt och mer fett. Gi tycker att man ska använda sig av mellangrädde osv så det blir det ibland och ibland riktig grädde.

Vad tror ni om det? Sabbar jag hela grejen då eller…? 

Är lite rädd för att äta allt för mycket fett pga att vi har hjärtproblem i släkten. Men enl. denna metod ska det inte spela nån roll om jag fattat det rätt?

Känner mig matt i kroppen idag och lite "seg" i bollen och är inte hungrig för 5 öre. Men jag käkar ändå det jag ska. Idag till frukost blev det äggröra,bacon och tomat+ kaffe med liten skvätt mjölk,lunch: rostbiff,keso och avocado,och till middag blir det lövbiff med hemgjord coleslaw. Snart ska jag ta mig en proteindrink som mellanmål. Vad tror ni om den menyn?

Det jag saknar mest förutom choklad och fikabröd är bananer/vindruvor och mackor. Jag är toksugen på en limpmacka med ost till kaffet! Ledsen

Tur iallafall att ost är okey, det är en av mina passioner i livet! Samt ett glas rött till helgen mmmmm Ska köpa hem en himla massa ostar så det finns hemma. Kan man äta hur mycket som helst av det eller…?

Hur gör ni med motion och träning under rivstartsperioden?

Jag brukar gå ca 45 min varje dag men nu har jag känt mig alltför matt för att orka gå ut. Hoppas orken kommer tillbaka snart…

Mona-Stina
0

Personligen tror jag att du sabbar en massa om du blandar. Själv började jag med GI en period men gick helt över till LCHF. Jag tror att kroppen inte hinner begripa att den ska släppa vikt om man äter kolhydrater även om det är dom långsamma.

Ibland tar jag blomkål eller broccoli i stället för potatis vilket gör att viktnedgången genast stannar.

Det bästa är nog att välja GI eller LCHF och hålla sig till det.

Pasi
0

Miagumman - Man kan göra egen mellangrädde om man vill….1,5 dl vispgrädde blandas med 1-1,5 dl mjölk….då slipper man tillsatser och sånt som kan finnas i de fettsnålare alternativen, plus att det blir billigare. Man kan även späda den med vatten, vilket är ännu billigare.
I övrigt förstår jag inte riktigt vitsen med att späda ut grädde, smidigare att dricka vattnet i ett glas brevid.Flört

Hjärtproblem kommer inte av fett i kosten utan verkar mycket starkare knutet till metabola syndromet, övervikt och insulinresistens….dvs kolhydratätande.

MaMaMade
0

sorry! Har inte jämn tillgång till datorn. Jag har en digitalvåg som jag nollställer mellan varje ingrediens *men* jag kan kolla upp det imorgon…nu måste jag nanna!