LCHF....?
Hejsan.
Har tänkt börja med den här kosten… åtminstonde skära ner på kolhydraterna.. Men jag vill gärna ha lite tips då på vad jag ska äta å inte äta =) Jag har diabetes å har hört att det ska hjälpa nämligen =)
Mvh Carro
Varmt välkommen hit! Inom kort kommer du garanterat att få en drös med goda råd! Jag kan börja med att uppmuntra dig att läsa de artiklar som finns länkade på förstasidan här på sajten. Där finns massor av kunskap att inhämta!
Lycka till!
/Linda
Du kan börja med att skära ner på mat som har mycket socker (godis, läsk, fikabröd, osv) och mycket stärkelse (potatis, ris, pasta, bröd, rotfrukter, osv.). För att kompensera tar du större portioner av resten av maten. Sen när du testat det ett tag kan du se om du vill fortsätta och gå ännu längre, eller kanske stanna där. Var inte rädd för att äta fett, fettrik mat är bra för oss.
Hej och välkommen.
Du kan läsa Dr. Annikas kostprogram här
Jag tänkte skriva nåt men inlägg #2 var precis samma sak, så jag låter det vara. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Välkommen Caroline! Roligt att se att du redan som ung tar tag i ditt liv o din kropp. Den ska hålla länge…önskar att jag hade varit så förutseende…det är svårt att lära gamla hundar sitta vet du! 

välkommen!!

Om du kollar ämnena till vänster finns det en som heter Vi som har diabetes. Där finns massor med bra information. Läs också Nancy Alke och Helena Hesslmarks berättelser i Artiklarna.
Välkommen också förresten.
Caroline, om det är så att du är född -92, då är du typ 1:a va? Isåfall ska du inte byta kosten utan att ha pratat ordentligt med din doktor först, men du kan helt klart må mycket bättre av den här kosten.
Tack så mkt för alla svar =D
#8 Aa.. men jag ska till sjukan på måndag, så då ska jag prata med dom =D
Ni säger att man ska sluta med bröd.. men det gäller bara vitt bröd eller? måste man sluta med allt bröd? eller går grovt bröd bra?
Caroline! du har diabetes typ1. Rekommendationerna vi använder oss av här gäller typ 2, dvs den diabetes man ofta får när man blir äldre. Det finns inget som säkert säger att du mår bättre av LCHF. Din kropp växer fortfarande och du har brist på eget insulin. Tala med din diabetesläkare.!
Att allmänt dra ner på sockerhaltiga produkter och sk snabba kolhydrater är dock inte fel och man ska inte vara rädd för fett.
Caroline
Min dotter är i din ålder och hon har också diabetes typ 1. Hon provade LCHF fast inte strikt och fick som tur minska rejält på insulinenheterna båda den snabbverkande och den långsamma. Tyvärr blev vi hotade av diabets sköterskan att om hon fortsätter med det kommer hon att anmäla oss hos soc. Min dotter slutade och nu är hon fetare och tar ännu mer insulin.
Så jag tror tyvärr det dröjer länge tills man anser att dagens rekommendationer för de som har diabetes typ 1 kan göra dom fetare och får mer komplikationer iom de tar för höga doser av insulin, speciellt den snabbverkande typen.
Alla sädeslag innehåller stärkelse = kolhydrater
Allt beror naturligtvis på hur strikt man vill äta men för många triggas sötsuget av just bröd. Jag saknar min morgonmacka då jag har svårt för att stoppa i mig mkt på morgonen men jag har ingen svår abstinens o jag har inte hållit på mer än ett par veckor så…
Allmänt kan man väl säga att grövre är bättre än vitt men jag har inte så stor kännedom om det då jag aldrig varit ngn stor brödätare. Det har talats om rallarbröd ed här men jag vet inte vad det är för sorts bröd.
Själv tar jag hellre bort frukostmackan o kan unna mig en varm mjölkchoklad m *lite* kolisar i till kvällen, som efterrätt. Det man förlorar på gungorna får man igen på karusellen… 
Hoppas jag inte sagt ngt dumt nu för då får jag väl på moppo snart… 
#11 Okej… så det är inte så många här som har typ 1 då alltså?
Men.. hur e det? får man äta mörkt bröd? eller typ hårt bröd, e det bättre?
Grovt mörkt osötat bröd är bättre än både vitt bröd och hårt bröd.
#15 Okej, tack så mkt =)
Hej Carro!
Jag tycker inte du ska sluta helt med kolhydrater, som sagt så växer din kropp fortfarande och du behöver faktiskt kolhydrater i din kost då. Däremot skulle du mycket väl kunna äta sådant som ger långsam blodsockerhöjning. Grovt bröd (med hela korn), bulgur (underbart gott alternativ till ris) om du inte har problem med magen, sen skippar du de snabba kolhydraterna, särskilt godis, läsk, vitt ris, vitt bröd och liknande. Sen skippar du ALLA light produkter.. Redigt Smör är vad som gäller! Få din morsa att köpa Gammeldags mjölk! Tänk på att sötsuget försvinner om du får rikligt med fett i dig! Ät gärna grönsaker med gröna blad till maten, tomater, blomkål, broccoli och sånt, strimlad vitkål e gott istället för potatis om man inte vill ha kolisar, särskilt när man äter sent på dagen! Ät Omega3, kapslar eller Makrill i tomatsås (jag sköljer bort såsen), minst en om dan. Sen har du lagt en bra grund till ett bra liv!
Alltså rätt kraftigt åt GI hållet.. Fast inte lika fettsnålt dock..

Behöver man kolhydrater när man växer?
Finns det någon som talat om detta för inuiterna!?!?!?
Jaa inuitmagistern sa det till sina elever ju.. xD
Ja tänkte mest på att hon växer å frodas, å med tanke på att hon är skandinavisk nutidsmänniska så funkar nog den kroppen bäst på kolhydrater. Eller e jag ute å seglar ?
igen..

Lite, kanske.
Som spädbarn (modersmjölk=relativt mkt kolhydrater) eller lite senare så finns säkert lite fördelar med kolhydrater….men när man nåt 15 års ålder så är det troligare att en "vuxenkost" är det optimala.
En kropp behöver inte mer insulin än det som behövs för att få blodets överskott av aminosyror och glukos för att ta sig in i cellerna. Att tillföra mer glukos och insulin borde knappast ge nån bättre hälsa.
Med minskat kolhydratintag kanske Carolines egen insulinproduktion räcker för att hålla BS i styr vilket säkerligen skulle innebära ganska mycket vinst….slippa ta läkemedel.
#17 Bröd och sädesprodukter är helt onödigt. Ät grönsaker istället, mycket nyttigare.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Caroline!
Om du minimerar kolhydraterna kommer du att behöva mindre insulin.
Både höga sockervärden och insulin "nöter" på kroppen
I längden kommer du alltså att hålla dig friskare och smalare om du tar det steget.
Vad du bör veta är att det verkar besvärligare för typ 1:or att få balans på det hela än för 2:orna som oftast slipper insulinet helt efter ett tag på vår kost.
Eftersom du är en typ 1:a är det viktigt att du får hjälp att anpassa insulinet efter din nya diet.
Jag hoppas att du har en läkare som är intresserad och stödjer en sådan kostomläggning annars kandet bli svårt för dig att komma i balans med LCHF..

Caroline92, det finns mycket som talar för att lågkolhydratskost även har fördelar vid typ 1 diabetes. Logik, ett fåtal studier, och många berättelser från typ 1 diabetiker som ändrat kosten på detta vis. Det leder normalt till mindre insulinbehov och ett jämnare normalare blodsocker, med i längden (efter anpassade insulindoser) ordentligt minskad risk för blodsockerfall. Minskat insulinbehov gör det vanligen även lättare hålla sin fettvikt låg.
Var dock mycket uppmärksam på ditt blodsocker under förändring, du kommer med all sannolikhet behöva sänka insulindoser för att ej få för lågt blodsocker!
Hej hej. Tack för alla svar och goda råd =)
I måndags va jag på sjukan å pratade med min doktor om att jag ville träffa en dietist å förklarade lite vrf, å hon va väldigt positiv till det
Så ett möte med dietisten + båda päronen ska snart vara ordnat =D
En liten fråga bara… vad e det för skillnad på GI å LCHF?
Kramar Caroline
LCHF innebär lite grönsaker med lågt kolhydratinnehåll (främst ovanjordsväxand om man vill hålla totalen mycket låg. Pasta, ris, potatis , bröd samt bönor och linser undviker vi. Vi äter också högre energiandel fett.
startprogrammet i GI lär påminna om LCHF men inte riktigt.
Det är också lågkolhydratkosten, inte GI, som Socialstyrelsen uttalat sig om på senare tid och givit drDahlqvist rätt.
Och som bla Dr Dahlqvist har sagt så när det gäller diabetes så innebär GI att man fortfarande får lika mycket socker i sig.
Okej =) Tack för era svar =)
Berätta för oss hur mötet gick, är du snäll!