Ökad canserrisk eller...?
Har läst någonstans att man inte bör äta mer än 500gr rött kött /veckan, för då ökar canserrisken för mag o tarm canser samt bröstcanser. Och att man desutom ska äta minst 500gr frukt , i förebyggande syfte. Samtidigt så har jag "hört" arr canser -celler livnär sig på socker, Finns det någon seriös forskning eller belägg för detta tro?

Det har aldrig bevisats att rent kött orsakar cancer. Undersökningar har pekat på ett samband (inte orsak) mellan köttkonsumtion och cancer, men då har man även räknat processade charkuterier som kött. Vad som orsakar cancer är alltså inte klarlagt.
I Brailien har de ganska låg förekomst av just mag- och tarmcancer, samtidigt som de har en väldigt hög köttkonsumtion.
Frukt och grönsaker kan vara gott, men innehåller inget särskilt som vi inte kan få i oss från annat håll utom möjligtvis C-vitamin.
#1 kollar man dessutom Doc_s blogg så har han ett fint diagram på hur mycket mer vitaminer det finns i kött än i frukt :)
Sen är det ju så också så att en kolhydratstinn kost ökar risken för cancer då cancer-celler tycker om att leva på socker.så det kan ju vara så att den ökade risken för cancer med mycket kött negeras av vi äter mindre kolhydrater. Personligen dock så äter jag lika mycket kött nu som jag gjorde tidigare innan jag började med paleodiet så totalt sett så har jag nog en minskad risk för cancer.
Bra texter ska ska läsas.
Jag kopierar Peter Gigers text
Rött kött och statistiktillvaron
Har märkt att jag slukar rött kött som aldrig förr efter larmrapporten om ökad cancerfrekvens. För mig var rapporten ungefär detsamma som om det hade kommit en forskningsrapport att man löper 30% större risk att drabbas av lungcancer om man vistas ute utan andningsmask. Man kan skapa statistik om allt och jämföra dem mot varandra. Men på sätt och vis blir siffran 30% en social konstruktion eftersom den grundas på förutsättningen att vår naturliga mat är någonting vi bör ifrågasätta. Vi har ingen praktisk nytta av kunskapen att det är så och så många procent farligare att ta bilen till jobbet än bussen. Det är liksom inte intressant. På samma sätt är det med köttet för många av oss. Däremot vore det mycket intressant att göra liknade studier på alla onödiga tillsatser i livsmedlen, typ E621.
http://petergiger.se/2007/11/18/rott-kott-och-statistiktillvaron/
… och dessutom charkvaror utan E250 - undrar hur pass onyttigt det är med nitrit…
Det är stor skillnad på samband och orsak och stor skillnad på vetenskap och det pressen drar fram som nyheter.
Man får lära sig att granska själv.
Numer pensionär i Nynäshamn
Om cancer kan komma av mat är det nog från sättet man tillagar den på…o blandar i…bara en personlig reflektion.