Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6172 ggr
reamdn
0

Kolhydrater i LEVER?

Usch. Märkte precis att LEVER innehåller 4-7g kolhydrater/100g? Det blir ju sjukt mycket om man äter 4-500g en dag. Hur kommer detta sig? Är det glykos? Det bildas väl i levern?

Får dåligt samvete, ätit riktigt mycket lever idag. Kanske borde ta det lite lungt med lever om det innehåller så mycket. Hade inte en tanke på att det kunde göra det.

DrAnna
0

Ta kycklinglever istället, mindre mängd kolh. annars får du väl äta litet mindre "vanlig"lever.Den är ju nyttig o bra på alla sätt.

reamdn
0

Jo, men vad beror kolhydratinnehållet på? Animalier brukar ju ha kolhydrater ~ 0. Förutom ägg då.

Ulf-S
0

Som jag förstått det är det just glukos. Lever är nyttigt och bra, men inget man behöver äta jättemängder av, särskilt inte om man jagar kolhydrater.

Den gamla tumregeln (som nu verkar ha glömts bort) att äta lever en gång i veckan tycker jag är en väldigt bra vana. Leverbiff, leverragu, kalvlever anglaise…

MEN om man nu äter ett halvt kilo lever blir det ändå bara max 35 g kolhydrater och man får i sig massor av vitaminer.

Jag skulle nog satsa på att äta en "normal" portion på 100-150 g en gång per vecka eller så.

andreas0
0

Jag tror inte dom kolhydraterna är något att bry sig om, man äter ju inte precis 400g lever varje dag, och i utbyte får man otroligt mycket nyttigheter dom gångerna man gör det.

reamdn
0

Kycklinglever verkar avsevärt mycket bättre, bara 0.7g kolhydrater.

Doc
0

Ändå bara 12E% kolhydrater. Men visst man kanske skall nöja sig med 100-200 gram åt gången o inte nödvändigtvis äta ett halvt kilo… Mycket vitaminer får man.

Mervi
0

Man kan också bland kycklinglever i köttfärsen och göra biffar. Då får man tillräckligt med vitaminer men inte så mycket kolhydrater.

reamdn
0

ska äta lever med lite vett i fortsättningen. Brukar bli att jag köper en bit på 7-800g och sedan äter till varje mål i 1-2 dagar.. men inte i fortsättningen, hehe.

DrAnna
0

Har för mig att Skaldeman föreslagit att man steker upp kycklinglever och sedan förvarar i kylen. Man tar sig en liten bit varje dag,--som medicin. innehåller det mesta nyttigt!

venuseva
0

Fick svar av Skaldeman att man visst kunde äta lever varje dag, inga problem. Eftersom man numera oftast hittar bara 7-800 gr:s förpackningar, så löser det en del att jag kan äta det varje dag, men kanske 150gr max.