uttalat fettskrämd!
Följer med intresse debatten i stort och alla inlägg på detta forum. Helt införstådd i resonemanget men…:
Huri hela friden bär man sig åt att komma ifrån denna invanda, sedan nästan 50 år, motvilja mot allt vad fett heter. Tanken på smör på ägg tex .. ännu värre med kokosfett i té och kaff
Hur har ni gjort?
mosat ägg med smör och lite kaviar. gjort omelett och använt mycket smör i stekpanan och när man drar med gaffeln in det som stelnat så brukar fettet "sugas" in i omeletten. Kokosfett i te gillar jag för kokossmaken är så god. Börja med lite grann så vänjer du in dig. Ett annat sätt är att göra feta såser på smör och grädde som får koka ihop sig så det blir tjockt.

det är bara att testa i några veckor så förstår du själv!
Efter bara några dagar försvinner mycket krämpor och gaser..
Motviljan mot fett försvinner, det är kolhydraterna som är boven, inte fettet!
Man tar det successivt…
Jag själv är gammal i gården och jag kan ju inte precis påstå att de förslag du nämner är de jag började med!
Jag började med att tillsätta smör och 40% vispgrädde i matlagningen. Innan stekte jag Viktväktartorrt i teflonpanna - så det var en fröjd att få steka svamp i smör och sen hälla på grädde. Köttet grillade jag då - så det var lite magert som vanligt.
Jag gjorde ofta salladsbädd och ringlade kallpressad olivolja över innan jag la dit det grillade köttet och den gräddstuvade svampen. Det gäller att vänja sig successivt tror jag.
En stor hit var när jag här hittade Potkäsreceptet och lärde mig blanda riven ost med smör till en deg som man rullar kulor av. Det har vi bjudit många vänner på och ingen förstår hur fett det verkligen är.
Idag tar jag med nöje smör i kaffet istället för grädde - det är ju samma produkt - så varför inte?
Man vänjer sig!
Numer pensionär i Nynäshamn
Hur gjorde jag? Jo, jag läste framgångshistorier och tänkte att kan de så kan jag. Är det så bra så då måste det vara det för mig med!
Hade ju redan tidigare tagit bort allt vetemjöl, nästan allt ris, all potatis, alla mjölkprodukter så min övergång gick lätt. Sockret tog 4-5 dagar att bli fri från. Men den 3:e dagen var jag klart i en dimma och väldigt okoncentrerad. Men som sagt, jag visste att det skulle bli så, och eftersom jag nu blir så trött av socker, så hade jag ett val att göra. Bli diabetiker eller avstå från socker. Ganska lätt val när man vet varför man gör sina val.
Efter 4 månader har jag fyllt mig med smör i mängd. Nu kan jag äta vispgrädde igen. Något som alltid varit gott för mig som barn, men från 20års ålder har jag varit väldigt fettskrämd. Nu efter 4 månader är fettskrämdheten borta. Nu äter jag kött, fisk, ägg, grädde, smör, och lite grönsaker som sparris och broccoli. Nötter också blir det en del.
Hälsovinster: piggare, gladare, ingen trötthet, orkar träna igen, livet rockar FETT!
Läst, läst och åter läst om vad som händer i kroppen vid intag av fett respektive kolhydrater. Då fattar man!!! :)
Jag håller med besika! Innan jag kom i kontakt med KiF trodde jag att jag åt vad som var bäst för min kropp, dvs fettfritt och fiberrikt. DÅ längtade jag aldrig efter fett utan, precis som du DrAnna äcklades jag av tanken. NU, när jag läst på vad som faktiskt händer i kroppen när man äter fett resp kolhydrater, äcklas jag istället av tanken på mjöl och socker. Fett vet jag är bra, hjälper förbränningen och orskar inte insulinpåslag. Alltså, jag äcklas inte av att äta saker som jag vet gör min kropp gott!
När jag gick med här i januari, var jag fettskrämd. Sen släppte det. Sen kom jag ifrån KiF och sen när jag kom tillbaka, upptäckte jag att jag var skiträdd för fett!!
Har sedan tre-fyra dagar tillbaka, ändrat på det. Visst tar det emot att äta så mycket fett, men vågen säger annat…
Så jag fortsätter. Fortfarande rädd, men ger mig inte.
Psyket ska inte få överta mitt JAG!
// Shintaida

Ooops! Såg något här som jag blev nyfiken på…Potkärsrecept
Äter man rullade ostkulor med smör, eller är dom ugnsbakade eller?
Berätta gärna mer o det, jag älskar OST !!!!!
……

Det finns recept på potkäs här på sajten. Finns under Mat - Recept på osträtter och fett
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Efter mer änr 2 års LCHF-ätande går det jättebra att äta ägg med smör, kaffe med grädde eller smör och kokosolja i varmt vatten.Men man får ta det lite försiktigt i början och öka smått.

Efter kontroll hos diabetessk. visade det sig att,trots råden om talltiksmodell å mycket grönsaker o frukt o motion, så hade jag efter ett halvår inte gått nede ett smack! Jag deppade eftersom jag skött mig till 100%.Efter diagnosen diabetes i våras och vikten av att gå ned i vikt
!!!! kände jag att något radikalt borde ske.Mindes ett tv.program med en läkare(Annicka Dahlqvist och "gick ut på nätet" och fann hennes sajt. Tipsades om denna sajt.Tvärstartade den 15/10.Har varit 100% noggran.Det är bara att ge sig hän!!! Lita på dig själv och följ sajten så lyckas du.Minskat 5 kg.Äter ca. 80 gr. fett/dag, dricker 2l. vatten per dag. Äter jättestadig frukost(en helmåltid) resten av dan är det bara fett o vatten som gäller. GE DIG HÄN TILL 100%.LYCKA TILL!!!
Tack alla!

Jag har också varit extremt fettskrämd förut. Fick kväljningar bara jag såg någon bre i mitt tycke mycket smör på en macka och tänkte att den människan kommer inte att leva länge…
Sen en dag när jag börjat läsa lite om först GI, och sedan LCHF så sa det bara -KLICK!! Och jag fattade vad det handlar om!! Efter det var det inte svårt.
Du kan nog fortsätta vara fettskrämd asagasa om du ser någon breda något på en macka. Det är då troligtvis margarin och inte smör. Sånt fett skrämmer de flesta av oss. Du kan även bli lite rädd för själva mackan.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Det har du rätt i!!
Konstigt egentligen hur lite man saknar mackorna.
# 17. Ja, visst är det konstigt? Mackor var en stor del av mitt kosthåll fram till bara ett par månader sedan. Men sen jag började med lchf har jag inte ens blivit sugen när min sambo bakat fullkornsbröd och det doftat så där gott i hela lägenheten. Det är faktiskt riktigt förbryllande att suget bara tvärdog så där. Men skönt, förstås! 
Appropå detta med fettet måste jag bara berätta om hur trög man kan vara.
I somras var vi nere i skåne på en restaurang som odlar sina grisar själva, ekologiskt. De serverar ekologiska viner och allt är eko. Vi var alla mycket förvånade över att det smakade så mycket, och så mycket godare. Jag beskrev generat för servitören hur jag alltid förknippat ekologiskt med fiberträigt smaklöst hälsotjafs. Han log avmätt.
För någon månad sen var det extrapris på bregott ekologiskt i liten ask. jag köpte pga priset, och satt sen förvånad med min "macka" hemma och undrade varför det smakade så mycket mer. Var det för att det var lite varmt, eller vad?
Köpte i förrgår vanligt smör, men ekologiskt. Tänkte, nä nu, och tog en matsked! Vilken smak! Vanliga smöret har inte alls samma mängd smak och är egentligen inte så gott att äta som det är utan jag steker i det. Men detta?!
Från och med nu ska jag bara handla ekologiskt. Efter 3 gånger ska jag väl ha lärt mig. Känner någon till en affär som säljer 1kg smör ekologiskt?
Fnyfiken - Du kan be din affär ta hem det Du vill köpa. Fråga bara Karro här på forumet (min dotter) om artikelnumret och hur du skall säga…
Ok! Jag kollar med Daglivs om de kan tänka sig att göra det. Jag söker upp Karro (fåsse om jag lyckas lista ut hur jag ska göra det)
När jag var en liten spinkig unge(40 år sen) brukade min mormor ge mig löskokt ägg med en smörklick att äta sådär som folk tar kaviar till ägget. Antagligen var det ett försök att ge mig litet hull. Jag har alltid tyckt att det är så jättegott men inte ätit det för det var ju så onyttigt. Nu äter jag gärna två-tre löskokta ägg ihophackade med en stor klick smör, och njuuter! Ska köpa ekologiskt smör nästa gång, ännu godare.

Kokta ägg med en smörklick fick jag också som liten. Det var så vi åt kokta ägg hemma. Jag var verkligen spinkig också. Vägde 16 kg när jag började skolan.
Men jag började först som diabetiker att undvika kolhydrater och det gick ju bra, enkelt. Sedan blev jag lite rädd för för mycket protein, kan eventuellt vara farligt för njurarna (?) och fick dessutom kraftig förstoppning. Så försiktigt, försiktigt måste fettet till, fettskrämd som alla efter många omgångar på WW. Idag njuter jag av smör, bregott, fettet på köttet, att göra den godaste såsen, fetaste ostarna…. utan att skämmas. Men jag pratar inte så högt om den delen. Jag pratar mera om att undvika kolhydraterna.
//Karin
Jag blev illamående av mycket fett innan jag drog ner på kolhydraterna. Sen tog det 2-3 dagar innan jag vande mig vid fettet. Efter 5 dagar fick jag fettabstinens när maten innehöll för lite fett!
Så mitt svar är; det tar mellan 3 dagar och en vecka att vänja sig vid mer fett i maten. Fettkant på kött, fett i kaffe och the och smör på sked kan kanske ta lite längre tid.
Fast det är klart, jag hade redan ställt om hjärnan innan jag började äta mer fett. Vara här och läsa samt läsa Litsfeldts och Skaldemans böcker hjälper till att ställa om den…
Vad betyder egentligen Potkäs? Märkligt namn.

Pot betyder ju kruka - ost heter Käse på tyska - konstigare är det inte, OST i KRUKA
Fnyfiken om du handlar på Daglivs i sthlm ska det inte vara något problem, art nr 513 är det för 1 kg smör ekologiskt, jag är riktigt förvånad bara att dom inte tar det redan.
# 27. Karro, det låter intressant. De små gröna paketen tar ju slut så fort i vår familj. Vet du vad de tar för 1 kg ekologiskt?
Jag också! Jag tycker inte att de har särskilt brett sortiment av ekologiskt utöver fruktogrönt. Jag ska prata med dem. Fast jag har insett att prisskillnaden mot deras 0,5 kg antagligen inte blir särskilt stor. jag kan ju köpa 2 såna istället.
På lilla Coop nära här har de bara 250g-paket. Ett sånt sätter ju sonen i sig till frukost
Han är galen i ekologiskt smör (och kött!)
Appropå smör - jag skrev en fråga till Arla ang vilka kemikalier de använder för att tvätta sitt koncentrerade smör som säljs på storkökscash (ex Martin Ohlsson) i 1-kg förpackningar - inget svar efter flera veckors väntan. Svagt……
Behövs det tvättas, då? Om man gör ghee hemma behöver man bara separera det.
#29, var har du hittat 500g ekologiskt smör? enligt arlas hemsida finns det inte i den storleken.
Öh, jag kanske såg fel. Men jag trodde det var det jag såg på Daglivs i Stockholm. Jag ska kolla i em. Och Karro säger att det finns 1kg tom.
Enligt den här sidan hos arla så finns det i 250g och 1kg, men inte någon annan storlek.
Om jag hade fått bestämma hade dom sålts i hinkar om 10kg 
Jag hittade 1 kg ekosmör på Konsum en gång, men sedan aldrig mer. Men jag tror inte att man sparar mer än någon enda krona på att köpa stora paket. Det går precis lika bra med dom små "kvartarna". Och självklart skall man inte ha något mindre bra än eko-smör.
Jag såg ett TV-program om sätern i Innerdalen i Norge, där dom gjorde smöret själva. Han som gjorde det påpekade att kossorna gick i fjället och åt grös, örter och löv av olika slag, vilket gav en helt annan smak på smöret än det som blev till hemma på gården på vintern, där korna fick kraftfoder istället.
I Norge säljer dom särskilt "setersmör" i butikerna. Det är vansinnigt gott!
Aha! Då måste jag be dem ta hem. kvartskilos är ju löjligt!
Jag håller med om att 10-kilos vore mer lagom. 
Ekologiskt smör i 1-kg förpackning köpte jag igår på ICA-Maxi i Nacka (dock ingen köttfärs!). Har inte hittat det på andra ställen, tips åtminstone för er söder om stan. Glad Lucia!
För att klargöra detta med det ekologiska smöret!
Det finns som sagt bara i 250g och 1kg än så länge, DOCK så är det inte alla som tar in 1kg, vilket är ganska töntigt, ingen skillnad att beställa det mot någon annan sorts smör, så jag skulle tro att det bara är att ställa frågan till den enskilda butiken så ska dom kunna ta in det. Svårt är det i alla fall inte, då är det mer "problem" att ta in det koncentrerade smöret som måstes beställas manuellt.
Så mitt tips är att alltså gå på den lokala butiken att ta in ekologiskt 1kg smör, är fyra stycken i varje kartong. Och dessutom pressa på den ekologiska 3dl vispgrädden kanske om den inte tas in redan. Den behöver man bara beställa 3 st av. (riktigt mesigt egentligen enligt en själv!)
Hoppas detta blev ett förtydligande…
Hmm blev lite OT, men passar väl någorlunda in i alla fall :D
Jag skall försöka hitta 1kg att dela i två bitar - de passar bättre i vår smörask än de fjuttiga 250g paketen.
Nu har jag kämpat för att få min närmaste ICA att ta hem 250g - så jag får väl köpa det ett tag så att han inte slutar med det.
Skall be min butik ta in 1kg:s ekologiskt smör. Vilken lycka att få ta hem.
Hoppas DrAnna, den fettskrämda är mindre fettskrämd idag?
Absolut mindre fettskrämd!! Jag skriver ju inte så mycket men läser desto mer på kif. Det är jättekul och intressant vad alla har att berätta.
btw JULEN av alla högtifder har ju varit den mest perfekta för att komma igång med LCHF om man inte har gjort det tidigare. Det bara dräller av bra och goda saker !
Vanligt sk "godis" gäller inte mig längre.jag är/var beroende och som alla vet: tar man en bit så blir det hela skålen, så nu blir det inte det minsta provsmaka och då försvann suget också (för något år sedan
Hoppas att alla haft en GOD Jul och fortsätter att ha ett GOTT Nytt År !!
Jag riktigt njuter nu! Hade problem åt det andra hållet förut! Älskade gräddiga o smöriga såser, beroende av creme fraiche o den magrare är ju så blaskig! Kan man äta ägg på annat sätt än m smör i "gropen" i skalet o några korn salt? 
Har inte saknat varken potatis el chips under de här 2 v. Dock kände jag sug efter bulgurvete igår när fam åt det till middagen. Chokladen vill jag nog behålla, lite m jämna mellanrum. Fast jag gillar den jättemörka helskarpt så det känns iaf bättre än att sätta i sig en Japp od. 
Ngt jag också känner sug efter är att baka…inte nödvändigtvis äta bakat utan att sätta en limpdeg, baka en sanslös tårta od. Kakor har jag aldrig varit särskilt förtjust i, några sorter o de går aldrig att få som mamma fick dem så varför ens försöka!?
Kokosfett har jag inte provat än, ska beställa när jag kommer ihåg…hinner inte för jag ska läsa allt härinne o sedan vill ngn annan ha datorn men nu ska det bli av! Kan tänka mig att det smaksatta blir gott i te.

# 44 Om du är sugen på bulgurvete, prova att mixa bara vanlig blomkål, påminner lite om bulgur när man gör det 
Funderade faktiskt på blomkålsmos idag men så kom jag ihåg Sandefjordssmöret…o det sätter jag alltid i mig så mkt av att jag inte orkar ngt annant än det o fisken! 
Jag var fettskrämd ända till 2006 då jag träffade en man på ett allmänt forum som skrev att han tappade 30kg när han börjat äta som hans föräldrar gjorde i hemlandet (Turkiet) och eftersom jag är bekant med detta landet och dess matkultur, speciellt på landsbyggden fattade jag direkt att det var fettskrämmelsen som gjorde mig överviktig för än idag äter mina föräldrar mkt smör och kött, gröna blad och mindre kolhydrater.
För mig räcker det bara att känna efter hur jag mår. När jag satte nytt bo för ett par år sen var något av det första jag investerade i ett brödskrin och en brödrost, "bara för att det ska man ha hemma". Båda står numera oanvända. Nu är jag glad över att jag har sagt adjö till bröd, och marmorerat kött och yoghurt har jag då aldrig haft något emot att äta.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Innan jag blev sjuk så åt jag väldigt fel, alltså både fett och kolhydrater. Därför anser inte jag att jag äter så mycket mera fett nu än tidigare, alltså i gram räknat då…
Smörkokt brysselkål (men med margarin) och grädde i köttfärssåsen t ex, det åt jag redan innan. Då blir det genast mycket enklare.