älgfärs i bantarbiffen
Har mycket älgfärs, fetthalt varierande från låg till mellan, 2-10%, tror jag. Verkar slösaktigt att köpa fläskfärs, dessutom svår att få tag på. Vill inte blanda i bacon. äter så mycket av det ändå.
Men vad göra. Utan inblandning blir biffarna otroligt torra. Grädde försöker jag låta bli för att få igång viktminskning.
Försökt med ägg men 5 ägg till 800 gr älgfärs gav bara obetydlig förbättring.
Försökt blanda i det mesta men det smälter ut under tillagning. Inte aptitligt. Försökte med fläsksvålar men gillade inte samk och lukt. Tyckte det var förstoppande dessutom. Funkar intget annat så försöker jag kanske igen.
Söker alltså en lösning som ger mig en bantarbiff på älgkött som är god och billig.
Fläskfärs finns i alla affärer i Skåne och är billigare än de andra färsen.
Skåne…två dagars bilresa bort..
Allvarligt. Fläskfärs finns sällan i affären hör i Västerbotten. Då ofta men en fetthalt på bara 10-15% och ett pris som inte är billigare än blandfärsen.
Har du köttkvarn? Be dem ta hem späck. 20 spänn brukar det kosta.
Fläskfärs är sällsynt här i mellansverige också. Tänk att det är sån skillnad.
Ashe, vad är det som får dig att tro att grädde förhindrar viktnedgång. Det har det inte gjort för mig i allafall.
Gick inte ner när jag åt grädde och fet yoghurt, lite lite. Så nu försöker jag utan eftersom många skrivit att just mjölkprodukter hindrat deras viktnedgång. Men maten blir tråkig…
Om jag får tag på späck, hur mycket tror ni blir lagom att bland i älgfärsen? Bättre med grovmald eller finmald?
Finmald, tror jag. Det borde väl blanda sig bättre då? Du får nog tag på det. De affärer där jag frågat tar hem om man ber.
Annars kan vi byta. 1 kg späck mot 1 kg älgfärs. 

fläskfärs har alltid ca 75% fett i sig. 10% så har de räknat med vattnet och det kokar ju bort!
#4: Om man har svårt att gå ned i vikt samtidigt som man äter mycket grädde/creme fraiche så kan det vara mjölkprodukterna som är boven. Eller kan och kan, i många fall (bla mitt) är det så tyvärr:/
Jag har ingen annan färs i frysen. jag blandar alltid ut den med olivolja och 1 ägg om jag ska göra pannbiff. finhackar lök och mycket vitlök. det är en färs man aldrig misslyckas med.. så lycka till
Ost då? Jag kommer sällan över fläskfärs o så är jag för snål när det råkar finnas på affären! 
Jag blandar ofta i riven västerbottensost el ngn god mögelost i biffarna, tycker det blir bra.
Jag brukar göra schweizerfärsen med ost oc grädde. Den görs av oxfärs, där är bacon i den också. Kanske det går att göra med älgfärs också.
Tänk så olika det kan vara, här nere är fläskfärsen billigast och nöt och älg och annan vilfärs jättedyr eller dyrare åtminstone.
Jag har börjat använda oxfärsen, har fått för mig att fläskfärsen luktar skumt.

Håller med Mervi!
Jag tycker fläskfärs luktar skunk, det har en svag. obehaglig arom som nästan ger mig kväljningar.

Späck, är det rent grisfett eller? Såg det på willys, men wille inte köpa. Äter inte gris, tycker inte om idén att äta djur som mumsar i sig den maten vi inte vill äta.. usla fettsyrekvoter i griskött så vitt jag vet. Synd, eftersom det är överlägset billigast.
Fläskfärsen blir mycket godare om man tillsätter en rejäl klick osötad senap. Har ni testat det? Och den läbbiga lukten försvinner. Man kan ta i lite balsamvinäger också för att få lite syra i smaken.