Kokosfett mot förkylning!
Har läst en riktigt intressant bok: The coconut oil miracle. Där beskrivs hur man kan använda kokosfett mot en massa olika sjukdomar bl a. förkylningar och influensa:
"When coconut oil is eaten, the body transforms its unique fatty acids into powerful antimicrobial powerhouses capable of defeating som of the most notorious disease-causing microorganisms. Even the supergerms are vunerable to these lifesaving coconut derivatives. The unique properties of coconut oil make it, in the essence, a natural antibacterial, antiviral, antifungal, and antiprotozoal food."
Jag och min familj har provat att äta lite extra kokosfett när vi känner att det är "något på gång", och det har (peppar, peppar) funkat varje gång! Prova! Är det någon mer som har gjort samma erfarenhet?
Vilket bra tips. Vill ju inte blir förkyld så jag ökar så klart oljemängden.

Jag har inte varit förkyld på fyra och ett halvt år. Ja, kanske tre timmar en gång. Vår kostmodell, rätt lillämpad, ger ett fantastiskt immunförsvar. Det är en av de stora poängerna.
Kokosfett är höggradigt mättat och alltså bra. (Men jag var inte förkyld under mig höganimaliska fettätarperiod heller.)
Sten Sture
#2 Jag har inte heller varit förkyld sedan jag började med LCHF ( juli 2005) men jag har haft känning av halsont, men det bryter inte ut. Tänkte att kokosfettet skulle vara bra för det.

Jag har varit förkyld 3 timmar på 3 år. Lite halsont men nästa dag har det varit borta.
Förändringen kom iof redan när jag började äta stenålderskost.
Det är nog inte bara fettet utan frånvaron av mjölet påverkar oxå!!
#4 Du har säkert rätt. Skönt att slippa snuvorna.
Jag är heller aldrig sjuk så länge jag sköter mig.
När jag gjort avsteg av olika skäl så kommer också förkylningarna…
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag har ätit lchf nu över 9 månader och har inte varit förkyld en enda gång. Jag har känt av några gånger att det varit på gång, men det har alltid gått tillbaka.
Det jag mest är förvånad över är att jag klarat mej fast jag börjat tränat. Har alltid blivit förkyld när jag startat igång med nåt. Min mamma hade en förkylning på gång nu när hon började med lchf och den gick tillbaka efter bara några dagars ätande.
Iofs så äter vi ju av kokosfettet också.
Hoppas att man kan hålla sig från kräksjukan också, kanske immunförsvaret kan stå emot det också,,,tro?!
Står det nåt om hur mycket kokosfett man bör äta för att få alla effekter?
Kan inte prova. Har inte haft något på gång sedan jag började äta så här. 
Jag tror mest att det beror på kosten att man klarar sig. Annars så brukar jag ta ca 1 msk varje morgon och ibland lite då och då.

En förkylning på 4 och ett halvt år, och den kom förstås när jag fuskat lite väl mycket.
.
Jag har fått en rejäl förkylning sen jag skrev i den här tråden och underligt nog kom den i julas efter att jag druckiten del glögg och ätit clementiner under advent.
Numer pensionär i Nynäshamn

jag hade muskelvärk typ influensa, feber (frös o huttrade) och var urtrött och somnade i soffan på eftermiddagen. Var inställd på influensa eller nåt liknande. Men efter 14 timmars sömn var jag frisk. Det tror jag faktiskt beror på kosten!
Nu väntar jag på att min hälsena ska rätta till sig efter snart sex månaders inflammation..*suck* (men jag har bara ätit LCHF de sista 20 dagarna!! Så man kan inte förvänta underverk på så kort tid)

haha nu när ni säger det… jag har inte varit förkyld eller någonting annat, inte ens snuvig sedan juli (då jag började med LCHF)
Över jul fick jag både maginfluensan och en sväng av en förkylning. Nu slog det mig att det måste varit för att jag åt kolhydrater i mängder över jul! Mitt immunförsvar måste ha försvagats.