Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 3452 ggr
Tizia
0

Ingefärs & Citron dryck

Flera har letat efter det här receptet som legat inne i andra trådar så slänger upp ett av mitt och Lasselars favorit recept under förhoppningsvis rätt tråd ;)

Som Lasselars säger, den smakar lite som gin och tonic och tro mig den är supergod! 

Det man behöver:

Stor gryta om minst 4 liter.

3-4 liter vatten

2 citroner

en bit färsk ingefära 

Skiva eller hacka två  citroner med bra skal (helst ekologiska), själv brukar jag ta bort zesten, det yttersta gula lagret i skalet och kasta det vita svampiga skaldelarna som kan göra brygden lite väl besk.

Sedan strimmlar, hackar eller skivar man färsk ingefära, en bit om cirka 3x5 cm. Det blir lite olika för färsk ingefära är inte precis homogen i utseendet. På en höft kanske max 50 gram. Morotsskalare eller osthyvel fungerar bra till detta. Allt fast som stoppas i grytan ska silas bort så hellre tunna långa bitar än finhackat.

Kör man den i mixer så kan det bli väl starkt och det kan va svårt att få bort alla ingefärsbitarna.

Citronbitarna och ingefäran slänger man i grytan och häller över 3-4 liter kokande vatten (enklast är att använda vattenkokare). Alternativt så låter man både vattnet och citronerna o ingefäran koka upp, men då bör man passa att det inte står och stormkokar för länge för då kan det börja skumma och ev. bli ganska starkt/beskt. När den kallnat är det bara att sila av och hälla upp i kannor och in i kylen.

Den här drickan ska man helst inte dricka mer än en halv liter koncentrat per dag och helst inte efter kl 18 då den driver ut vätska och dricker man den sent så kan man ha lite och göra sen på natten.

Enklast är att späda den 50/50 med vatten och sprida ut det lite över dagen, eller så klunkar man i sig den ren. Är man förkyld eller bara vill testa så kan jag rekomendera att dricka den varm.

gamlingen
0

Detta skall jag testa redan i dag.Verkar vara en brea måltidsdryck!Eller.Glad

batman
0

Jättegott! Härligt att dricka lite ljumt.Bokmärkt!Glad