Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6923 ggr
honung
0

vilket tillskott?

Läste inlägget om magnesium (mirakelmineral) och skulle vilja prova. Vet dock inte var jag ska hitta bästa sorten, undrar vad ni andra äter - i vilken form, vad heter det och var köper ni det? I dagsläget äter jag inga kosttillskott - vilka andra tillskott är bra? Vilka tar ni?

Fernis
0

Jag köpte på apoteket. De hade bara en sort, Magnesium 120 mg, RECIP. Det är tugg (sug) tabletter och man kunde ta upp till tre om dagen.

Jag undrar, kan man ta större dos i början för att se om de har någon effekt på min huvudvärk, eller är det dumt att överdosera?

Lillianna
0

Magnesium går inte att överdosera. Jo, det går ju förstås men då kommer det ut den naturliga vägen, med raketfart…så har du inte besökt toaletten på flera dagar är det enkelt löst. Jag tar vanligtvis 500mg magnesium (hälsokost) om dagen och de dagar då jag ansträngt mig mer fysiskt och känner lite kramp när jag böjer tårna tar jag dubbel dos fast uppdelat under dagen. Tar oxå Kalium Retard(apoteket) och Kalcium (apotekets Kalcipos 500mg) + 2st Mitt Val Kvinna(apoteket). Tål du Cal-Mag (hälsokost) så kan du ta det som alternativ.

/Lillianna

~ Lillianna ~

ashe
0

Jag har för mig att apotekets magnesium innehåller sötningsmedel.

Jag tar Twinlabs magnesium i kapslar. 400 mg/tablett. En om dan. Lättsvalda. Har testat en annan sort som var gigantiska och sträva och fastnade…

Mot huvudvärk testar jag alltid mer vatten, särskilt om jag tycker att det inte behövs! Förvånansvärt ofta hjälper det mig. Oftare än jag egentligen vill erkänna. Är ju lite pinigt att slarva med något så enkelt.

Mervi
0

Jag tar också Twinlabs magnesium. Apotekets tuggtabletter innehåller sötningsmedel och annat skräp.

Mona-Stina
0

Samma här, Twinlabs som jag köper här.

Tidigare tog jag Dolimit, dom skulle man ta tre stycken av och dom var svåra att svälja. Dessutom försvann effekten mot sendragen efter ett tag.

brink
0

Men skall man verkligen behöva kalcium tabl, vi som äter så mycket ost?

Mervi
0

Jag tar inte kalcium, det får jag i kosten så det räcker.

magma
0

Jag köpte magnesium på hälsokost idag, tog den första tabletten för ett par timmar sedan. Det är Ledins magnesium, 250 mg/tablett och de rek. 1-2 tabletter/dagen. Har ju "Ledins komplett" hemma också och i den ingår 50 mg magnesium, gissar att det är OK att ta den+ magnesium eftersom högst rek. dos väl är 600 mg? Ska bli intressant att se om jag märker någon effekt på något plan, läste på en webbsida som det tipsats om här att brist på magnesium kunde ge en massa olika symtom.

dufva
0

Dolomitpulver förstås Skrattande.

1 tsk 400 mg magnesium 650 mg kalcium

Bra att få i sig båda tillsammans tror jag..

Kombineras gärna med en kvart i solen för att få en benstomme stark som härdat stål Flört..

honung
0

tack för alla svar!

är verkligen sugen på att prova magnesium då jag ofta har svårt att slappna av och somna på kvällen. och idag på gymmet (har inte varit flitig på senaste tiden) kände jag mig så otroligt spänd och nästan krampaktig i vad- och lårmuskler när jag strechade - kan kanske magnesium hjälpa till att återfå min smidighet? men vad är fördelarna med de olika formerna av magnesiumtillskott? dufva säger dolomitpulver men mona-stina tyckte att effekten av dolomit-tabletter försvann efter ett tag…

mona-stina, hittade inte twinlab magnesiumtillskott på bodystore - kanske är det tillfälligt slut? vilket av de andra som säljs där tror ni är bäst?

dufva, funkar en kvart i solariet istället? ;) svårt att få till en kvart i solen i detta regnande…

dufva
0

Honung

Nä solariet funkar inte. Fel våglängd för d-vitaminet där men rätt för brunheten förstås..

Det finns ju uv-b rör att få tag på men då får man nog pula ihop nåt hemmavid Glad..

Gronstedt
0

Jag har Supermagnersium 375 mg från Great Earth Vitamin Stores Portamins. Enligt vad som står på är det kelaterat magnesium, och kelateringarna är oxid, aminosyror, histidinat, glukonat, aspartat, citrat, succinat, fumarat, malat och ketoglutarat. Vad nu det är. Det ska i alla fall vara ämnen som underlättar transporten av mineralet och som "ingår i den energigivande citronsyracykeln för att möjligggöra ett bättre upptag". F*n tro't? Fungerar bra för mig, i alla fall.

Anterrabae
0

Personligen håller jag mig till helhetshälsas magnesium och kalcium. (finns hos BioCare oxå, men de är svårare att få tag i) Behöver Magnesium och Kalcium i AEP-form för att de ska kunna ta sig igenom fettlagret på cellmembranen.. Allt annat jag testat (och det är en hel del) funkar inte. Ingen som helst effekt på mig. Tar 600 eller 1200 mg magnesium om dagen.

Förutom det så tar jag en hel del vitaminer och mineraler, en del enzymer, aminosyror och fisk- eller sälolja, det varierar vilken kroppen föredrar. samt en del annat jox som räknas till spårämnen tror jag.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

honung
0

Nyss hemkommen från hälsokostaffären, lycklig efter att äntligen hittat extra virgin cocosfett! Expediten blev eld och lågor när jag frågade efter det och gick igång på hur man måste äta fett för att förbränna fett - underbart, vi kom, som ni förstår jättebra överens! Gällande magnesiumet, som var anledningen till att jag gick in i affären, så hittade jag inget med bara magnesium, allt är i kombination med kalcium. Det blev Portamins super cal-mag för mig, tyckte att det verkade bra med dessa kelateringar - vad de nu innebär! ska bli spännande att prova… Gronstedt, du har alltså bara magnesium i ditt tillskott?

Gronstedt
0

#14: Japp, bara Mg.

zeretki
0

#14  Kul att höra! :D

dufva
0

Kalcium är nödvändigt för uppbyggnad och läkning av ben och tänder, hormonproduktion, för musklers funktion och blodets koagulering samt för överföringen av nervimpulser.
Kalcium med magnesium håller hjärtrytmen regelbunden..

Båda mineralerna behövs alltså och det är inte alls säkert att vi får i oss tillräckligt med kalcium trots intag av mjölkprodukter

Den höga halten fosforsyra i mjölken motverkar upptaget. 

Ibland påstås att chelater eller kolloider underlättar kroppens upptag.

Jag är lite tveksam till det men vad som verkligen gör skillnad i bentäthet är närvaron av D3-vitamin i tillräcklig mängd

Miggy
0

var köper jag vitamin D3 i form av kosttillskott? Jag har sett en cod liver oil på hälsokosten här som ska ha vitamin D naturligt förekommande?

Glennart
0

Jag köper Thorne D3. Finns i 1000 eller 5000 IU.

Det finns säkert flera återförsäljare i sverige, jag beställer via http://www.lifeland.se/ .

Wildrat
0

Jag tar Ledins magnesiumtabletter 2 st på kvällen.

Som teurapeutisk dos kan man ta högre dos, har läst om ända upp till 4000mg/dag, men om man överdoserar så märks det.

Miggy
0

tack tack

Glad

Magnesium? ja det kanske man skulle ta kanske? jag har ingen koll alls på vad man behöver ta extra, kalcium kanske? Jag äter inga mjölkprodukter för jag har problem med svamp..

Wildrat
0

Miggy, skulle du och jag kunna prata enskilt om hur du gör? Ska börja med LCHF men utan mjölkprodukter och jag känner mig lite vilsen…

Margareta
0

Jag testar också just nu utan mjölkprodukter eftersom jag inte går ner i vikt. Jag äter ost - men betydligt mindre än tidigare, that´s it.

Numer pensionär i Nynäshamn

Miggy
0

Hej Wildrat och Margareta

min intuition säger mig att vi kanske inte ska oroa oss över kalciumet? Att vi tillgodogör oss det ändå genom våra goa köttbitar? Sen så verkar vitamin D vara nästan viktigare att tänka på än kalcium eftersom det reglerar kalcium nivåerna i kroppen.

Jag läste i skaldemans rosa bok tror jag att det är fett som ger starka ben, ok nu var det grovt förenklat sagt av mig här.

Jag kommer nog inte ta extra kalcium, bryter jag ryggen av att knyta skorna så får jag väl fundera då ;)

Pasi
0

Vi äter mest kalcium i världen men har den svagaste benstommen. Tillskott av kalcium har ju aldrig visat sig hjälpa mot benskörhet, ändå är det det som patienterna får, tillsammans med rekommendationer att hålla fettintaget lågt och äta margarin med tillsatt D2, unvika socker och äta mycket spannmål.Skrikandes
Har en far med metabolt syndrom och benskörhet och jag har ingen förståelse för de råd han får….och inte blir han bättre heller!?
Benskörhet handlar nog främst om D-vitaminbrist (D3) men även magnesiumbrist (pga högt insulin o fel kost) och höga värden av kortisol (av stress, fel kost och metabolt syndrom) påverkar starkt.

Miggy
0

tack Pasi, det var intressant. Glad

Jag ska skaffa mig lite D3 och magnesium tror jag, så får vi se vad som händer.

Pasi
0

Miggy - Bättre att äta lite fet fisk med MASSOR av D-vitamin…får ju även omega 3 tillskottet på köpet (inkl fett protein och andra vitamineraler).

Miggy
0

Hej där!

Jag och en kompis åkte över till Danmark i helgen och där hittade Möllers tran i en vanlig livsmedelsaffär. Fullt med vitamin D och A, det ska bli spännande att se om det ger nåt :)

vanessan
0

utan tillskott av kalcium tar inte era små ;) kroppar upp magnesium.

jag får panikångest utan magnesium och kalcium. och andra diverse problem. jag köper mina saker från mamma som är återförsäljare från denna man http://firma-vital.se/

han säljer bara fullmatsprodukter, alltså koncentrerad REN mat. inget skit från apoteket eller hälsokost där alla vitaminer är syntetiska. det kostar därefter, men det gör ist nytta och jag betalar hellre för min hälsa än för kommande sjukdomar.

om någon är intresserad kan jag styra upp och skicka saker till er, bara att höra av sig. min väg är billigare än via sidan.

som sagt, plinga så snackar vi business om ni är intresserade ;)

allt på http://firma-vital.se/ kan jag sälja vidare! läs och lär folket, tips tips!

ägaren av firman har ensamrätt i hela scandinavien, så det finns icke nån annan stans att få tag i ;)

clajo
0

Är ny med denna kosthållning och undrar varför vi behöver äta tillskott av magnesium och diverse annat, om vi nu äter så fantastiskt naturlig och superbra mat som botar allt…;-) Vet att vi bor på en mörk del av planeten och kan behöva mer D-vitamin, men magnesium? Ni som kan mycket om detta; hjälp en stackars ovetande nybörjare - please!!

Glennart
0

Nja Pasi så mycket D-vitamin får man inte om man inte tar tillskott. Den här listan är från WAPF (IU/100g):

Cod Liver Oil 10,000
Lard (Pork Fat) 2,800
Atlantic Herring (Pickled) 680
Eastern Oysters (Steamed) 642
Catfish (Steamed/Poached) 500
Skinless Sardines (Water Packed) 480
Mackerel (Canned/Drained) 450
Smoked Chinook Salmon 320
Sturgeon Roe 232
Shrimp (Canned/Drained) 172
Egg Yolk (Fresh) 148
(One yolk contains about 24 IU)
Butter 56
Lamb Liver (Braised) 20
Beef Tallow 19
Pork Liver (Braised) 12
Beef Liver (Fried) 12
Beef Tripe (Raw) 12
Beef Kidney (Simmered) 12
Chicken Livers (Simmered) 12
Small Clams (Steamed/Cooked Moist) 8
Blue Crab (Steamed) 4
Crayfish/Crawdads (Steamed) 4
Northern Lobster (Steamed) 4

Betänk då att de ledande forskarna inom D-vitamin rekommenderar ett intag på 2-5000 IU. Äter man flera hundra gram sill varje dag så kanske man kommer upp i tillräcklig nivå. Men vem gör det?

När det gäller D-vitamin så räcker det tyvär inte med kosten. Det beror på brist på solljus helt enkelt!

clajo
0

Jamen; magnesium - är det för att vi inte äter så mycket korn och grönsaker? (Jag har förstått att det är där det finns mest, särskilt spenat)

Pasi
0

clajo - Spenat innehåller oxalsyra vilket binder järn och magnesium så endast en liten procent av det kan tas upp.

Glennart - Lite makrill, ett par hekto sidfläsk och massor av smör, några ägg….det ger ju en del!?

Wildrat
0

Clajo, läs på denna sida. Där står bla att den som äter mycket fett behöver mer magnesium dessutom gör ett högt kalciumintag att kroppen har svårare att ta upp magnesium. De måste vara i balans för att kroppen ska funka ordentligt.

Glennart
0

Smöret, äggen och sidfläsket är fattiga källor pga bristen på solljus… om de inte får tillskott?

clajo
0

Tack Pasi, Wildrat och Glennart, min räddning i okunskapens mörker!

MaMaMade
0

Ojoj, ngnstans däruppe tappade jag tråden…känner mig *inte* upplyst…snarare tvärtom!

Har börjat äta magnesium, kapslarna innehåller 400 mg o jag tar 1 om dagen, rek 3 st. Har lite problem m kramp i vad o fot (oftast bara på höger sida?) nattetid. Hade lite muskelryckningar i benen för några dagar sedan men det värsta har lagt sig.

Är livrädd för benskörhet! Min mor led av det o själv har jag kommit in i klimakteriet, vilket innebär att skelettet börjar urkalkas. Så…goda råd tack! Äta el icke äta x-tra kalcium?

D3…? Har svårt för att stoppa i mig en massa tabletter, glömmer bort o m tanke på hur många man ska stoppa i sig när det gäller hälsokostens…jag blir mätt bara av tanken! Finns det ngn kombinationspiller/pulver som är hyfsat bra. Äter mkt fet fisk…en favvo…men det krävs förmodligen mkt mer.

*Puh*!

Bookjones
0

Jag glömmer aldrig mitt magnesium. Tar det när jag kommer hem från jobbet med morgontheet, sover så gott på det tycker jag.

MaMaMade
0

Du jobbar alltså natt Bookjones? Går det bättre att jobba natt m LCHF gentemot "vanlig" kost? Berätta om dina erfarenheter är du snäll!

Maken arb natt o har svårt att sova mer än 5 h. Han lägger sig direkt han kommer hem på morgonen vid 7-tiden. Då fikar de vid 2-3tiden, oftast en macka + mjölkchoklad. Sedan äter han ingenting. Han äter lite hemma m oss vid 17-tiden o sedan lite mer vid 11-12tiden. Om han inte ätit här hemma äter han rejält på jobbet vid 19-20tiden.

Hans magge är lite orolig o han känner sig uppblåst, särskilt när han druckit mkt mjölk (som han älskar). Magras m jämna mellanrum. Han misstänker överkänslighet mot laktos.

Han är inte överviktig o rör sig mkt på jobbet, går 1-1½ mil/arbetspass.

Jag skulle gärna vilja att han också provade på denna kosten men är det ngn som är fettskrämd så är det min man! Han kräks nästan när jag äter mina fettkanter på skinkan o dränker kött o fisk o smör!

solros_666
0

Jag äter/dricker alpnaerings Basico o fiskolja…

Basico:

Kalium: 320mg

Kalcium:400mg

Magnesium:150mg

Zink:4,5mg

Järn:4,2mg

Mangan:1,5mg

Koppar:0,45mg

selen: 15 mikrogram

Smakar vedervärdigt… men gör gott :( :)

Fiskoljan: innehåller 1 g olja o 30mikrogram selen.

Superlätta att svälja, kapslar.

Bookjones
0

Jag var helt övertygad att jag var laktosintolerant innan jag gick över till LCHF. Nu vet jag att det är kolhydratena som spökar när magen blir orolig sådär. Har "testat" med mina många återfall.

Jag sover bra numera. Brukar hålla "normala" måltider, frukost på morgonen o.s.v. fastän det borde vara nattamat för mig. Sover i 5-7 tim. Sen käkar jag middag vid vanlig tid och äter faktiskt ingenting på natten. Vi tar en timmes tupplur på lunchrasten istället.

Jag tror att det är helt onormalt för kroppen att jobba natt. Fast jag gjort det i c:a 15 år så blir man aldrig van. Känns helt olika på lediga nätter då man får sova som vanligt folk. Men, man vänjer sig och lär sig att leva bäst man kan.

Jag mår i alla fall oerhört mycket bättre på LCHF.

Mimsivimsi
0

jag jobbar natt på krogen, och märker att det funkar superbra med LCHF. Tidigare blev man ju vrålhungrig och eftersom man inte har någon tid till rast blev det till att kasta i sig lite pommes och bröd och liknande.
Nu brukar jag äta stadigt innan jag börjar jobba vid 18-tiden och det håller man sig på hela natten. Ibland om vi får tid till att äta vid 22-tiden så brukar jag ta en bit kyckling eller hamburgekött med någon god sås som bearnaise eller dylikt.

Man går aldrig hungrig alls och man sover som en stock när man kommer hem 4 på morgonen. Tidigare låg man i sängen och hjärnan snurrade på helvarv i 2 timmar innan man kunde somna.

Bamze77
0

Mina vitaminpiller heter ägg, finns på ICA !  Finns det nåt mer komplett livsmedel näringsmässigt ?

MaMaMade
0

Om man får i sig dem utan att kräkas ja…inte alltid jag får i mig. Man ska inte behöva må illa för att må bra, el hur?

Bamze77
0

Näe gudars nej…  Ett sätt att få i sig ägg kan ju vara att göra en drink på dom,  kolla inlägget om Äggmjölk-grädde!

Borde kunna varieras en hel del..