Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 880 ggr
korseett
0

Edamer, Parmesan och Parmaskinka

Jag behöver lite tips om ovanstående. Är rätt trött och lat så jag orkar inte söka.

För det första. Kvarbliven Edamer från julen. Har provat att ha den som gratinering men osten blev plastig. Har ni något tips med den?

Och så köpte jag för första gången Parmaskinka och Parmesanost och vet nu inte vad jag ska göra med dem. Vi ska ha en trevlig kväll i morgon fredag för att fira lite mannen och jag. Så vad har ni för tips vad jag kan göra med dom två?

Wildrat
0

Parmesan

Edamern kan du väl ha till potkäs?

ullna
0

Mitt inslag försvann! Här en repris.

Blanda en sallad på hälften isberg,hälften rucolasallad och avocadoklyftor. Rulla skinkan tilll rosor och lägg på salladen Garnera med valnötter, eller pinjenötter. Skvätt lite balsamvinäger på. Ringla god olja över. Riv parmesan på det grövsta på rivjärnet och strö över.

Om du inte ätit parmaskinka förr så var beredd på lite saltare och segare konsistens, men du slipper å andra sidan glutamater och konstgjord rökarom. Jättegott tycker jag att det är men man kanske behöver några gggr för att rätt uppskatta den??

andreas0
0

Parmesan är ju jättegott! Riv det och ha det över maten, passar bra till många saker som krydda, speciellt kötträtter.

korseett
0

flera bra idéer. tack så mycket!

korseett
0

ullna- din kommentar har hamnat i ostplättartrådenSkrattande

DrAnna
0

Jag brukar ha osten strimlad eller i små tärningar i äggröra/omeletten.

Parmesan blir jättegott på varma grönsaker med smör, tex broccoli