Har ost blivit dyrare?
Jag har märkt att ost har blivit dyrare på Willys på sistone. Förr köpte jag Gouda för 44kr/kg nu är det över 50kr. Eller inbillar jag mig?
Den har blivit dyrare.
Alla butiker har höjt priset på ost och smör pga höjda råvarupriser. Ca 15-20% upp på Ica och Konsum där jag brukar handla.
Ja vi hade en prishöjning 3 dec. (jobbar på Arla)
Anledningen till detta är för att bönderna ska få mer pengar för mjölken kanske ska tilläggas!

Är det den enda höjningen eller passar återförsäljarna (eller arla) på att höja i samma veva? 15-20% till konsument låter ganska mycket i "första hand" så att säga

Dom pratade just på nyheterna att inflationen inte har varit så hög som den är nu på 15 år , påverkar naturligtvis priserna direkt!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Jag är helt med på att bönderna ska få mer betalt för sina produkter. 
Men jag muttrar ju lite för jag tillhör gruppen låginkomsttagare 
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Eller så har de upptäckt oss, och ser att vi kommer ändå att köpa osten, då höjer de priserna. Vi kanske ska hålla hemligt att vi lever på fett
Hehe, nej det är faktiskt endast höjning till bönderna från Arlas sida sen om butikerna passa på eller inte kan inte jag svara på.
#8 Hehe det var en rolig kommentar.
Även ghee blivit dyrare i arab-butikerna och det är importerad ghee, inte har det med svenska bönder att göra tycker jag.

Det påstås vara mjölkbrist runt om i världen. Anledningen ska vara Kinas nya matvanor? Om det är sant vet jag inte.
Om bönderna får mer för sina produkter betalar jag gärna mer, köpmännen får nog så det räcker ändå utan att lägga på ännu mer.
Jo det är nog ganska stor mjölkbrist över ganska stora delar och inte bara i Sverige, men jag säger som du Mona-Stina!
Om det gynnar att bönderna får mer betalt (vilket det gör) så har jag inga problem med prishöjningarna.
Någonstans tror jag vi måste inse att bra mat kostar pengar. Vi har blivit vana vid att få en massa produkter, inte bara mat, till ett ekonomiskt värde som inte egentligen motsvarar en bra produkt.
För min del, har jag insett att jag hellre betalar mer för en bra kvalitetsprodukt som håller, än mindre för en produkt som bara håller en månad.
Och JA, trots att jag är fattig student (eller tja, just nu arbetssökande med ett konto som blir tommare varje dag) så vill jag se att dom som arbetar med mat ska känna att dom får betalt för sitt arbete! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Det var ju inte bara kvalitetsprodukter som prishöjdes, det var ju över hela linjen.
sant hemul
#15 Jag vet inte vilka produkter du menar som har dålig kvalitet och inte då behöver höjas?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Men nu vände du på det! Jag menade inte att priset inte skulle höjas på mejerivaror av sämre kvalité. Jag menade att alla mejerivaror inte är kvalitetsvaror, så jag förstår inte argumentet att vi ska betala för kvalité. Tvärtom är väl de flesta mejerivaror skräp, de som allting annat. Det finns annat än ekologiskt smör på mejerihyllorna och de trista plastostarna ska vi inte tala om.
#15, visst stämmer det, men t.ex. margarin höjdes ju inte, så då var det den bra maten som höjdes :P
Jag håller med om att bönderna ska få sina pengar, hoppas det innebär att fler ger sig på det och börjar t.ex. producera ekologisk mjölk, så vi kan få större tillgång till sådana produkter.