Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2023 ggr
Dessi101
0

0g kolhydrater?

Märkte nu att om jag tar bort yoghurt, grädde och creme fraiche i maten minskar mitt kolhydratintag markant! Från 20g till bara 2g. Det kommer  bli svårare för mig att komma upp i antalet kcal jag förbränner under en dag utan dessa livsmedel.

Hur viktigt är det att inte ligga på energiundersott?

Och hur många härinne äter en kost med nästan 0g kolhydrater?

Margareta
0

Energiunderskott tror jag inte du behöver bekymra dig om - proteinunderskott däremot är inte bra för musklerna och att fettprocenten inte sjunker för lågt.

Numer pensionär i Nynäshamn

Wildrat
0

Ät mer grönsaker då. Du kan ju välja grönskaer med lite högre kolhydratinnehåll om du skippar mjölkprodukterna…

AnnaCathrina
0

Jag äter vissa dagar nästan inga kolhydrater alls och andra lite creme fraiche och/eller lite grönsaker. En dag när jag ätit lite mer  grönsaker och creme fraich/grädde så kanske jag kommer upp i 6g kolhydrater.

Tizia
0

Jag och min sambo försöker ligga på 5g kolhydrater och under. Vi upptäckte att det var det bästa för oss för att kunna gå ner i vikt och vi mår bättre av det, jag har inte längre mina sötsug efter godis. Min sambo retar mig för att när jag väl blir sugen på något "syndigt" så skriker jag efter hallon och grädde Skrattande. Bytte ut creme fraiche mot smör istället och fick på det sättet i mig mer fett.

Vill du få upp kolhydraterna så precis som Wildrat skrivker ät lite mer grönsaker eller välj något med lite mer kolhydrater i, annars kör på och se vad som händer. Grönsaker med massa ost i ugn är säkra kort.

Margareta
0

Vi gör blomkålsmos ibland med massor av smör i - det är jättegott och innehåller lite kolhydrater.

Numer pensionär i Nynäshamn

Jennix
0

Jag tycker inte du ska oroa dig för procenten. Ta bort mjölkprodukterna och ät det du brukar i vanlgia fall, och se vad som händer. Ge det två veckor eller så, då borde du kunna se om det funkar elelr inte. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

DrAnna
0

Och inte ska du räkna kalorier heller!

Ät så du blir mätt och känner att du orkar göra det du vill.

Jag förstår att du tränar en hel del. Det kan vara ganska trögt i början av LCHF men går över. Och du ska kanske inte gå så hårt ut med träningen samtidigt som du är rel ny med kostomläggning.

Eller vad säger ni andra?

Dessi101
0

#7:

Jag använder mig av GIViktkoll.se när jag fyller i vad jag äter. Vet egentligen vad som innehåller kolhydrater, fett och protein men det är en vana som jag tycker är rätt givande ändå. Där har jag mina staplar av rekommenderat intag, men eftersom jag äter så mkt fett och protein kommer jag sällan upp i den kalorimängd de rekommenderar (min passiva färbränning vilken är på ca 1500 kcal). Jag blir ju så mätt menar jag.. :)

Men det blir å andra sidan bara jobbigt att trycka i sig mat på kvällen om man ligger på kaloriunderskott när man redan är mätt och nöjd.

Jo jag tar det lugnt med träningen. Har märkt att jag blir yr och orkeslös nu, men det går ju över efter en tid :)

Skaldeman
0

Äter man rätt slags mat så tar naturen hand om resten. Jag har aldrig försökt att styra kaloriintaget. I början åt jag mig mätt, senare övergick jag till att äta mig ohungrig. Om det blir 1000 eller 3000 kalorier per dag stör mig inte. Men jag håller alltid kolhydraterna lågt och fettet högt när jag vill gå ner i vikt. Proteinet bryr jag mig inte om. Du kan inte äta för lite protein på höganimalisk mat.

/SSS