Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fågelrätter
Läst 3403 ggr
odezza
0

Kycklingbröst med brieost och thaimorötter

Blev bjuden på detta av mina grannar… och det var jättegott, som Tina brukar säga! Flört

Mina grannar hade gjort rätten utan färsk koriander, och med grön currypasta, lite mindre än vad som står i receptet… så här får man väl prova sig fram lite…

Man behöver ju inte äta så mycket av morötterna, utan se dom mest som garnering, och om man är känslig för möglet i brieosten kan man kanske använda färskost istället. 

Kycklingbröst med brieost och thaimorötter 

"still lost in space and time"

Margareta
0

Vad kul - hade du gett dem receptet under hot att inte komma annars - eller har du övertygat dem på annat sätt?

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Tack för receptet, låter jättegott. Jag lagar kyckling ofta så detta måste jag prova.

Margareta
0

Innan jag började med LCHF fyllde jag kyckling, som tillagades i romargryta  med persilja, timjan och apelsinjuice. Skyn redde jag redan då med grädde - fast matlagnings på den tiden.

Det enda som jag inte har idag är apelsin - men jag använder ibland mangovinäger och det borde fungera lika bra och vispgrädde borde bara bli ännu godare.

Mervi
0

Idag skall jag laga denna, har plockat fram kycklingfileerna.

Undrar om man kan byta ut morötterna mot annan grönsak, jag får fundera vidare på det. 

Jag är hemma med min kassa rygg och vilar. I eftermiddag skall jag till kiropraktorn och hoppas att jag kan jobba i morgon. Tråkigt att bara gå här och hänga och inte kunna göra något. Jag går fram och tillbaka för jag kan inte sitta hela tiden, inte ligga heller.

Slutgnällt.

magma
0

Fy för den lede Mervi, jag vet hur du känner dig… Hoppas du blir bättre snabbt efter kiropraktorbesöket! Ha bara i minnet att du behöver ta det lugnt direkt efter så du inte halkar dit igen, ryggen är oftast instabil timmarna efter innan muskler och ligament "lagt sig till ro". Har du provat is på ryggen? När min rygg är riktigt eländig så kan smärtan lindras av att ha på värme och kyla växelvis, med tonvikt på kyla. Jag har en gelpåse som alltid ligger i frysen, annars funkar ärtor i nödfall:)

Mervi
0

Det skall jag prova, tack magma. Min man har sådana ispåsar, finns nog i frysen.

magma
0

…en ställning som är väldigt skön för ryggen är att ligga (på rygg:) på golvet med underbenen vilandes på en stolssits. Inget man gör hur länge som helst, men om du inte kan stå/sitta/ligga någon längre stund så kan man ju försöka härma den varianten i sängen genom att palla upp benen i den vinkeln med några rejäla kuddar.

Mervi
0

Tack för tipsen magma. Jag försöker med allt. Jag kan inte sitta eller stå länge just nu. Jag skall testa.

Mervi
0

Nu har jag ätit denna kycklingrätt och det var kanongott. Kommer absolut att laga det flera gånger.

Kiropraktorn tyckte att jag var väldig ostabil i ryggen och jag var öm när han tryckte på vissa punkter. Absolut resultat av bowlingen, jag är nybörjare utan någon som helst teknik. Men han tyckte att jag borde få lov att testa igen och tänka på uppvärmingen och att jag inte vrider kroppen för mycket. Jag får ta det lugnt nu i några dagar med lite promenader och cykelturer.

magma
0

Jag bowlade för första gången i september, och min rygg uppskattade det inte kan jag säga… Tyvärr, för det var kul! Du lägger väl is på ryggen nu när du varit hos ryggbrytar'n?! Räcka ut tungan Det lugnar ner upphettade muskler väldigt skönt.

Mervi
0

Jag vilade med is på ryggen igårkväll. Men god var ont jag hade när jag skulle lägga mig. Nu på morgonen känns det lite bättre. Jag får ta det lugnt idag och kanske gå ut på en kort promenad.

Margareta
0

Sist jag bowlade vred jag ett knä som inte blivit bra sen dess och det är flera år sen…kloten är TUNGA

Mervi
0

Jag håller med att kloten är tunga, min högra armbåge sa ifrån, den har jag skadat när jag trillade med cykeln i somras och den har inte läkt riktigt ännu. Så farligt det är att motioner.Flört

Margareta
0

Bäst vi låter bli…Hemlis

odezza
0

#1 Margareta… inga hot från min sida förekom! Dom lagade den helt på eget bevåg, antagligen var det för att muta mig till att skriva ett protokoll till vår vägförening, banken ville ha ett protokollsutdrag… Flört

#9 Mervi… ja, visst är det gott! Hur gjorde du med morötterna, bytte du ut dom mot något annat?

Mervi
0

Jag åt några men gud vad söta de var. Var liksom tvungen att smaka.Flört

odezza
0

Man kan kanske nöja sig med att koka "såsen" utan morötter? Det blir liksom en kycklingsoppa, som man får äta i djup tallrik med kniv och gaffel… Flört

Rädisor på våren? Senare rättikor? Enligt SSS:s GI-noll ska det vara ok…?

magma
0

Hoppas du mår bättre nu Mervi!

Mervi
0

Idag känner jag att ryggen börjar bli bätte. Tack magma! Det fixar sig. Tur att jag inte gav mig iväg till jobbet direkt. Nu har jag tagit det lite lugnt och märker skillnad.Skrattande

starhawk
0

Lagade till den igår, men all ost smälte och rann ut, fanns endast rester kvar i kycklingen, skall det vara så?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mervi
0

En del av osten rann ut även hos mig men jag tror att man får linda baconet lite hårdare runt kycklingfilen. Jag kommer att testa igen.

starhawk
0

Jag använde snarare fyra fem bacon per file men det hjälpte inte

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

magma
0

#19: Skönt Mervi! Hoppas det fortsätter på den vägen:)

Mervi
0

Tack magma.

Memama
0

Borde man inte kunna byta ut morötter mot broccoli. Det tycker jag är gott till kyckling.