nykomling med ledvärk och sömnproblemsfunderingar.
jag är helt ny på det här med LCHF har bara hållt på en vecka, har tidigare försök med många metoder t.o.m. gjort en gastric banding som fungerade bra i början,men efter att jag blev tvungen att operera bort livmoder, äggledarna och en äggstock for min vikt upp igen. vilket gjorde att jag tappade gnistan och struntade fullständigt vad jag åt och blev sockerberoende.
jag har problem med led- och muskelvärk och den här veckan med LCHF har jag blivit stel och svårt att få kroppen att slappna av så det har inte varit någon sömn precis. kan detta bero på omställning till den nya kosten? har nån annan erfarenhet av det?
Hej pigstie!
Ja, min erfarenhet är inte olik. I mitt fall handlar det om candidaavgiftning när jag slutar med kolhydrater eller när jag medicinerar mot candida. Kan det vara det i ditt fall också, så har du definitivt hittat rätt med LCHF!
Hoppas det lättar snart!

Omställningssymptomen är mångfasetterade och skiftar från person till person.
Omställningen kan ta allt från några dygn till 3 veckor i normalfallet
Vad som är gemensamt är att dom går över
..
När du kommer ut på rätt sida med nykonverterad "fettdrift" kan du se fram emot både mindre stelhet och bättre sömn..
Och en hel räcka annat positivt som du också kommer att märka 
dufva skrev: "Vad som är gemensamt är att dom går över
.."
så sant! :D
Välkommen hit pigstie! Jag tror nog också att det är omställningsbesvär.
Hur trivs du annars med att äta såhär? Gillar du maten? :D
Hej och välkommen! 
Det kan kännas lite jobbigt i början men det går över efter ett tag, i min erfarenhet. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Välkommen från mig också - kan inte annat än instämma i de råd Du redan fått. Det tar lite tid med omställning och vad som händer är olika för var och en.
Numer pensionär i Nynäshamn

Hej allesammans!
tack för era svar.
jag började med den här maten efter en del tankeomställningar efter att läst om Annika Dahlqvist i hemmets veckotidning. jag hade som sagt givit upp och hade väl därför inte hört talas om LCHF innan. har väl ännu lite svårt att få tillräkligt med idéer vad jag ska hitta på att laga, jag har en man som är så misstänksam mot nya maträtter och hans smak är så begränsad, bl.a. svårt med fisk och fågel. men han har också gått med på att äta denna mat då han behöver det. han har varit coca colaberoende, men inte drukit det nu på en vecka
sä det är bara att testa sig fram till en bättre framtid.
kram allihop./ Lena
Det finns massa goda recept längre ner i vänstra spalten som jag kan rekommendera. Titta under rubrikerna som börjar på "Mat - Recept på …" så kommer ni ha att göra att testa nya recept lääänge.
Verkligen bra jobbat att skippa colan! Där får man ju dubbla beroenden på köpet: både socker och koffein! Du får berömma din man från oss! ;-)
Håller med Amiechan!
Jag slutade med pepsi max, och det var slitigt nog… Även med bara koffeinet. Så gratulera din man!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Välkommen! Du kan också laga vanlig mat men sätt till lite grädde och skippa mjöl i såserna. Jag brukar tex laga kalops och när jag reder såsen tar jag creme-fraiche. Jättegott till kokt blomkål och/eller broccoli.
Du har får många svar på dina frågor och jag kan bara hålla med de andra, det är säkert omställningen. Hoppas det snart ger sig.
Grattis till en bra början utan cola.
Magnesium+calcium och Kalium kan behövas läggas till, framförallt om du får kramp i benen.
Välkommen!
Glöm inte att klicka på fliken Artiklar och där hitta fler recept - om Du bläddrar neråt i vänsterkanten. Där ligger alla läckra recept med bilder.
Numer pensionär i Nynäshamn