Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2662 ggr
Royalwithcheese
0

Heeelt fel ju

Læste detta idag på aftonbladet http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/fragadietisten/article1595972.ab

Personen ifråga vill gå upp i vikt och får rådet att æta mer fett. Undra hur det kommer gå før stackarn…

Mervi
0

Om hon äter fettet ihop med socker och kolhydrater så går hon säkert upp i vikt.

fettbramat
0

Så länge personen ifråga OCKSÅ fortsätter att äta kolhydrater går hon/han nog upp i vikt. Det har de två övriga familjemedlemmarna här hemma bittert fått erfara sedan dottern och jag börjat äta LCHF. De andra äter som vanligt + smör/sås.
Skrattande

fettbramat
0

Du var snabbare Mervi!
Skrattande

Royalwithcheese
0

Jo sjælvklart førstår jag att hon kommer gå upp om hon också æter kolhydrater, men tyckte bara det var lite komiskt att læsa de råden till en underviktig, det har ju varit bættre till en øverviktig person :)

Tror ni inte alla dessa dietister tvivlar på sin kollis-teori ibland? Nu nær det ændå kommit belægg før att LCHF-fungerar? Det verkar ju bli mer och mer accepterat. Tænk att något du gått och gett råd till andra om i flera år visar sig vara helt fel!

maxiq
0

På en annan fråga om det var mycket kolhydrater i tuggummi från en som hade gått ned några kilo (LCHFare?) så svarade dietisterna:

"Det innebär att varje tuggummi innehåller mindre än 1 gram kolhydrater & drygt 2 kilokalorier. Oavsett om man får i sig kolhydraterna eller inte är det alltså ingen mängd som påverkar på något sätt"

Inte ett ord om att tuggummi inte innehåller något fett så hon kan tugga hur mycket hon vill. Kanske en liten attitydförändring på gång?

DrAnna
0

Fast Glennast här på forumet har ju gått upp 10 kg på LCHF.

Doc
0

Jo precis, jag tycker råden på det stora hela var rätt bra för någon undernärd som vill gå upp i vikt. Mycket fett och protein, samt begränsad mängd socker (LCHF eller likn) brukar ju i min erfarenhet mer ge viktnormalisering, eller vad man skall kalla det för.

Att börja äta godis och dricka massor av läsk skulle säkert göra att personen gick upp i vikt, men då mest mag-vikt mest vilket kanske inte är det mest önskvärda…

Glennart
0

Anna, faktiskt till och med över 20 kg .

fettbramat
0

Glennart! Vad synd att du inte sa till - du hade kunnat få 20 kg av mig!
Räcka ut tungan

DrAnna
0

Glennart!  Man får GRATULERA! Ditt mål var ju bl a att bli av med "spinkigheten"

jag tror det är viktigt för alla att känna till detta. -Så att LCHF inte bara das som en "bantningsdiet", utan att det handlas om något helt annat…

[Karro]
0

Jag skulle inte ens vilja kalla det diet utan livsstil!

Glennart
0

Carnivore for life! Cool

andreas0
0

Mer fett låter utmärkt om man vill gå upp i vikt. Fett som energikälla gör ju att kroppen anpassar sig till sin normalvikt, vare sig det betyder neråt om man är överviktig eller uppåt om man är underviktig.

ingrids
0

Helt rätt , har själv gått upp 4 kg genom att äta mycket mindre kolhydrater mycket mer fett och protein så  idag anser jag mig vara mer normalviktig

Jennix
0

Jag hade skrivit en kommentar tidigare men den är helt borta så jag skriver en till:

Glennart, det vore roligt om du kunde skriva om din viktresa (eller har du det?) så kan vi göra den till en artikel!

Det är ju intressant och kan vara till inspiration för andra. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Glennart
0

Det skulle jag kunna göra. Jag har mycket i skolan just nu så det får bli om en eller två veckor isf.

Glennart
0

Det passar nog rätt bra för om en vecka så är det 1 år sedan jag registrerade mig på Kif.

Jennix
0

Det låter jättebra! Jag är nog inte den enda som vill läsa om din "resa". Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mervi
0

Jag hade gärna läst jag med, det är så härligt att det funkar åt alla håll.Skrattande

Royalwithcheese
0

Hur går man UPP av LCHF? Visst att jag ær ny på området men førsøker læsa mig in och vad fattat det som så låter det som det ær i princip omøjligt att gå upp av fett. Eller omøjligt och omøjligt men att det inte påverkar insulinet på samma sætt som kolydrater..

Margareta
0

Vi ser fram emot Din 1-årshistoria som Artikel Glennart och då gärna med alla dina roliga avatarer - glöm inte det…Räcka ut tungan

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

#20 - Ja, det är i stort sätt omöjligt att bli fet av fett så länge man har lågt insulin.
Man kan fortfarande öka mängden muskler på den här kosten vilket är ganska vanligt…och är då muskeltillväxten större än fettbortfallet så går man ju upp i vikt (en positiv viktökning tycker jag).
Det finns andra faktorer som kan påverka insulinet och då kan man få större fettlager oavsett vad man äter, även om LCHF är att föredra även då. Den kanske vanligaste faktorn är stress av olika slag som höjer stresshormonet "kortisol"….som i sin tur höjer blodsocker och insulin.

Jennix
0

#20  Också ett bevis på att man kan gå upp i vikt med muskler och inte med fett. Det är därför det är viktigare att mäta än att väga sig, vågen visar inte om man har fett eller muskler.

Royalwithcheese
0

#22 Så kalorier ær något man kan strunta totalt i om man kør LCHF? Ju fett jag æter, desto mer går jag ner i vikt? Stæmmer det æven om man inte har någon større øvervikt?

Doc
0

#24 Snarare är det så att ju mindre kolhydrater du äter desto mer tenderar du gå ner i FETTvikt. Om du äter tillräckligt med fett och protein (aptiten sköter normalt det) så behöver inte muskelvikten påverkas dock.