Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fågelrätter
Läst 5263 ggr
Amiechan
0

Vitlökskyckling i lergryta

Jag plockade fram min nya lergryta för andra gången igår och gjorde mig en smaskig vitlökskyckling.

en kyckling
smör
parmesan
vitlöksklyftor
champinjoner
gröna oliver med chilifyllning
peppar
salt

Lägg lergrytan i blöt i 20-30 minuter.
Riv parmesan, pressa vitlök och blanda med smör (jag rev alltihop i assistenten. Snabbt och effektivt.). Stoppa in så mycket av smöret under kycklingens skinn som du kan få in.
Lägg kycklingen i lergrytan, peppra och salta den. Lägg champinjoner och gröna oliver runtomkring och lägg över resten av smöret.
Ställ in lergrytan i en kall ugn och sätt igång ugnen på 200-225 grader. Ha tålamod i 1½ timme innan du kontrollerar om kycklingen är färdig.
Det blir helt underbart gott!

[Saiva]
0

Låter jättegott, jag kanske ska damma av min lergryta också! Skrattande Det blir så gott kött i den!

Venus
0

Det sägs att ju lägre temperatur man har på ugnen desto bättre blir maten. Tar ju förstås längre tid, men det har man ju….

Köper mig nog en ny lergryta snart, för jag vet ej var jag har den gamla, och testar ditt recept som låter gott.

Mervi
0

Så mycket goda recept, när skall man orka äta upp allt ??Flört

Margareta
0

Tänk Mervi att det blev som jag ville…
En sajt full med bra recept och trevliga, duktiga, peppiga människor…

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Jag har haft flera lergrytor i olika storlekar, men undrar om jag har någon kvar. Det var väldigt inne när jag var ung.

Mervi
0

Jag har inte min kvar men det går ju skaffa. Visst är det härligt Margareta att sajten har blivit så populär och trevlig.

Margareta
0

Skrattande

Gittan-Xyz
0

Äntligen ett recept till lergrytan jag fick julen 2005!

Margareta
0

Gittan:Jag använder min lergryta flera gånger i veckan utan recept… säg till om du vill ha fler tips…

magma
0

Stämmer det att man inte ska ha för varmt när man använder lergryta? Fungerar varmluftsugn? Jag har "hört" att  175 grader är max, men om Amiechans lergryta håller ihop än så borde det vara riskfritt:) Vad många frågor det blev nu då…

Gittan-Xyz
0

Margareta, ja hemskt gärna. Jag har inte en susning om hur man ska använda den.

Ann.A
0

Jag undrar hur länge en skinkstek på ca 800-1kg ska vara inne i ugnen och gradantal om man använder lergryta? Vad kan man lägga i mer?  Man kanske kan dela den i bitar och hälla i grädde och vad mer?

Hm.. det blir nog min middag, så hjälp mig! Glad

Gittan: Det finns lergryte-kokböcker att köpa. Man kan laga mycket i lergrytan.

korseett
0

margareta! ung har inte med ålder att göra utan med sinnet. Du verkar fortfarande ung!

Gunnilla
0

Ja, själen blir aldrig rynkig!Glad

Lillianna
0

Jag önskade mig en lergryta i julklapp, och fick en. Nu står den för första gången i ugnen.

I den ligger det 2 kronkycklingar med kryddning lök, citron, timjan, soya, rosmarin, salt, peppar och smör. I receptet stod det 250grader men jag har sänkt till 225.

Tror ni det blir gott??

Vad har ni mer för recept??

/Lillianna

~ Lillianna ~

andreas0
0

Om ni använder lergryta så tänk på att ställa in lergrytan i ugnen innan ni sätter på den, så att den får värmas upp i takt med att ugnen värms upp. Då minimerar ni risken att den spricker vid för höga temperaturer.

MaMaMade
0

Lergryta är suveränt att använda. Det enda negativa är att jag inte har hittat ngn tillräckligt stor…jag skulle behöva köra 2 kycklingar samtidigt om inte inte affären har hemma sk "festkyckling" o det är inte särskilt ofta.

Köttet blir väldigt saftigt i den… Glad