Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2464 ggr
Skaldeman
0

Beef Jerky och dödssås

Min äldsta dotter kom hem från USA med ovannämnda produkter. Synnerligen välsmakande. Jag har sett Beef Jerky någon gång i Sverige, men till ett orimligt pris. Original Death Sauce var en ny bekantskap, starkare och fylligare än Tabasco. Är det någon som sett en bra svensk leverantör av något motsvarande?

/SSS

fettbramat
0

Jag skulle göra egen Beef Jerkey. Här är ett recept jag hittat på nätet men inte hunnit prova ännu. Det innehåller tyvärr soja och tomatpuré men det borde gå att krydda lite som man vill.

Jag har däremot tidigare gjort chips av Serranoskinka. Jättegott!

Lycka till i den fortsatta jakten eller med recepten om du provar dem.

Amiechan
0

Nja, jag har sett rätt mycket Beef Jerky i Sverige - priset har jag dock missat eftersom de märken jag sett föll redan på innehållsförteckningen (socker, sötningsmedel och glutamat).

fettbramat
0

Här hittade jag lite info om dödssåsen. Praise to The Internet! Fanns på en annan iFokus-sida?!? Exempel på goda grannar skulle man kanske kunna säga.
Glad

Skaldeman
0

Tack, helena! Det är precis den såsen det handlar om.

Amiechan,

visst, det är tillsatser i köttet. Och tre gram socker per 100 gram. Men köttet väger nästan ingenting och mängderna i ett par smakbitar blir mikroskopiska.

/SSS

Amiechan
0

Nå, sockret bekymrar inte mig, men jag när jag fick provsmaka kände jag smaken av glutamat. Och den undviker jag allt vad jag kan ;)

andreas0
0

Beef Jerkey kan man göra själv. Här är en länk till ett recept.

När man gör det själv kan man ju anpassa kolhydrater och tillsatser som man vill. Receptet är lite fettskrämt, men bra i allmänhet, så strunta bara i raden där det står att man ska trimma av fettet.

andreas0
0

Förresten, om ni undrar vad en box fan är i receptet så ser en sådan ut så här. Väldigt bra för att torka olika saker, och det är det man utnyttjar till att torkat köttet snabbt i det här receptet.

En sak jag inte har lyckats lista ut är vad bestyckningsdelen på köttet heter på svenska. Flank Steak står det i receptet. Någon som vet vad som är svenska motsvarigheten?

Skaldeman
0

Vilket trevligt ämne du tar upp, Andreas0! Kulturella styckningsskillnader kan man skriva spaltkilometrar om. I Sverige tillämpar vi mest en s k anatomisk styckning. Flank steak är den där magra slaksidan bakom bringan. Kallas normalt slaksida, tunnbringa, kållapp eller något liknande på svenska. ("Flank", i brittisk engelska och "Flanchet" på franska.)

/SSS