Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 1699 ggr
MillisB
0

Aftonbladet hjälper dig mot sötsuget

Det är bara att bestämma sig…

Dietisten Josefine Jonasson menar att det inte finns vetenskapliga bevis för att sockerberoende existerar. Det är bara för att det är mysigt med något sött som man fortsätter äta…

Fantastiskt! Äntligen en lätt lösning på vårt problem, och vi som trodde att vi var inne på något…

OBS. Detta inlägg är lite ironiskt.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

ButterflyEffect
0

AHA! Jag har alltså dragit på mig 40 kg övervikt, diverse ömmande leder och andra problem, för att det är MYSIGT att äta sött?!? Trevligt. Jag som trodde jag var beroende.

(även detta inlägg bör tolkas som ironi! Flört)

Jennix
0

Argh. Jag kan bli arg men det är liksom inte lönt. Jag är glad att JAG har hittat det som är rätt för mig och kan bara hoppas att andra sockerberoende får samma hjälp av LCHF som jag fått. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

odezza
0

Söt frukt och vindruvor kan stilla begäret…! ???

Trodde att det snarare underhöll begäret… jag måste vara totalt felinformerad!  Flört

"still lost in space and time"

mollward
0

Man kunde önska att dessa dietister som är sådana förstå-sig-påare kunde bemöda sig att faktiskt läsa den forskning som finns, som faktiskt bevisar att sockerberoende finns.

Men det förutsätter ju att de har lärt sig engelska så klart, då studierna är gjorda i Usa… Och det kanske de inte har lärt sig.

Wildrat
0

Man kan komma med ett dussin forskningsrapporter till dem men de kan ändå hävda att de inte TROR på det. Alla människor är väldigt duktiga på att ignorera sånt som inte stämmer med deras världsbild.

blodtopp
0

Hon skulle behöva läsa Kias tråd om sockerberoende. Undrar hur/om dietisten skulle bortförklara henne?

Skadlig
0

#6 enkelt, Kia fin människa som hon är, är uppenbarligen bara en hysterisk kvinna. Jag säger att vi sätter henne på valium så som man gjorde med kvinnor på 50-60 talet :)

Fint i övrigt med deras kommentarer om blodsocker nivåerna. Deras plan för att äta ofta är alltså tydligen det att man ska hålla blodsockret konstant högt så att man slipper dipparna :)

Appropå dipparna så var jag dum idag och åt för mycket kakor på fikan på jobbet. Underhållande känsla när det spritter i benen så att man har svårt att sitta still samtidigt som ögonen håller på att falla ihopa av trötthet

Gronstedt
0

Jag känner mig också rätt hysterisk av kolhydrater, kan jag också få Valium?

ullna
0

Kära ni ni inbillar er nog bara. (ironi)

Man blir tvärarg. Det finns nog inget alkoholberoende heller eller vad tror ni. Det är bara mysigt att dricka sig från hus och hem och äktenskap,

Skadlig
0

Nja alkohol tycker forskarna tydligen att det finns tydliga droger i som gör en beroende. Att inte socker räknas dit är konstigt men mer konstigt är att spelberoende räknas som ett beroende dock. Där äter man ju inget alls och det är bara hjärnan själv som riggar om sig.

Om man ska vara cynisk så är det kanske lite det att sockerberoende inte är något som drabbar män (ya right) utan bara kvinnor.
Att bara kvinnor skulle kunna bli drabbade tror jag är falskt men jag kan tänka mig att det är det som folk tror.

Gronstedt
0

Ja, manfolk ska ju dricka när de deppar, kvinnor äta choklad …

Skadlig
0

Bra choklad tröstar dock även om den inte är söt. Massa fina goda droger i det :D

mizztlur
0

……eller som min gynekolog sa när jag var där och diskuterade min övervikt i kombination med PCOS..

- Det är bara att svälta sig så går man ner i vikt!

(Inte ens ironi även om jag önskade att det vore det)

maxiq
0

Jag håller på att pennfajtas med reportern som skrev artikeln och så här långt har det framkommit att hon bara skrivit av vad dietisten från Karolinska har sagt. Jag återkommer med hela brevväxlingen om jag får ett nytt svar från reportern.

Jag har skickat länkar till Beroenden.ifokus och till Bittens sida.

Skadlig
0

Bra jobbat. Man ska inte låta reportrar lata sig så där. Påminner mig om en sajt www.badscience.net

Han tar upp fall där tidningarna helt okritiskt låter hackare uttala sig.

MillisB
0

Bra jobb Maxiq!

Det ärmånga som läser AB och det är illa om dietistens ord ska få stå oemotsagda! Är själv inte så hipp på att skriva till journalister, så det är gott det finns sådana härinne som mer än gärna gör det.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

ullna
0

Ja, Maxiq, du har så rätt. Det verkar vara så med alla kostrådsreportrar. De är så okunniga att det är genant. Lite, fett mycke frukt och grönsaker är det eviga mantrat. Kollar dom ingenting?

maxiq
0

Jag tror att just denna journalist mycket väl vet att det hon skriver inte är hela sanningen, man vad ska hon göra när hennes arbetsgivare drar in pengar på att lura in folk i Viktklubb där de blir tvungna att stanna kvar i all evighet för att hålla vikten (jämför med VV).

Man biter ju inte den hand som föder en…