Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 673 ggr
MegN
0

Motigt i diket...!

Befinner mig just nu i det s.k. diket, dvs "halkade av banan" med ett antal dagars avsteg över jul. Och det är ett helsike att ta sig tillbaka! Förut har jag alltid bara gjort något enstaka avsteg, typ en måltid, och inte haft några problem med att sen äta riktigt. Men nu!? Hela den här veckan har jag varit stentrött och hängig. Och hela tiden fortsätter jag att fuska - trots fasta föresatser varje morgon!? Igår var nog en av bottennappen - var på blodcentralen och gav blod. Vid ankomsten (vid lunchdags) kände jag mig matt (av brist på kh förstås, nu innan jag ställt om) och insåg att jag bara måste få i mig något om jag inte skulle svimma av "åderlåtningen". Så jag petade i mig en färdig grovbulle-macka och två glas apelsinjuice. När jag sen var färdig stjälpte jag i mig ytterligare två glas juice och en mugg citronte (pulver=massor av socker)!!

Idag har jag inte ätit så värstingdåligt, som sämst räknas väl en bit leverpastej (tjock skiva skivbar) och ett par koppar kaffe med grädde (som jag visserligen slutat med, men bara "måste" unna mig en seg dag som denna). Istället får jag "ta" den här tröttheten.

- Lärdom: ska man göra avsteg så ska man åtminstone se till att man återvänder raskt till riktig kost!

Går det fortare att ställa om ifall man motionerar mer? Är det någon som har märkt skillnad (inte för att det lockar mig att öka hundpromenadstempot när jag är så här hängig, men om jag trodde att det gjorde omställningen snabbare skulle jag sannerligen göra ett försök!)

Margareta
0

Stackars MegN -  vet inte vilket som går fortare - vet bara att det inte är så kul oavsett. Kompromisserna kommer sällan ensamma.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Hoppas du snart krypit ur diket och kommit på banan. Inte kul när det blir så jobbigt.

ullna
0

Hej MegN, Aktare vad det ringde klockor här! Och samma problem i flera trådar (jag har två - en fråga till doc_ och en "jag behöver hjälp"). Jag har mått uschligt de senaste dagarna precis som du beskriver. Jag tror att vi i vår iver varit för "duktiga".

Man behöver lite lagom lära sin kropp. Nu börjar vi om lite försiktigare. Jag är fortfarande övertygad om att detta är rätt, men kanske inte med så hysteriskt brådska som vi har haft. Alla tycks ha haft årerfall. De säger oss kanske något om att vi hastar fram för fort. Men vi håller ändå en kurs, fastän vi hamnar i diket ibland. Eller hur?

Margareta
0

MegN - för att vara så gammal i gårn som du är (2005?) så är det väl inte så konstigt att man flippar ibland?

Jag gjorde också det över jul och det går att komma upp igen - men man får vara lite konsekvent! Överät hellre grädde och det som är halvbra - än det som är helt fel - det hjälper!

Numer pensionär i Nynäshamn

DrAnna
0

Du har helt rätt--snabbt upp på banan igen! inga sura miner, i inget "tycka synd om", inga självförebråelser!!

Ungefär som när barnen var små: slagit sig på knät, blås, och upp-igen- och- lek!

de här avstegen gör nog inte så mycket. Ökad motion hjälper INTE