Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 2071 ggr
Besika
0

Behöver snabbförklaring om fett

Tjenixen alla duktiga människor. Jag behöver lite snabb hjälp. Har läst det massa gånger, men blir ändå osäker nu, VAD är det som klaggar igen ådrorna? Är det kolisar som gör dem hårda och sen fastnar fleromättade fetter?

Heller hur förklarar man enkelt?

Pasi
0

En vanlig förklaringsmodell är att kolhydratätande och överskott på omega 6 ger inflammationer i ådrorna samt mycket fria radikaler….o att dessa inflammationer i ådrorna gör att de, av fria radikaler oxiderade fleromättade fetterna, fastnar.
Det finns många varianter på denna liksom många andra lika bra förklaringsmodeller. Ingen vet nog säkert.
Det man med säkerhet kan säga är att inflammationer och fria radikaler inte är bra för kroppen och att kolhydratätande och omega 6 gynnar dessa.

Besika
0

tack, hoppades att du var här Pasi!! ;)

Har för mig att Annika D skrivit att när man rensar kärlen är det fleromättade fetter man får bort och inte mättade, men hittar inte det nu.

Besika
0

Jag måste berätta varför jag frågar.

Ska nämligen göra ett litet test i em. Jag har en skiva frigolit, och lägger olika omega 3 på denna. Den sort jag själv använder gröper ur och förintar frigoliten helt. Jag har ännu inte hittat någon annan som gör minsta åverkan på frigoliten.

Jag har fått lära mig en gång i tiden, att frigolit är ju gjort av olja, och olja löser olja. Vilket alla som trampat i en oljefläck på stranden antagligen vet, då olivolja är jättebra att ta bort fläcken med.

I varje fall, så är det ett litet experiment för att visa att "min" olja är väldgt bra på att lösa upp fettet i kärlen.

Är det hel fel att påstå detta???

andreas0
0

Det interessanta här är väl inte vilka fetter som fastnar, utan vad som är orsaken som får dom att fastan. Jag har hört flera förklaringar, bland annat den som Pasi beskrev om inflammationer, men även en som säger att blodkärlen skadas på grund av högt blodsocker som man får när man är insulinresistent, vilket man blir när man äter mycket kolhydrater under många år.

Jag tror inte att det kommer något fett eller annat ämne som löser upp i blodkärlen, utan snarare att om man äter rätt istället under en längre tid så reparerar kroppen blodkärlen som har blivit skadade med bra beståndsdelar, och att det då inte fastnar på samma sätt längre.

Annat interessant:

Dagens kostråd bygger ju på att mättat fätt ökar kolesterolvärdet kraftigt, och att högt kolesterol ger hjärt-kärl sjukdommar. Inget av dom två påståenderna är sant har nyare forskning visat.

Läs gärna Docs guide Snabbkurs i blodfetter för mer info. Och även hans förteckning av vetenskapliga studier speciellt dom under rubriken "hjärtkärlsjukdom"

Pasi
0

Ja, högt blodsocker skulle kunna vara ytterligare en orsak med det AGE (Advanced Glycation Endproduct) som bildas och förstör proteinerna och dess funktioner.
Virus en annan.
Högt insulin vilket visat sig bidra till åderförkalkning.